بیداری نسل جدید آمریکا و تاثیر آن بر آینده روابط با اسرائیل

در حالی که نسل‌های قبلی آمریکا با تبعیت از رویکردی که دولت‌های این کشور به آنها تحمیل کرده بودند خود را موظف به حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی می‌دانستند اما نسل جدید در ایالات متحده که رهبران آینده این کشور هستند یک مسیر کاملا متضاد پیش گرفته‌‌اند.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزارش تسنیم، طی چند هفته گذشته جنبش اعتراضی عظیم در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات رژیم اشغالگر در حق مردم بی‌دفاع فلسطین در نوار غزه، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین تحولات مربوط به جنگ غزه، در رسانه‌های جهان شده و تحلیل‌های متعددی در این رابطه وجود دارد.

در همین زمینه شبکه الجزیره در یادداشتی به قلم «محمد المنشاوی» تاثیر خیزش دانشجویی آمریکا علیه رژیم صهیونیستی بر آینده روابط با این رژیم را مورد بررسی قرار داده است.

شوک جامعه آمریکایی از خیزش نخبگان علیه صهیونیست‌ها

برای بررسی این موضوع در وهله نخست باید توجه داشته باشیم که اکثریت آمریکایی‌ها در زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از اسرائیل حمایت می‌کردند اما افکار عمومی آمریکا همانند کشورهای اروپایی طی شش ماه گذشته به شکل قابل توجهی تغییر کرده و اکثریت آن‌ها مخالف این جنگ ویرانگر صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین هستند.

این امر به وضوح در نظرسنجی‌ها و تحرکات و تظاهرات‌هایی که در خیابان‌های شهرهای بزرگ آمریکا به وقوع پیوسته قابل مشاهده است. همزمان با آن مقامات آمریکایی نیز هرچند در ظاهر اما مجبور شده‌اند لحن گفتمان خود را در قبال جنگ غزه تغییر دهند و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که به شدت موقعیت خود را در انتخابات آینده آمریکا در خطر می‌بیند مجبور شده طی دوره اخیر فشارهایی بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی جهت بازنگری در تحرکات نظامی خود در نوار غزه اعمال کند.

در این میان طی هفته‌های گذشته جنبش عظیم دانشجویی در آمریکا که به صدها دانشگاه این کشور گسترش یافته و توسط دانشگاه‌های معروف و معتبری همچون هاروارد و کلمبیا و بیل و موسسه فناوری ماساچوست رهبری می‌شود یک پویایی جدید و موثر در روند اعتراضات مردم آمریکا به جنگ وحشیانه رژیم اشغالگر علیه نوار غزه و حمایت‌های دولت آمریکا از این جنگ به وجود می‌آورد.

در اینجا شایان ذکر است که اکثر خانواده‌های آمریکایی آرزو دارند که فرزندانشان در دانشگاه‌های برجسته‌ای که هم اکنون شاهد جنبش‌های اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی است تحصیل کنند و از کودکی فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که در آینده بتوانند وارد این دانشگاه‌ها شوند؛ چرا که می دانند فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها در واقع آینده ایالات متحده را می‌سازند و رهبران آینده این کشور خواهند بود.

سرکوب آزادی بیان در آمریکا

بر همین اساس تداوم سرکوب دانشجویان معترض در این دانشگاه‌ها و خشونت‌هایی که دولت جو بایدن علیه آنها اعمال می کند موجب خشم گسترده گروه‌های مردمی آمریکا شده است. در شرایطی که در اولین متمم قانونی اساسی آمریکا بر حق مطلق آزادی بیان و آزادی تجمعات مسالمت آمیز تاکید شده و همچنین در سایه ادعاهای زیادی که دولت آمریکا درباره حق آزادی بیان دارد، تصاویر حملات وحشیانه افسران پلیس و نیروهای مسلح گارد ملی به دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های معتبر این کشور برای مردم آمریکا بسیار غیر قابل تحمل است و دستگیری صدها دانشجوی طرفدار فلسطین در این دانشگاه ها جامعه آمریکایی را شوکه و بسیار خشمگین کرده و به ویژه آنها از لابی های طرفدار صهیونیسم در ایالات متحده به شدت عصبانی هستند.

این جنبش عظیم دانشجویی در آمریکا در حالی آغاز شده و ادامه دارد که صداهایی در داخل کنگره نیز در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و حمایت دولت آمریکا از این جنایات بلند می‌شود. به عنوان مثال «برنی سندرز» سناتور مترقی حزب دموکرات در توییتی خطاب به نتانیاهو که دانشجویان آمریکا را به یهودی ستیزی متهم کرده بود گفت «نه آقای نتانیاهو این یهودی ستیزی نیست، در مدت بیش از شش ماه کابینه افراطی شما 34 هزار فلسطینی را قتل عام و بیش از 77 هزار نفر را مجروح کرد و 70 درصد این قربانیان زنان و کودکان غزه هستند.

برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟تقدیر مردم غزه از جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در جهانبیش از 600 نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند

چند سال قبل «والتر راسل مید» محقق شورای روابط خارجی آمریکا و نویسنده روزنامه وال استریت ژورنال طی سخنرانی خود در مجمعی درباره سیاست آمریکا و ادیان الهی که در بوستون برگزار شد گفت که حمایت پروتستان های آمریکا از یهودیان قبل از پا گذاشتن یهودیان به کشور نوظهور آمریکا و قبل از تاسیس اسرائیل وجود داشت بنابراین عجیب نبود که ایالات متحده اولین کشوری بود که در سال 1948 اسرائیل را بلافاصله به رسمیت شناخت.

وی گفت که اولین آمریکایی‌های پروتستان مذهبی معتقد بودند که یهودیان مردمی برگزیده هستند و بر اساس داده‌های سرویس تحقیقاتی کنگره طی سه چهارم قرن گذشته ایالات متحده از اسرائیل حمایت کرده و حدود 260 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به آن ارائه داده است.

اما همه شواهد اخیر نشان می دهد که این روابط در سایه تغییر افکار عمومی آمریکا در حال تزلزل می‌باشد.

خیزش دانشجویی آمریکا چگونه آینده روابط با اسرائیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد

«تریتا پارسی» نایب رئیس موسسه کوینسی در واشنگتن در واکنش به جنبش عظیم دانشجویی در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی با انتشار توییتی با ضمیمه تصاویری از این جنبش دانشجویی در دانشگاه هاروارد درباره تحولات کنونی دانشگاه های آمریکا توضیح داده و گفت که کوتاه اندیشی کابینه اسرائیل بسیار عجیب است. این تصاویر نشان می‌دهد که بخش بزرگی از یک نسل جدید آمریکایی که نخبگان آینده هستند اسرائیل را به عنوان یک رژیم آپارتاید و وحشی که دموکراسی آمریکا را تهدید می کند نگاه خواهند کرد.

از طرف دیگر طبق نظرسنجی‌های انجام شده توسط موسسه سیاست هاروارد بین تاریخ 14 تا 21 مارس، از میان 2010 جوان آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کرده و سن آنها بین 18 تا 29 سال است 51 درصد از آنها قاطعانه خواستار آتش بس در نوار غزه هستند و تنها 10 درصد مخالف آتش بس می‌باشند.

تجاوز وحشیانه اسرائیل به نوار غزه مفهوم جنگ کثیف و زشت را به نسل جدید آمریکایی‌ها که متولد اواخر 1990 تکنون هستند معرفی کرد و موضع این نسل آمریکایی در قبال تجاوزات رژیم اشغالگر به غزه و میزان حمایت و همدردی آنها با مردم فلسطین شوک بزرگی برای نسل‌های قبلی آمریکا بود که ذهنیت متفاوتی درباره ارزش‌های عدالت و برابری داشتند.

پیش از این شعارهایی مانند «حق با اسرائیل است»، «یهودی ستیزی ممنوع» و ... بر عرصه آمریکا سیطره داشت اما امروز می‌بینیم که جوانان آمریکایی ، اسرائیل را یک رژیم آپارتاید و نژادپرست و وحشی می‌دانند. بر همین اساس حامیان اسرائیل در آمریکا از اتفاقاتی که امروز در دانشگاه های این کشور رخ می‌دهد به شدت بیم دارند به ویژه اینکه تعداد یهودیان آمریکایی در مقایسه با تعداد آمریکایی‌های عرب و مسلمان که نسل جدید این کشور را تشکیل می‌دهند همچنان رو به کاهش است. بر همین اساس ناظران امور معتقدند که باید منتظر یک گفتمان شدید انتقادی جدید علیه دولت آمریکا و اسرائیل در ایالات متحده باشیم که توسط نسل جدید آمریکا رهبری می‌شود و آینده روابط ایالات متحده با رژیم صهیونیستی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار