به دنبال قتل رومینا اشرفی، توئیتری‌ها، تعصب و مردسالاری را به نقد کشیدند

بررسی‌های داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد که انتقاد از پدر رومینا افشاری و همچنین انتقاد از تعصب در میان برخی از خانواده های ایرانی دو مضمون اصلی است که در توئیت‌هایی مربوط به خبر قتل رومینا افشاری منتشر شده است.

در روزهای گذشته خبری منتشر شد که دختری ۱۴ ساله به نام رومینا اشرفی، به دلیل ارتباط با یک مرد ۳۵ ساله، توسط پدرش به قتل رسیده است. از زمان انتشار این خبر، فضای توئیتر ملتهب شده است به نحوی که هشتگ #رومینا_اشرفی، به ترند اول توئیتر فارسی مبدل شد و کاربرانی از طیف‌های مختلف سیاسی به این حادثه ناگوار واکنش نشان داده و عوامل مختلفی را در این قتل موثر می‌دانند.

بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا بر روی توئیت‌های با حداقل ۵۰۰ لایک از میان۲۲هزار  و ۴۵۳ مطلب توئیت در روز ۶ خرداد نشان می‌دهد که انتقاد از پدر رومینا افشاری و همچنین انتقاد از تعصب در میان برخی از خانواده های ایرانی دو مضمون اصلی است که در توئیت‌هایی مربوط به این خبر منتشر شده است.

نتایج داده‌کاوی

۲۰ درصد لایک‌های توئیت‌های مربوط به قتل رومینا اشرفی، در انتقاد از از پدر او به خاطر قتل دخترش بوده است.کاربری در این راستا نوشته است: امیدوارم داغ بچه دار شدن؛ به دل پدرایی که مثل پدر #رومینا هستن تا ابد بمونه 

اما برخی کاربران به عواملی که منجر به این قتل ناموسی شده پرداخته‌اند. در برخی از توئیت‌ها که ۱۲ درصد از لایک‌ها را به خود اختصاص داده، تعصب شدید در میان برخی خانواده‌ها مورد انتقاد واقع شده و برخی از کاربران معتقدند این واژه‌ها به صورت نادرست در میان خانواده‌ها جا افتاده است. 

برخی دیگر نیز مردسالاری را مهمترین عامل در قتل رومینا اشرفی دانسته‌اند. توئیت‌هایی با این مضمون ۱۲ درصد لایک‌ها را به خود اختصاص داده که در آن از مردسالاری انتقاد شده است. کاربرانی که به این موضوع پرداخته‌اند معتقدند که ریشه این مسائل در آنجاست که زن جنس دوم تلقی می‌شود. کاربری در این راستا نوشته است: موضوع رومینا رو بخونید باز گند بیشتری از مردسالاری درمیاد.رومینا با یه مرد ۳۵ساله فرار میکنه، یعنی طرف نوجوون نبوده، مردی که بیست و یک‌سال از رومینا بزرگتر بوده و احتمالن میدونه اینکارش‌کودک‌دزدیه. بعد که میگیرنشون، همون‌عمو دایی‌ها، میگن خب بیا عقدش کن تا از بی‌آبرویی دربیاییم. ۱۱درصد لایک‌ها مربوط به قوانین ناکافی و نامناسب درباره حقوق زنان و مجازات مجرمان است.

۱۰ درصد لایک‌‎ها نیز مربوط به مسئولان کشور به خاطر نادیده گرفتن قتل‌های ناموسی و قوانین و فرهنگ این کشور است. ۹ درصد کاربران نیز از وضعیت جامعه ایران و گسترده بودن این نوع قتل ها در کشور انتقاد کرده‌اند. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است: فیلم خانه پدری چندبار توقیف شد، داستانش چی بود؟ روایتی شبیه همین قتل ناموسی #رومینا_اشرفی به دست پدرش. دختران این سرزمین، چیزی رو زندگی می‌کنن که قصه‌ش توی فیلم‌ها منجر به توقیف اونها میشه و در نهایت تنها برای افراد بالای ۱۵ سال اجازه اکران پیدا می‌کنه.

۵درصد لایک‌ها مربوط به انتقاد از پسری است که با رومینا اشرفی دوست شده بود. کاربران معتقدند او نیز مانند پدر رومینا  در قتل او تقصیر دارد. آن‌ها این پسر را کودک آزار نامیده‌اند و معتقدند از رومینا سو استفاده کرده است. کاربری در این راستا نوشته است: نکته مهم در فاجعه قتل این دختر نوجوان #رومینا_اشرفی این است که کسی که با او “رابطه” داشته یک مرد ٣۵ ساله است. از او به عنوان یک “پسر عاشق” نام نبریم. او از موقعیت و بی‌تجربگی رومینا سواستفاده کرده است.

اما در این میان برخی نیز از ازدواج زودهنگام دفاع کرده و معتقدند که کسانی که ازدواج زودهنگام را کودک همسری نامیدند باعث این قبیل وقایع هستند. این کاربران معتقدند اگر سن ازدواج پایین باشد و دختران و پسران به جای دوستی بتوانند ازدواج کنند این مشکلات به وجود نمی‌آید. اما این دیدگاه در توئیتر طرفدران زیادی نداشته و فقط ۳ درصد از لایک‌های توئیت‌های مورد بررسی به این مضمون اختصاص داشته است.  کاربری دراین راستا نوشته است: قاتل رومینا، دختر ۱۳ساله ای که پس از فرار با یک پسر توسط پدرش کشته شد کیست؟! آیا قاتلش کسانی که ازدواج در سن پایین را تقبیح کردند تا آن پسر جرأت خواستگاری و آن پدر جرأت پذیرش را نداشته باشند نیستند؟! آیا ممنوعیت ازدواج در سن پایین می‌تواند جلو عاشق شدن امثال رومینا را بگیرد؟!

۳درصد لایک‌ها مربوط به انتقاد از تفکر وعقاید افراطی است و ۳درصد دیگر نیز مربوط به انتقاد از مردمی است که اقدام به قتل پدر رومینا را درست می‌دانند. نکته قابل توجه اما آن است که آسیب‌شناسی موضوع به مراتب بیشتر از اصل قتل مورد توجه قرار گرفته است و ما شاهد سوگواری در موضوع نیستیم چرا که فقط ۳ درصد لایک‌ها به ناراحتی کاربران به خاطر قتل رومینا اختصاص دارد. کاربری در این راستا نوشته است: تنها اتفاق که میتونست برهه زمانی کنونی رو تکمیل کنه خبر به قتل رسیدن یه دختر ١٣ ساله به دست پدرش بود، واقعا دردناکه. #رومینا_اشرفی

۲ درصد کاربران نیز از دختران حمایت کرده‌اند و معتقدند اگر بچه خودشان به چنین کاری دست بزند، پشتیبان او خواهند بود. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است: ولی من اگر روزی دخترم اشتباهی کرد تاکید میکنم هر اشتباهی.... بغلش میکنم باهاش حرف میزنم اجازه میدم حرف بزنه.... میشنوم ... گوش میدم..... مهم نیست دیگران در موردش چی میگند مهم نیست... مهم فقط اونه...چون بی شک مقصر من بودم که اون این اشتباه و مرتکب شده.... #رومینا_اشرفی

داده کاوی توئیت‌های منتشر شده در رابطه با قتل رومینا اشرفی نشان می‌دهد که کاربران از طیف‌های مختلف به  قتل رومینا شریفی واکنش نشان داده‌اند اقدام به آسیب‌شناسی این مسئله کرده‌اند. مهمترین عامل از دید کاربران توئیتر در وقوع این قتل، تعصب بی‌جا و مردسالاری در میان برخی خانواده‌هاست. با وجود آنکه گروه‌های مختلفی در این موضوع اظهار نظر کرده‌اند، تنها اصولگرایان موضع متفاوتی نسبت به بقیه کاربران داشته‌اند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار