قاضی زاده هاشمی مطرح کرد؛

برگزاری دومین آزمون اختصاصی استخدام فرزندان شهدا و جانبازان

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فرزندان شهدا و جانبازان طبق قانون برنامه ششم توسعه باید استخدام شوند.

 به گزارش ذاکرنیوز، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر آخرین برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران در خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تشریح کرد.


قاضی‌زاده هاشمی در این برنامه با گرامیداشت یاد و نام شهدا و درود به ایثارگران و ملت شهیدپرور ایران گفت: هر ملتی به داشته‌ای افتخار می‌کند که این داشته ممکن است مادی باشد اما وجه ممیز انقلاب ما نسبت به سایر ملت‌ها که آن را برجسته می‌کند مکتب انسان‌سازی در طول تاریخ است که جلوه آن را خدای رحمان در مقام شهدا نشان می‌دهد.

ملت ایران به شهدای امنیت افتخار می‌کند


وی افزود: شهدا ویژگی خاصی دارند و انسان‌های خاصی هستند امروز این سبک زندگی که حاصل تربیت تعالی روحی و معنوی در عالم انسانی است در جهانی مادی دیده نمی‌شود اما در بین ملت ایران به وفور دیده می‌شود. خانواده‌های معظم شهدا و والدین شهدا فرزندانی شهیدپرور را تربیت می‌کنند که فداکاری کنند. مقام شهید مقام ابدی است و شهدا مکتب پرور هستند و به جای توجه به زندگی ۷۰ و ۸۰ ساله مادی به ابدیت فکر می‌کنند. شهدایی که الگوهایی مثل امام حسین (ع)، امام‌خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب دارند و در مکتب آنها عمل می‌کنند.


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به شهدای اخیر امنیت کشور گفت: در حالی که دنیای مدرنیته و جهان مادی به سمت بی‌خدایی حرکت می‌کند اما خداباوری و تفکر توحیدی باعث کمال افرادی مثل شهید ۲۱ ساله‌ای به نام «آرمان علی‌وردی» می‌شود که حتی در اوج جوانی به دنبال لذت‌جویی و مادیات نیست. این شهید الگویی همانند شهید حاج‌قاسم سلیمانی عزیز و چهره‌های دیگر داشته است و ملت ایران به او افتخار می‌کند. این الگوسازی عنصر معنوی قدرت‌مندی است که دشمنان ۴۳ سال است تلاش می‌کنند که چراغ آن را خاموش کنند ولی موفق نمی‌شوند.


معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اسطوره‌های ما تکرار می‌شوند و در زمان گیر نکرده‌اند که از آنها داستان سرایی شود. اسطوره‌های ما مقابل چشم ما در زندگی ما همانند شهدای کودک و نوجوان، شهدای دانش‌آموز و دانشجو، شهدای زن و مرد، شهدا و دانشمندانی مانند شهید «سید فریدالدین معصومی» هستند که این شهدا دست‌نیافتنی نیستند. این شهدا در جامعه قابلیت پرورش یافتن دارند و البته این موضوعات برای افرادی که معاد و ابدیت را قبول ندارند قابل درک نیست.

رشد ۱۰۰ درصدی کمک معیشت ایثارگران فاقد شغل و درآمد


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با پرداخت کمک معیشت به ایثارگران فاقد شغل و درآمد، گفت: طبق قانون به جانبازان و ایثارگران فاقد شغل و درآمد که استخدام نیستند و اطلاعات آنان در سامانه‌های اطلاعاتی مثل رفاه ایرانیان، حقوق و دستمزد و اشتغال احراز می‌شود که شاغل نیستند و درآمدی ندارند، دستمزدی به عنوان کمک معیشت پرداخت می‌شود. امسال با تلاش دولت و مجلس این کمک معیشت از ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که رشد ۶۰ درصدی را داشته است. در مصوبه اخیر این کمک معیشت حداقل به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و رشد ۱۰۰ درصدی را دارد.

افزایش سرانه بیمه‌های حوادث و عمر ایثارگران


وی با بیان اینکه خدمات رفاهی اجتماعی بنیاد به ایثارگران در سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است، گفت: بیمه حوادث غیرمترقبه ایثارگران از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان رسیده است و حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. بیمه عمر و حادثه ایثارگران نیز از ۵ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان رسیده است که رشد سه برابری را داشته و ۳۰۰ درصد رشد داشته است. اقساط حکمت کارت ایثارگران نیز از ۱۰ ماه به ۲۰ ماه افزایش پیدا کرده است و شارژ آن از ۱۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرده است.

افزایش قابل توجه ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به ایثارگران


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اعتبارات اخذ شده برای وام قرض‌الحسنه از ۶۰ میلیارد تومان به ۲۲۶ میلیارد تومان رسیده است که ۲۷۶ درصد رشد داشته است. اعتبارات اخذ شده وام‌های عقود مبادله‌ای نیز از ۳۲۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۸۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته که ۱۷۵ درصد رشد داشته است و امسال ۵۰۰ میلیارد تومان در این ۸ ماه جذب شده است و پشت نوبتی هم نداریم.

آغاز پرداخت پاداش پایان خدمت ایثارگران مشمول ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران


وی با بیان اینکه کمک معیشت ۹ هزار ایثارگر فاقد شغل و درآمد در سال جاری برقرار شد، گفت: پرداخت پاداش پایان خدمات جانبازان مشمول ماده ۳۸ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که از مدت‌ها پیش پیگیر آن بودند طبق آئین‌نامه مصوب شروع شده است و امیدواریم به عزیزانی که مشمول این قانون هستند پرداخت شود. در حال حاضر بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط دولت به همین منظور تأمین اعتبار شده است و به محض جذب آن به ایثارگران پرداخت می‌شود.
معاون رئیس جمهور افزود: در طول سال گذشته معوقات ۶۷ هزار ایثارگر پرداخت شد. پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان معوقات ایثارگران نشان دهنده عزم دولت برای خدمات‌رسانی به ایثارگران با وجود شرایط تورمی در کشور است. هر چند این عدد و ارقام مشمول همه ایثارگران نیست و برخی آنها را دریافت می‌کنند و برخی به دلیل محدودیت اعتبار پشت نوبت هستند اما به طور متوسط ارائه خدمات با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

خدمات‌رسانی به سه و نیم میلیون نفر از خانواده معظم شهدا و ایثارگران


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تعریف ایثارگری و اینکه جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران شامل چه افرادی هستند، گفت: از مجموع بیش از ۵ و نیم میلیون ایثارگر حدود ۹۰۰ هزار نفر شامل والدین شهدا، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان تحت پوشش هستند که با خانواده‌های آنها ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل جامعه ایثارگری ما بوده‌اند که حدود ۳ و نیم میلیون نفر در قید حیات هستند. سایر ایثارگران مثل خواهران و برادران شهدا تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیستند. رزمندگان هم جزو سازمان رزمندگان هستند و این یک اشکال است که باید قوانین اصلاح شود.

طراحی ۳۰۰۰ برنامه عملیاتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به ارائه گزارشی از سند تحول مردمی در دولت سیزدهم پرداخت و تشریح کرد: سند تحول مردمی برنامه دولت سیزدهم بوده است و هر کدام از دستگاه‌ها مسئولیت به عهده داشتند که بنیاد هم راهبردها و برنامه عملیاتی را در این خصوص تدوین کرده است که حدود ۳ هزار برنامه عملیاتی طراحی شد. چالش مهم ضعف در نهادینه کردن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بود که نیاز به هماهنگی جدید با دستگاه‌ها داشت. ناکارآمدی شیوه خدمات رسانی به ایثارگران به دنبال نارضایتی برخی خانواده‌های ایثارگران از نحوه خدمت‌رسانی نیز موضوع دیگری بود که بر این اساس چند برنامه راهبردی پیش‌بینی شد.
وی افزود: مردمی‌سازی فرهنگ ایثار شهادت توسط فعالان اجتماعی، افزایش کمک معیشت ایثارگران فاقد شغل و درآمد، افزایش سرانه حق پرستاری ایثارگران و افزایش حق نگهداری والدین معظم شهدا و افزایش آن از ۳ و نیم میلیون تومان به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پرداخت پاداش خدمت ایثارگران، موضوع خود اشتغالی ایثارگران، مسکن ایثارگران، ایجاد خانه‌های خلاق، خدمات فرهنگی در حوزه تولید فیلم سینمایی و مستند، خاطره‌نگاری از ایثارگران و پایش سلامت ایثارگران از جمله برنامه‌هایی بود که انجام شد.

برنامه‌های گسترده بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت


معاون رئیس جمهور در مورد برنامه‌های فرهنگی بنیاد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: در این حوزه برنامه‌هایی از جمله برگزاری جشنواره جایزه «سرخ نگاران» در حوزه کتاب، موسیقی و شعر برای تشویق هنرمندان تعریف شد؛ همچنین مشارکت در جوایز ملی برای آثار مربوط به حوزه فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌ریزی شد. یکی از برنامه‌های مهم نیز سرمایه‌گذاری برای ساخت یک فیلم در خصوص یک شخصیت ویژه استان‌ها است که دنبال می‌شود. در هر سفر استانی در شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت آن استان شرکت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با صدا و سیما برای ساخت فیلم همکاری کنیم و تا کنون ۲۲ موضوع احصا شده است که ۱۲ مورد برای حمایت از ساخت فیلم و سریال به تفاهم‌نامه رسیده است.
وی افزود: بنیاد از فیلم‌هایی که برای جشنواره فجر در رابطه با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت تولید می‌شود حمایت می‌کند. بنیاد تلاش می‌کند از همه ظرفیت‌های دستگاه‌ها و ظرفیت‌های مردمی استفاده کند. اما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تنها مربوط به بنیاد نیست و همه دستگاه‌ها وظیفه دارند و باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود و خود این جشنواره‌ها و یادواره‌ها یک جریان فرهنگی عظیم را ایجاد خواهد کرد.

ثبت خاطرات والدین معظم شهدا و جانبازان تا سال ۱۴۰۲


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ضرورت ثبت و ضبط خاطرات خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران گفت: بر اساس برنامه عملیاتی ابلاغی به استان‌ها، خاطرات والدین معظم شهدا و جانبازان ۷۰ درصد باید تا سال ۱۴۰۲ ثبت شود و امیدوارم که در طول ۵ سال خاطرات همه ایثارگرانی که تحت پوشش بنیاد هستند ثبت و ضبط شود زیرا ما عقب هستیم و ذخایری را هم از دست داده‌ایم. میانگین سن ایثارگران بیش از ۶۰ سال و والدین شهدا بالای ۸۰ سال دارند که ممکن است که بر اثر مرور زمان برخی از خاطرات شهدا را فراموش کرده باشند اما بنیاد با جدیت این کار را دنبال می‌کند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران‌ از جمله دستگاه‌های برتر ارائه خدمات الکترونیک است


قاضی‌زاده هاشمی درباره اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات الکترونیک به ایثارگران گفت: مطابق گزارشات دستگاه متولی بنیاد شهید و امور ایثارگران جزو ۱۰ دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیک است و حدود ۱۰۵ فرایند خدمت ثبت شده است که این تعداد به حدود ۱۳۰ خدمت خواهد رسید و از این ۱۰۵ خدمت تاکنون ۶۰ خدمت کاملاً هوشمندسازی شده است به عنوان نمونه ایثارگران عزیز می‌توانند درخواست مراجعه و دیدار با رئیس و مدیران بنیاد را به صورت الکترونیکی از طریق سایت ایثار و نرم‌افزارهای تلفن همراه ارسال کنند و بدین منظور نظام پاسخگویی ایجاد شده است که در حال توسعه آن هستیم.


دومین آزمون اختصاصی استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد تا پایان سال برگزار می‌شود


وی در خصوص وضعیت اشتغال ایثارگران گفت: دو موضوع در زمینه اشتغال ایثارگران مطرح است و یک مورد خود اشتغالی دیگر موضوع است. نخستین موضوع این است که فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد طبق قانون برنامه ششم توسعه باید استخدام شوند، دوم تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و سوم سهمیه استخدام ایثارگران در آزمون‌های استخدامی است. در مورد استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد حدود ۷ هزار و ۵۶۰ نفر در آزمون اول قبول شدند و بعد از حل مشکل تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه به تدریج سرکار می‌روند. خبر خوب این است که دومین آزمون استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد تا انتهای امسال طبق قول سازمان اداری و استخدامی و سازمان سنجش برگزار خواهد شد.


وی افزود: در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران بیش از حدود ۱۰۰ هزار نفر کد تبدیل وضعیت را دریافت کرده‌اند و حدود ۳۰ هزار تبدیل وضعیت شده‌اند و فرآیند تبدیل وضعیت آنها انجام شده است. مراحل تبدیل وضعیت سایر ایثارگران نیز در حال انجام است و مشکلی در سازمان‌های دولتی نداریم و مشکل در دستگاه‌های غیردولتی است. در مورد سهمیه استخدامی هر سال آزمون برگزار می‌شود و ایثارگران مشمول آن می‌شوند. در مورد وام خوداشتغالی خبر این است که این وام ۷ برابر شده است و منابع آن در اختیار ما است و تقریباً متقاضی پشت نوبت نداریم. هر ایثارگری بتواند طرحی مصوب و مجوزی دریافت کند و بتواند مجوز را به ما بدهد صندوق و اشتغال و کارآفرینی او را برای دریافت وام معرفی خواهد کرد.

احراز شهادت بر اساس قانون صورت می‌گیرد


معاون رئیس جمهور در مورد اینکه چه کسانی بر اساس قانون عنوان شهید را دارند، گفت: کسی شهید محسوب می‌شود که توسط دشمن معاند، گروهک‌های خارجی و توسط اقدام تروریستی و مسلحانه کشته شوند برخی افرادی که عناوین آنها با این شرایط یکسان نیست مانند شهدای آتش‌نشان با اجازه رهبر معظم انقلاب شهید شناخته می‌شوند زیرا جان خود را در راه نجات انسانی از دست دادند اما ما به دنبال تنظیم قانون دیگری برای افرادی مثل محیط‌بانان، امدادگران و جهادگران هستیم که در زلزله و سیل در حین کمک به مردم جانشان را از دست می‌دهند. قوانین اجازه نمی‌دهد ما این افراد را تحت عنوان شهید معرفی کنیم.

ضرورت نوآوری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت


معاون رئیس جمهور با اشاره به ضرورت نوآوری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: یکی از موضوعات مهم ترویج الگوسازی و نشان دادن چهره‌های موفق حوزه ایثارگری است و ما می‌خواهیم بگوییم این الگوسازی در جامعه ادامه دارد و این شهدا و خانواده آنها در عرصه‌های مختلف همچنان حضور دارند. ما بر این اساس جایزه شهید چمران و جایزه شهید فخری‌زاده را تعریف کردیم و برترین‌های کنکور ایثارگران نیز همه ساله معرفی می‌شوند. همچنین از طریق خانه خلاق کارآفرینان جانباز قطع پا و ویلچری و فرزندان نخبه شهدا معرفی شوند. در برنامه‌های سفر استانی نیز در جمع نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر حضور دارم که با کمک آنها بتوانیم اشتغال برای ایثارگران و عموم مردم فراهم کنیم.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه گزارشی از خدمات درمانی و توانبخشی به ایثارگران گفت: برخی خدمات تحت عنوان بیمه تکمیلی ارائه می‌شود و ایثارگران مراجعه‌کننده به پزشک و داروخانه این هزینه‌ها را دریافت می‌کنند که تحت عنوان بیمه تکمیلی ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خدمات دریافت می‌کنند یک مقدار پرداخت‌ها به تعویق افتاده بود و با وجود تأخیر تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه انجام شد و موفق به پرداخت هزینه‌ها شدیم که هزینه‌های درمانگاه‌ها و بیمارستان را تا انتهای اردیبهشت، هزینه داروخانه‌ها تا انتهای خردادماه و هزینه‌های درمانی مستقیم ایثارگران را انتهای تیرماه پرداخت کنیم.

بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه تجهیز مراکز توانبخشی شده است


وی با اشاره به خدمات توان‌بخشی به ایثارگران گفت: مراکز توانبخشی ایثارگران در ابتدای دولت در چهار استان تکمیل شده بودند که الان به ۲۸ استان افزایش پیدا کرده است. بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه تجهیز این مراکز شده است. در مورد اعزام بیمار به خارج ما با دعوت از متخصصان خارجی در داخل کشور برای مداوای جانبازان به جای اعزام به خارج بیماران ۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی کردیم و تجهیزات و برنامه‌های درمانی خوبی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) و بیمارستان ساسان انجام شده است.


قاضی‌زاده هاشمی افزود: کار بزرگ و ویژه در دانش پزشکی به ایثارگران و غیر ایثارگران در این بیمارستان‌ها انجام شده است و تا الان چهار گروه از پزشکان خارجی ۳۷۸ ویزیت و ۱۸ جراحی انجام دادند. ما ۱۰۰ تخت اعصاب و روان در کشور داریم که دومین رتبه تخت بیماران اعصاب و روان را بعد از وزارت بهداشت در کشور داریم که قصد داریم آن را توسعه دهیم و دنبال این هستیم با کار استاندارد نیازهای ایثارگران را تأمین کنیم.


قاضی‌زاده هاشمی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی بنیاد گفت: دو نوع فعالیت اقتصادی در بنیاد است یکی اموالی که به طور مستقیم متعلق بنیاد است و برخی اموال متعلق به بنیاد نیست اما بنیاد وکیل خانواده ایثارگران است. در مورد بانک دی بعد از تغییر هیئت مدیره آن فعالیت‌های مربوط به بورس در سال ۱۴۰۰ در ریل شفافیت قرار گرفت.


معاون رئیس جمهور در پایان این گفت‌وگو خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: ما هجوم گسترده‌ای را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی شاهد بودیم که افرادی در این مسیر با فداکاری جان خود را فدا کردند. ملت ما قدردان این شهدا و خانواده‌های آنها که پدر و فرزندی را از دست داده‌اند هستند و نباید مشکلاتی از سر عصبانیت و یا ناآگاهی در کشور رقم بخورد که جان‌ها به خطر بیفتند و سعی کنیم با وجود مشکلاتی که وجود دارد با اتحاد مانع از زمینه‌سازی اقدامات دشمنان باشیم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار