برنامه مبارک خوانی در نوروز ۱۴۰۲ در اصفهان اجرا می‌شود

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان گفت: برنامه مبارک خوانی در نوروز ۱۴۰۲ در طول روز باتنوع برنامه‌ برای مسافران نوروزی و شهروندان اصفهانی برگزار می شود.

به گزارش ذاکرنیوز، منصور قربانی در گفت و گو با مهر با اشاره به برنامه‌های ماه مبارک رمضان در اصفهان اظهار داشت: برنامه‌های دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ همه روزه از دوم لغایت دوازدهم فروردین ماه در طول روز از ساعت ۹ صبح الی ۱۸:۳۰ عصر در علیقلی آقا، عصارخانه شاهی، حمام شاهزاده و ترمینال‌های اصفهان برای شهروندان و گردشگران نوروزی اجرایی خواهند شد.


وی افزود: مبارک خوانی یکی از برنامه‌هایی است که در نوروز برای مسافران نوروزی و شهروندان اصفهانی اجرایی خواهد شد.


رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان بیان داشت: مبارک در بحث حاجی فیروز است و عروسک مبارک هم جز ویژه برنامه‌هایی است که در گذشته به صورت سیاه یا به صورت عادی بود و امسال با چهار گروه مبارک در میدان امام (ره)، عصارخانه شاهی، حمام شاهزاده و در سه یا چهار ترمینال به اجرای برنامه می‌پردازند و نوید رسیدن بهار را می‌دهند و بهاریه خوانی دارند.


نقالی محیطی با موضوع زاینده‌رود


وی تصریح کرد: به دلیل تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان بخش‌هایی از اجرای مبارک به ماه مبارک رمضان وصل می‌شود و اشعارشان متناسب با ماه مبارک رمضان خواهد بود.


قربانی خاطرنشان کرد: نقالی محیطی برنامه دیگری است که در پل خواجو با استقرار یک گروه همه روزه اجرا می‌شود و در این برنامه یک نقال به انضمام یک گروه نمایش محیطی با موضوع زاینده رود به اجرای نقالی و نمایش می‌پردازند و این برنامه به صورت رایگان است.


وی ادامه داد: خیمه شب بازی و صندوق بازی نیز توسط دو گروه در علیقلی آقا و در چهار ترمینال با موضوع نوروز به اجرای نمایش می‌پردازند.


برنامه مبارک خوانی در نوروز ۱۴۰۲ در اصفهان اجرا می‌شود


از اجرای قندستان تا منقبت‌خوانی


رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان اضافه کرد: صندوق بازی از بازی‌های قدیمی است که عروسکی از داخل صندوق خارج می‌شود و به اجرای نمایش با موضوع نوروز می‌پردازد، در واقع صندوق بازی نوعی خیمه شب بازی است.


وی با اشاره به قندستان از دیگر برنامه‌ها گفت: نقالی‌های طنز در مناطق علیقلی آقا و داخل عصارخانه شاهی و ترمینال‌ها توسط یک گروه طنز متناسب با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان اجرایی می‌شوند.


قربانی گفت: میز نوروزی آئینی است از گذشته که با این نام یک گروه با موضوع نوروز در علیقلی آقا و عصارخانه شاهی اجرا خواهند داشت و آئین منقبت خوانی آئینی است که از گذشته در ماه رمضان اجرا شده و امسال نیز در مکان‌های ذکر شده اجرا می‌شود.


پرده خوانی قصص قرآنی


وی خاطرنشان کرد: دو نمایش خیابانی هم با موضوع آئین‌های نوروزی در ترمینال‌ها و علیقلی آقا اجرایی می‌شوند، همچنین شبیه پرده خوانی نیز به پرده خوانی قصص قرآنی می‌پردازد و قصه‌های قرآنی سلیمان و بلقیص، یوسف، ذبح اسماعیل و در مجموع پنج قصه قرآنی را اجرا می‌کندِ؛ یک گروه تمام قصه‌ها را در این بخش اجرا می‌کنند و احتمال اینکه پل خواجو نیز محل اجرا باشد وجود دارد.


رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: آئین گشایش که به مناجات خوانی و چاوشی خوانی برمی‌گردد در میدان امام، بازار و مناطق ۱۵ گانه توسط کاروانی در حرکت به اجرا می‌پردازد و حاجی فیروز اصفهانی نیز توسط یک گروه در علیقلی آقا، عصارخانه شاهی، حمام شاهزاده و ترمینال‌ها اجرا خواهند داشت.


وی گفت: نقل تن و ترنا اشاره به نقل زندگینامه کربلایی کاظم ساروقی که یک شبه حافظ قرآن شد دارد و یک برنامه تلویزیونی هم در رابطه با سیاه بازی و نقالی از شبکه‌های تلویزیونی با نام آئینه پنج در نوروز پخش می‌شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار