گزیده اخبار اربعین ۲۶ شهریور؛

بخشنامه نخست وزیر عراق/برگشت زائران از مرز مهران

عودت ۳۰۰ زائر اربعین درطول ۷ روز گذشته، بخشنامه ای که نخست وزیر عراق منتشر کرد و رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین از جمله خبرهای روز ۲۶ شهریور در رابطه با اربعین ۱۴۰۰ بود.

 امروز فرماندار مهران گفت: در طول هفت روز گذشته از ورود ۳۰۰ زائر اربعین به مرز مهران و عزیمت به کشور عراق ممانعت شد.


مجید کاکی گفت: از مجموع ۳۰۰ زائری که از ورود آنان به مرز جلوگیری شده ۱۰۰ نفر در خطوط مرزی توسط دستگاه‌های نظامی، امنیتی و مرزبانی طبق قانون دستگیر و به مراجع قضائی ارجاع داده شدند.


وی افزود: همچنین ۲۰۰ نفر دیگر از زائران عتبات عالیات که در نزدیکی و حواشی شهر مهران در حال حرکت به سمت مرز بودند اقناع شده و از ادامه حرکت خود به مرز منصرف و تصمیم با بازگشت گرفتند.


فرماندار مهران از اعلام آمادگی و هماهنگی تمامی دستگاه‌های نظامی و مرزبانی و سایر دستگاه‌های متولی برای جلوگیری و ممانعت از ورود زائران به مرز خبر داد و گفت: از مجموع ۳۰۰ زائر عودت داده شده تاکنون، ۲۴ نفر آنان مربوط به ۲۴ ساعت اخیر است.


کاکی ادامه داد: برای اجرای قانون منع ورود زائران به مرز مهران به تمامی مهمانسراها تاکید شده که از پذیرش و ارائه خدمات رفاهی به زائران اجتناب کنند.


وی با ذکر این مطلب که تمامی تمهیدات برای بازگشت زائران از مرز مهران اتخاذ شده است، افزود: تمامی زوار اربعین حسینی پس از رسیدن به پایانه، بلافاصله توسط اتوبوس‌ها مشخص شده راهی شهرهای محل سکونت خود می‌شوند و به رانندگان نیز تاکید می‌شود که از مسیر کمربندی حرکت کنند.


فرماندار مهران به شیوع کرونا و تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس در مهران با توجه به تجمع مردم در پایانه اشاره کرد و گفت: پس از ورود زائران از مرز با استقرار اکیپی از دانشگاه علوم پزشکی از تمامی زوار تست کرونا گرفته می‌شود و هر زائری که مبتلا باشد با وسایل نقلیه مجزا و جدا از سایر زوار به شهر محل سکونت خود ارجاع داده می‌شود.


بخشنامه نخست وزیر عراق در خصوص زائران ایرانی


دفتر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بخشنامه‌ای در خصوص ورود زائران ایرانی به عراق و مشارکت در زیارت اربعین صادر کرد.


متن بخشنامه به شرح زیر است:


۱- هر زائر ایرانی باید کارت واکسن ویروس کرونا و نتیجه آزمایش "پی سی آر" ۷۲ ساعت قبل از ورود به عراق به همراه داشته باشد و به هنگام خروج از کشور نیازی به آزمایش "پی سی آر" نیست.


۲- ورود تمامی زائران ایرانی به عراق تنها از طریق فرودگاه‌ها انجام می‌گیرد و بخشی از زائران اجازه خروج از عراق از گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران) را دارند.


۳- ورود ۲۰۰ خودرو حامل مواد غذایی و پزشکی و خودروهایی برای حمایت از موکب ها به عراق. طرف ایرانی باید پلاک و نوع خودرو و تعداد افراد و همچنین کارت واکسن و آزمایش "پی سی آر" و گواهی پزشکی داروها را ۷۲ ساعت قبل از ورود به عراق، ارائه دهد تا اقدامات لازم برای ورود و معافیت پرداخت عوارض گمرکی و مالیاتی انجام گیرد.


۴- ایران این اجازه را به سفارت عراق در تهران و کنسولگری‌های وابسته به آن در جمهوری اسلامی ایران بدهد تا ویزای ویژه زیارت اربعین را برای ۶۰ هزار زائر صادر کند.


۵- پرونده بدهی برخی شرکت‌های هواپیمایی ایران به فرودگاه نجف اشرف در زیارت اربعین باز نمی‌شود و روند فرود و پرواز هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه نجف تسهیل می‌شود.


۶- یک تیم در فرودگاه بغداد و نجف اشرف تشکیل می‌شود و برای کمک و خدمت رسانی به زائران ایرانی فعالیت می‌کنند (تا توسط سازمان اطلاعات ملی عراق در فرودگاه همراهی شوند). همچنین این تیم روند اقامت زائران را پی گیری می‌کند.


۷- تحویل مدارک گم شده زائران ایرانی به سفارت و کنسولگری‌های ایران و در صورت گم شدن گذرنامه، سفارت و کنسولگری‌های ایران می‌توانند برای تسهیل بازگشت زائر ایرانی، مجوز عبور صادر کنند.


۸- با ورود اتباع خارجی ساکن در ایران به عراق برای مشارکت در زیارت اربعین با این شرط که اقدامات امنیتی انجام گیرد و شمار آن بیش از ۲۰۰۰ نفر نباشد، موافقت می‌شود.


اجتماع هزاران ایرانی در کربلا برای اربعین حسینی


با وجود اینکه حدود ۱۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده و هنوز اعزام‌های رسمی به عراق آغاز نشده است، بسیاری از ایرانیان از راه‌های مختلف خود را به کربلا رساندند.


در حالی که اعزام زائران ایرانی اربعین به عراق آغاز نشده و حتی کمیته اعزام ستاد اربعین هم برای زائران حسینی ویزایی صادر نکرده است، بسیاری از عاشقان حسینی از کشورمان از راه‌های مختلف خود را به کربلا رساندند و برخی دیگر در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور یافتند.


زائران کارت واکسن‌شان را همراه داشته باشند


رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود، امسال در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی مراکز پزشکی و درمانی و موکب درمانی دایر نکرده و دو مرکز درمانی در نجف و کربلا توسط مرکز هلال احمر دایر شده است.


عرفانی با بیان اینکه یکی از شروط الزامی برای حضور زائران در راهپیمایی اربعین تزریق واکسن کرونا است، اظهار کرد: زائران این کارت واکسن را در طول سفر همراه خود داشته باشند.


وی تاکید کرد: کسانی که دارای سیستم ایمنی قوی نیستند یا جز سالمندان، زنان باردار، کودکان و کسانی هستند که داروهای خاص مصرف می‌کنند در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی امسال شرکت نکنند.


رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه کسانی که دارو مصرف می‌کنند، مناسب است که این دارو را در طول مسیر راهپیمایی همراه خود داشته باشند و اگر فراموش کردند و یا آنکه داروهای خود گم کردند، حتماً به دو مرکز درمانی نجف و کربلا مراجعه کرده و داروهای خود را دریافت کنند.


وی با بیان اینکه امسال در مسیر راهپیمایی مراکز بهداشتی و درمانی نداریم و با توجه به محدودیت‌ها دو مرکز درمانی در نجف و کربلا توسط سازمان هلال احمر دایر شده است، گفت: البته با توافق صورت گرفته بین وزارتخانه‌های بهداشت ایران و عراق، زائرانی که با مجوز و بیمه زائر در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند چنانچه لازم باشد می‌توانند به مراکز درمانی عراق مراجعه کنند خدمات به آنها ارائه می‌شود و اگر نیاز باشد آنها به کشور بازگردانده می‌شوند.


عرفانی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با تاکید بر اینکه زائران حتماً در طول سفر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: زائران در هنگام بازگشت خود را قرنطینه کنند و اگر علائمی داشتند، حتماً به پزشک مراجعه کنند.


وی با بیان اینکه انجام تست Pcr در نقاط مرزی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: از زائران می‌خواهیم در صورت امکان رفت و برگشت خود را به صورت هوایی انجام دهند و اگر الزامی وجود دارد از مرز زمینی برگردند چرا که در مرز زمینی امکان مواجهه‌ی افراد با یکدیگر بیشتر است و احتمال انتقال بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار