بحران انرژی، کشورهای اروپایی را به جان هم می‌اندازد

به گزارش ذاکرنیوز/سعید ذاکری کارشناس سیاسی، این روزها درگیری و نبرد در شرق اوکراین کشورهای اروپایی را در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داده است، وضعیتی که نشان می‌دهد کشورهای این حوزه تا چه اندازه ناتوان و ضعیف بود و سیاست‌های خودتحریمی آن‌ها برای ارضای امیال اشغالگرانه امریکا و انگلیس (آنگلوساکسون‌ها) تا چه میزان آن‌ها را دچار بحران کرده است، این بحران هر چند در کشورمان به گوش برخی‌ها نمی‌رسد و خیلی‌ها فکر می‌کنند اروپا این روزها گل و بلبل است، اما مشخص شده که این کشورها تا چه میزان دچار دردسر شده‌اند و خطر جنگ میان آن‌ها برای منابع انرژی چقدر جدی است.  

معاون کمیسیون اروپا در این رابطه هشدار داد که خطر وقوع درگیری در اروپا در زمستان به دلیل قیمت بالای انرژی بسیار شدید است و باید برای جلوگیری از تهدید ناآرامی‌های داخلی به سوخت‌های فسیلی بازگردیم. دومین مقام ارشد کمیسیون اروپا این تهدید را مهمتر از بحران آب و هوا دانست و تاکید کرد: اگر جامعه ما به دلیل کمبود انرژی وارد درگیری و نزاع بسیار شدید شود، قطعا به اهداف [اقلیمی] خود هم نخواهیم رسید. وی سپس ادامه داد: اگر کمبود انرژی منجر به بروز اختلال شدید در جوامع اروپایی شود، بی‌تردید به اهداف اقلیمی هم نمی رسیم. ما باید مطمئن شویم که مردم در زمستان آینده در سرما نباشند. ما باید اطمینان یابیم که صنعت خود را حفظ می کنیم، زیرا تنها چیزی که می‌تواند به پوتین کمک کند، شکاف در میان جوامع ماست. 

تیمرمنز در مصاحبه با گاردین استدلال کرد اینکه برخی از مردم ما نتوانند در زمستان به انرژی گرمایشی دسترسی داشته باشند، برای حل بحران آب و هوا هم فاجعه بار خواهد بود. من به اندازه کافی در سیاست بوده ام، تا بفهمم که مردم بیشتر نگران بحران های فوری هستند، نه طولانی مدت و اگر ما به بحران های فوری رسیدگی نکنیم، به طور قطع برای حل بحران های طولانی مدت از مسیر خارج خواهیم شد، پوتین از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای وقوع درگیری در جوامع ما استفاده می کند، بنابراین ما باید خود را برای یک دوره بسیار دشوار آماده کنیم. باید از زغال سنگ استفاده شود و اگر بخواهیم در حال حاضر بگوییم دیگر از زغال سنگ خبری نیست، تنها به تشدید تنش ها در جامعه کمک خواهیم کرد. 

در حال حاضر دولت آلمان افزایش تولید برق را از نیروگاه‌های زغال‌سنگ به عنوان کثیف‌ترین شکل انرژی آغاز کرده است و همزمان به کاهش تدریجی تولید انرژی هسته‌ای طبق برنامه ادامه می‌دهد. پارلمان اروپا هم این هفته برخی پروژه‌های گاز و انرژی هسته‌ای را به‌عنوان انرژی «پاک» طبقه‌بندی کرد؛ موضوعی که باعث ناراحتی فعالان حوزه محیط زیست شده که نگران هستند دستور کار تغییرات آب و هوایی در گرماگرم ترس از افزایش قیمت انرژی فراموش شود.   

تیمرمنز که ریاست سیاست آب و هوا اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، مصرانه باور دارد که بازگشت کوتاه‌مدت به سوخت‌های فسیلی با هدف کاپ۲۶ نشست گلاسکو در نوامبر سال گذشته و اهداف پیمان آب و هوایی پاریس تناقضی ندارد. 

در حالی که او همچنین از حامیان گسترش اکتشاف سوخت‌های فسیلی در بخش‌هایی از آفریقا است که رهبران جامعه مدنی آن پیش‌تر هشدار داده بودند انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آن، آفریقا را در آینده‌ای نه چندان دور به می‌بلعد، اما حقیقت آن است که حالا مشخص شده همه شعارهای زیست‌محیطی کشورهای اروپایی هم بیشتر شبیه یک جوک خنده‌دار است و آن‌ها در راستای سیاست‌های کثیف خود دست به هر کاری می‌زنند. در حالی که آن‌ها برای کشورهای جهان نسخه پیچیده و استانداردهای آلایندگی تعیین می‌کنند، رفتن به سراغ ذغال سنگ و سوخت‌های فسیلی خطرناک نشان می‌دهد آن‌ها برای منافعشان دست به هر کاری می‌زنند.  


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار