ایران برای نخستین‌بار وارد بازار شیل‌های نفتی دنیا می‌شود

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تأیید وجود شیل‌های نفتی در منطقه قالی‌کوه الیگودرز، گفت: جمهوری اسلامی برای اولین‌بار وارد بازار شیل‌های نفتی می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری ذاکرنیوز ، مهدی فکور ظهر امروز در بازدید از میدان نفتی الیگودرز اظهار داشت: 15 سال کار مطالعاتی و میدانی در این منطقه انجام شده‌ است و گروه‌های مجهز مختلف صحرانوردی در این منطقه حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه شیل‌های نفتی 2 گونه هستند، افزود: یک‌گونه این شیل‌ها زیرزمینی است که تا اعماق هزار و 2 هزارمتری باید چاه حفر و با روش‌های بسیار گران استحصال شود که نفت استحصال‌شده نیز 30 تا 40 دلار ارزش‌ افزوده به‌همراه دارد تا استخراج، اقتصادی باشد؛ اما خداوند در این منطقه این نعمت را روی زمین به ما داده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تأکید به کیفیت شیل‌های قالی‌کوه نسبت به شیل‌های آمریکا و سایر کشورهایی که شیل نفتی دارند، عنوان کرد: بررسی‌های میدانی و کارهای آزمایشگاهی با مشارکت مؤسسه‌ای نفت تهران به اتمام رسیده‌است.

وی بیان کرد: نمونه آزمایشگاهی شیل‌های قالی‌کوه موفقیت‌آمیز است و روش آن نیز پیدا شده‌ است که نمونه نیمه‌صنعتی آن در ابعاد 10 کیلو به‌صورت پیوسته نفت و میعانات نفتی و گاز به‌همراه داشته‌ است. در شهرهایی همچون اهواز باید تا عمق 2 هزار و 500 متر حفاری کنیم تا به نفت برسیم درحالی‌که در قالی‌کوه شهرستان الیگودرز همین نفت بر روی زمین قرار دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به دو روش برداشت نفت در الیگودرز، ابراز کرد: یکی از روش‌های برداشت به‌صورت معدنی است که باید از معادن روی زمین برداشت شود و روش دیگر به‌صورت صنعتی در فرایندهای نفتی است که باید انجام شود.

فکور با تأکید به اینکه محققان اکتشاف و انستیتوی نفت روش جدیدی یافت کرده‌اند که قابلیت برای شیل‌های نفتی ایران دارد و ثبت جهانی خواهد شد، اظهار داشت: کارخانه نیمه‌صنعتی این روش ساخته شده‌است و در حال برداشت نفت و میعانات و گاز همراه آن است که قیمت بسیار بالایی در اقتصاد بین‌الملل دارد.

وی با بیان اینکه با این موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی برای اولین‌ بار وارد بازار شیل‌های نفتی می‌شود، افزود: تلاش‌ها از 15 سال پیش شروع شده‌است، اما این اتفاق در دولت سیزدهم روی داده‌ است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به انجام برآوردهای اقتصادی این شیل‌ها برای کشور، عنوان کرد: برای انجام محاسبات آن به عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای نیاز است و گمانه‌زنی‌ها تا عمق 300 متر نیز انجام شده‌است و چاه هم حفر شده‌است.

وی با تأکید بر اینکه عیار نفت این منطقه باید برآورد و پس از آن تولید واقعی شروع شود، بیان کرد: امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده گزارش فنی و اقتصادی آن از طریق انستیتوی نفت دانشگاه تهران به ما داده شود و اقدامات عملیاتی نیز آغاز شود. پسماندهای باقیمانده از این شیل‌ها بسیار خالص است و دوستدار طبیعت و محیط‌ زیست است و از همین پسماند در صنایع مختلف مثل سیمان می‌توان استفاده کرد و یا به‌عنوان خاک به‌جای اول برگرداند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دربارۀ اشتغال‌زایی این شیل‌های نفتی برای الیگودرز، ابراز کرد: اشتغال‌زایی این طرح به‌صورت مستقیم، غیرمستقیم و سه‌شیفته پیش‌بینی می‌شود که حدود سه هزار نفر به فعالیت مشغول می‌شوند و اولویت با نیروهای بومی منطقه خواهد بود.

فرهاد زیویار نیز در این مراسم اظهار داشت: در منطقه گله بادوش الیگودرز به‌صورت خدادادی ذخایر شیل‌های نفت وجود دارد که برای اولین‌ بار در کشور مورد استحصال قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه ذخایر نفتی در این منطقه از قبل وجود داشته‌ است، افزود: کارشناسان، محققان و مدیران باتجربه وزارت نفت و شرکت اکتشافات از تجربیات مختلف استفاده کردند تا نتیجه آزمایش‌ها در حدی قرار گرفت که بتوانیم از ذخایر این شیل‌های نفتی که غنی‌ترین شیل‌های دنیا محسوب می‌شوند استفاده کنیم.

استاندار لرستان گفت: ما اکنون در مرحله‌ای قرار گرفته‌ایم که بتوانیم با سرمایه‌گذاری و استقرار کارخانه توسط شرکت شهرک‌های صنعتی، استحصال نفت را در لرستان آغاز کنیم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار