ایجاد بانک مشترک بین ایران و سوریه برای تبادل مالی

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در همکاری های اقتصادی ایران و سوریه مسئله تبادل بانکی است، اظهار کرد: در راستای ضروریات تجاری دو کشور، نیازمند بانک مشترک هستیم که کار این بخش به مرحله نهایی رسیده است.

به گزارش ذاکرنیوز، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص دستاوردهای سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به سوریه با عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس و نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

عباس گلرو روابط ایران و سوریه را روابطی استراتژیک و در هم تنیده توصیف کرد و گفت: این روابط در سطح سیاسی و امنیتی بسیار عالی و خوب است اما در حوزه روابط اقتصادی وضعیت چندان مطلوب نیست.

وی با تأکید بر اینکه سطح روابط اقتصادی باید به اندازه روابط استراتژیک سیاسی ارتقاء پیدا کند، اظهار کرد: آقای قالیباف با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همتای خود یعنی رئیس مجلس خلق سوریه و نخست‌وزیر این کشور دیدار داشت. همچنین وزیر امور خارجه سوریه نیز به محل ملاقات رئیس مجلس ایران آمد و با قالیباف ملاقات کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس همچنین بیان کرد: جلسه‌ای نیز در شب نخست ورود به سوریه با تجار و بازرگانان این کشور داشتیم. در این نشست که بازرگانان سوریه و ایران حضور داشتند، مسائل، مشکلات و موانع روابط تجاری و اقتصادی بررسی شد.

وی درباره جمع ‌بندی نشست با تجار ایرانی و سوری گفت: در گام نخست سطح روابط اقتصادی باید ارتقاء پیدا کند زیرا این روابط در حال حاضر مطلوب نیست. ثانیاً باید مکانیزم های همکاری که در گذشته وجود داشته است و تفاهم نامه هایی که امضا شده بود مصوب و اجرا شود. به عنوان مثال توافق نامه‌ای در سال 1397 آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سفر به سوریه با این کشور امضا کرد اما متأسفانه هنوز به تصویب دو مجلس در ایران و سوریه نرسیده است.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه در گفتگو با رادیو گفت‌وگو افزود: اجرای توافق نامه مذکور بسیار برای دو کشور سودمند است زیرا همه ابعاد مختلف روابط اقتصادی را در بر می گیرد و به همین جهت یکی از مباحثی که در این سفر پیگیری شد عملیاتی کردن این توافق نامه بود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در همکاری های اقتصادی دو کشور ایران و سوریه مسئله تبادل بانکی است، اظهار کرد: در راستای ضروریات تجاری دو کشور، نیازمند بانک مشترک هستیم که کار این بخش به مرحله نهایی رسیده است.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار