اکران مستند «آخرین مسافر» در اردیبهشت مقاومت

«آخرین مسافر» عنوان مستندی است که فعالیت‌های شهید حاج رحیم کابلی از دوران دفاع مقدس تا راهیان نور و دفاع از حرم را روایت می‌کند. او آخرین مسافر خان‌طومان بود که پیکرش پس از هفت‌سال به دیار علویان بازگشت.

به گزارش ذاکرنیوز، از اردیبهشت 1395 تا کنون، اردیبهشت‌های مازندران برای بسیاری از مردمان این دیار حس و حال دیگری دارد؛ احساسی که به رنگ شکوفه و شهادت.

رستاخیز طبیعت است و بوی عطر گل و گلاب، ترنم باران است و هوای لطیف و جوشش آب، و صحبت از ایستادگی و عزتمندی مردان مردی است که تا پای جان، در ارادت و دوستی با "آل طاها" ماندند.

آنها 13 رزمنده دلاور از مازندران بودند که در "خان طومان" سوریه در نبرد با نیروهای تکفیری به شهادت رسیدند.

این روزها، آن لاله‌های سرخ در دشت شهادت پیام‌آور اردیبهشت مقاومت هستند برای اهالی سرزمین‌هایی که می‌خواهند رنگ و رخسار خدایی بگیرند.

تا کنون 47 شهید مدافع حرم برخاسته از سرزمین علویان، مازندران سرافراز به شهادت رسیدند؛ از این میان؛ 6 نفر در یک عملیات و 7 نفر در عملیاتی دیگر و هر 13 رزمنده در اردیبهشت‌ماه 1395 مظلومانه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

با اکران فیلمی که یاد سردار رشید اسلام "حاج رحیم کابلی" را زنده کرد  همسر، دختر و داماد و خواهر این شهید  فیلم مستند آخرین مسافر را دیدند و خاطرات آن شهید زنده شد.

سرهنگ عسکر مجیدی معاون هماهنگ کننده سپاه کربلا در گفت و گو با اشاره به افتخارآفرینی رزمندگان خط‌شکن 25 کربلا در دوران دفاع مقدس و در دفاع از حرم اهل بیت علیهم الاسلام در سوریه، تاکید کرد که باید این ایثارگری‌ها و اسطوره‌های جوانمردی در قالب کنگره‌های شهید به جوانان و نسل آینده شناسانده شود.

وی افزود: باید پیام و سبک و سیره شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت، دفاع مقدس و دفاع از حرم و هر موضوعی که در این زمینه‌ها سبب روشنگری نسل امروز و آینده و همچنین سبب جلوگیری از تحریف ارزش‌های ملی و دفاع از کیان کشور می‌شود؛ به افکار عمومی انتقال داده شود.

وی با اشاره به مستند "آخرین مسافر" که به فعالیت‌های سردار شهید حاج رحیم کابلی در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم تا نحوه شهادت می‌پردازد، اظهار داشت: "حاج رحیم" آخرین شهید خان‌طومان بود که پیکرش پس از هفت سال، در عملیات تفحص کشف شد و به وطن بازگشت.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلا در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری دومین کنگره 10 هزار و 400 شهید مازندران در سال 1403، تصریح کرد: خاصیت کنگره‌ها این است که پیامی را به مخاطبان خود داشته باشد و برای این نوع برنامه‌ها، نیاز به تولیداتی چون چون مستند "آخرین مسافر" داریم که در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و باور به این فرهنگ، باشد.

مسوول ستاد راهیان نور سپاه کربلا نیز با اشاره به خدمات ارزشمند شهیدان بلباسی و کابلی در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: در منطقه هفت‌تپه 120 رزمنده شهید شدند و این دو شهید به دلیل قداستی که برای هفت تپه قائل بودند؛ پس از دوران نبرد و آغاز فعالیت‌های راهیان نور، دست به احیای آن زدند.

عباسپور بیان کرد: به همت شهیدان رجایی‌فر، بلباسی و کابلی بود که هفت‌تپه سر و شکلی جدیدی گرفت و امروز به برکت حضور روح پاک این شهیدان، هفت‌تپه به زیارتگاه تبدیل شد و پیکر دو شهید گمنام نیز در این یادمان آرمیده است.

کارگردان مستند "آخرین مسافر" در گفتگو با خبرنگار  تسنیم گفته است: این اثر به همت موسسه شهید آوینی، حوزه هنری، و شبکه یک سیما، معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران(مهدی نقویان) در مدت 6 ماه کار پژوهشی ساخته شد.

محمدرضا حسین‌پور از وجود آرشیو قوی در رابطه با شهید کابلی گفت که تنها بیش از 10 ساعت آن فیلم بوده است و از این جهت، نیاز به تهیه سکانس در سوریه نبوده است.

وی همچنین گفت: "آخرین مسافر" برای نخستین‌بار است که اکران می‌شود و مدت مستند، 30 دقیقه شامل فعالیت‌های شهید در اردوهای راهیان نور، مصاحبه با خانواده، دوستان و همرزمان، و حضور در سوریه و نبرد علیه داعش است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرنگار ما، پس از اکران فیلم آخرین مسافر، از خانواده شهید مدافع حرم حاج رحیم کابلی با اهدای هدایایی از سوی سپاه کربلا و حوزه هنری مازندران قدردانی شد.

شهید رحیم کابلی متولد 1342 در شهرستان بهشهر است، او در خان‌طومان سوریه و در حمله دشمن تکفیری که آتش‌بس را نقض و دست به یک اقدام انتحاری زده بود؛ در اردیبهشت 1395 به شهادت رسید.

اکران مردمی آخرین مسافر از دیروز در حوزه هنری مازندران آغاز شده است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار