اپیدمیولوژیست سوئیسی: اتهامات علیه چین ماهیت سیاسی دارند

دیدیه پیته، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی بیمارستان دانشگاه ژنو سوئیس و مبدع دستگاه ضد عفونی کننده دست در مصاحبه‌ای به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، سند و مدرکی دال بر این که SARS-CoV-2، ویروس پشت همه گیری کووید-19، احتمالا از یک لابراتوار در شهر ووهان چین به بیرون درز کرده باشد وجود نداشته و چنین اتهاماتی علیه پکن دارای ماهیت سیاسی هستند.

به گزارش ذاکرنیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیدیه پیته در این مصاحبه بیان داشت: ما واقعا سند و مدرکی از این که این ویروس یا هر ویروس دیگری در لابراتوار ساخت شده، نداریم. این عنوان بسیار مورد بحث قرار گرفته است. به ویژه از این بابت که در چین اتفاق افتاده است. اما مردم اغلب فراموش میکنند اولین باکتری مخربی که از یک آزمایشگاه درز کرد، مربوط به آمریکا بود. او متذکر شد اگرچه چنین اتفاقی به لحاظ نظری حتی برای تاسیسات برخوردار از امنیت بالا نیز امکانپذیر است، اما دلیلی وجود ندارد که فرض کنیم این اتفاق در ارتباط با کووید-19 رخ داده است.


به گفته این کارشناس، مساله احتمال درز یک ویروس خطرناک از لابراتواری در شهر ووهان به دلیل بی کفایتی یا سطح امنیت ناکافی "بیشتر دارای ماهیت سیاسی است".


ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی به انتشار اولین گزارش مربوط به هیات حقیقت یاب اعزامی خود به چین پرداخت که به این نتیجه رسید امکان درز ویروس از یک لابراتوار دولتی در ووهان بسیار پایین بوده است. این کارشناسان گفتند، این احتمال زیاد وجود دارد که این ویروس از خفاش‌ها و بعد از طریق حیوان دیگری به انسانها منتقل شده باشد.


با این حال در ماه مه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به جامعه اطلاعاتی این کشور دستور داد منشاهای کروناویروس را مجددا بررسی و تعیین کنند آیا این بیماری از یک آزمایشگاه به بیرون درز کرده یا از طریق یک حیوان آلوده به انسان منتقل شده است.


چین ادعاها درباره درز ویروس از لابراتوار را رد کرده و از آمریکا و همپیمانانش خواسته سیاسی کردن این مساله را متوقف کنند. پکن همچنین بر تعهدش نزد شرکای جهانی برای یافتن حقیقت پشت منشاهای ویروس بر مبنای یک رویکرد علمی تاکید کرده است.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار