انفجار تروریستی بغداد هدیه بن سلمان به بایدن

تهران - ایرنا - هنوز ۲۴ ساعت از تحلیف "جو بایدن" رییس جمهوری آمریکا نگذشته بود که پنجشنبه (دوم بهمن) انفجاری تروریستی مهیبی بغداد را لرزاند و مردم عراق را در غم از دست دادن ۳۲ نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر از هموطنانشان عزادار کرد.

با توجه به اینکه منابع عراقی عامل این حمله تروریستی را یکی از عناصر گروه تروریستی «داعش» که تبعه سعودی بود، اعلام کردند، از همان ابتدا و به دلیل حجم زیاد کشته‌های این اقدام تروریستی، تاکید شد که این انفجار با حمایت سازمانی بزرگ انجام شده و خودسرانه و بدون برنامه‌ریزی نبوده است، سازمانی که از سوی مقامات عربستان هدایت و حمایت همه جانبه می‌شود.

از زمان انفجار مهیب بغداد، عربستان و شخص "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی آمر این اقدام تروریستی اعلام شد و یک گروه عراقی با نام "الویه الوعد الحق" (وعده حق) اعلام کرد که در پاسخ به این جنایت در عملیاتی پهپادی و برای اولین بار روز شنبه ریاض را مورد هدف قرار داده و به این ترتیب جبهه جدیدی برای سعودی‌ها گشود.

سعودی‌ها که به هیچ وجه فکر نمی‌کردند که گروه‌های عراقی پاسخ اقدامات تروریستی آنها را داده باشند، ابتدا اعلام کردند که ریاض از سوی نیروهای «جنبش انصارالله» و رزمندگان یمنی مورد حمله قرار گرفته است، اما "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به ادعای سعودی‌ها اعلام کرد که یمنی‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته هیچگونه عملیات موشکی علیه مواضع متجاوزان سعودی نداشته‌اند و در صورت اجرای عملیات، این اقدام را به سرعت رسانه‌ای می‌کنند، موضوعی که بیشتر باعث شوک مقامات سعودی شد، چرا که آنها طی سال‌های اخیر و با اثبات حمایت‌های بی‌حدشان از تروریست‌های داعش هرگز پاسخی از سوی عراقی‌ها دریافت نکرده بودند و عملیات پهپادی شنبه گذشته در نوع خود اولین اقدام یک گروه عراقی علیه حامیان داعش در منطقه محسوب می‌شود.

"فواد ابراهیم" از فعالان سیاسی عربستانی و عضو جنبش "اخلاص در جزیره عربی" در واکنش به انفجار بغداد معتقد است که ریاض در پشت اجرای انفجار تروریستی  پایتخت عراق قرار دارد و هدف ریاض از این انفجارها ارسال پیام به دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا است.

این فعال سیاسی عربستان مقیم آمریکا امروز (دوشنبه) در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که می‌توان انفجار انتحاری در میدان «الطیران» بغداد و خبر جعلی حمله موشکی یمنی‌ها به ریاض که مسئولیت آن متوجه یکی است و آن عربستان و شرکای بدخواه آن می‌باشد را به هم ربط داد.  

وی به این موضوع اشاره کرد که هدف از بمب‌گذاری در بغداد و حمله ساختگی موشکی به ریاض، ارسال پیام به دولت بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا بوده است.

عضو جنبش اخلاص در جزیره عربی معتقد است که خبر حمله موشکی به ریاض همزمان با بررسی تصمیم رئیس جمهوری کنار رفته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا مبنی بر قراردادن نام «جنبش انصارالله» در لیست گروه‌های تروریستی خارجی انجام شد و منعکس کننده بحران رژیم سعودی در جنگ علیه صنعا و همچنین نگرانی ریاض از توجه دولت جدید آمریکا به تجاوز عربستان به یمن است.  

اقدامات ۳۰ ساله عربستان در عراق و منطقه

رابطه بغداد – ریاض که از سال ۱۹۹۰ و به دلیل حمله رژیم بعث صدام به کویت و خاک عربستان تا حدود ۲۵ سال قطع بود، در دوران "حیدر العبادی" نخست‌وزیر وقت عراق و با سفر وی در تابستان سال ۱۳۹۶ به ریاض، وارد مرحله جدیدی شد و در دوران «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر کنونی این کشور نیز ادامه یافت، رابطه‌ای که تاکنون هیچ منفعتی برای عراقی‌ها نداشته و سعودی‌ها نیز از اقدامات تروریستی مستقیم و غیرمستقیم خود در عراق دست برنداشته‌اند.

یکی از اقدامات سعودی‌ها در منطقه حمایت از ایجاد گروه تروریستی داعش در سوریه بود، گروهی که خود را «دولت اسلامی عراق و شام» خواند. این گروه تروریستی که در سال ۲۰۱۲ با نقشه و توطئه انگلیس، آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در سوریه اعلام موجودیت کرد، در سال ۲۰۱۴ (۱۷ خرداد ۱۳۹۳) با یورش سنگین به عراق و اقدامات جنایت بار و خونین در مدت سه روز توانست حدود ۴۵ درصد از خاک این کشور را به تصرف خود درآورد؛ این گروه تروریستی قبلا توسط سعودی‌ها و با انتقال بخشی از تروریست‌های القاعده در سال ۲۰۰۵ /۲۰۰۶ با عنوان دولت به اصطلاح اسلامی عراق ایجاد شده بود.

اما داعش رسما و به دلیل ناکامی دیگر گروه‌های تروریستی در حال جنگ در سوریه که از اسفندماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) این کشور را با چالش مواجه کرده بودند، ایجاد و وارد میدان جنگ در سوریه شد، که تا آذر ماه ۱۳۹۶ نیز ادامه داشت، ولی در همین زمان با اعلام شکست داعش از سوی سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در سوریه و یک ماه قبل از آن در عراق، نقشه‌های دشمنان مسلمانان برآب شد، اما تروریست‌های داعش به رغم شکست خود در سوریه و عراق از پای ننشستند و با کمک دولت وقت آمریکا (دونالد ترامپ) و بن سلمان ولیعهد سعودی خود را باز یافته و شروع به انجام اقدامات تروریستی موردی در خاک عراق و سوریه کردند.

 البته روابط ریشه‌ای عربستان سعودی با تروریسم و به طور خاص گروه تکفیری داعش موضوعی است که بارها توسط نهادها و رسانه‌های گوناگون بین‌المللی فاش شده است.

این رسانه‌ها بارها تاکید کرده‌اند که عربستان سعودی از جمله کشورهای عربی است که بیشترین کمک‌های مالی را در اختیار تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه قرار داده است.

عربستان در سال‌های اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در به آشوب کشاندن کشورهای سوریه، عراق، لیبی و لبنان و دیگر کشورهای منطقه با تجهیز و تسلیح گروه‌های تروریستی هزینه کرده است که اگر ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه جنگ شش ساله یمن را به آن اضافه کنیم، می‌بینیم که آل سعود نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را فقط برای کشتار مردم مسلمان منطقه و توطئه‌چینی علیه آنها هزینه کرده است.

در همین ارتباط، "رابرت فیسک" روزنامه نگار مشهور انگلیسی چندی پیش در روزنامه «ایندیپندنت» نوشت که "عربستان سعودی با کمک‌های میلیارد دلاری خود نقش مهمی در تشکیل گروه تروریستی داعش ایفا کرد و مقامات سعودی هم اکنون نیز دست از اعطای کمک‌های مالی به داعش برنداشته و همچنان از این گروه تروریستی حمایت می‌کنند".

"تیم اندرسون" نویسنده و پژوهشگر استرالیایی و نویسنده کتاب "جنگ کثیف سوریه" نیز در مارس ۲۰۱۸ در یکی از مطالعات خود به نقش عربستان در ایجاد و حمایت از داعش اشاره کرد. بر اساس نتایج این مطالعات، عربستان سعودی در سال ۲۰۰۶ میلادی برای جلوگیری از هرگونه نزدیکی میان عراق و ایران، داعش را ایجاد کرد.

در این پژوهش تاکید شده که تامین مالی تروریسم از سوی عربستان سعودی امری مستند است و تلکس‌های وزارت خارجه عربستان این امر را تایید می‌کند.

نابودی محور مقاومت، هدف مشترک آمریکا، عربستان و اسراییل

مردم عراق در چهار دهه گذشته ابتدا با جنایت‌های رژیم بعث صدام مواجه بودند و از سال ۲۰۰۳ و با نابودی رژیم بعث عراق و دستگیری و اعدام صدام، با پدیده تروریسم مورد حمایت آمریکا، عربستان و صهیونیسم دست و پنجه نرم می‌کنند.

اقدامات آمریکا و تروریست‌ها در عراق در ۱۸ سال گذشته تاکنون موجب کشته شدن بیش از یک میلیون عراقی و آوارگی صدها هزار نفر دیگر شده و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور ویران شده است، به ویژه آن که این روند با ظهور گروه تروریستی داعش در سال ۱۳۹۳ در عراق شدت گرفت و برخی کارشناسان امنیتی این کشور ‌اعلام کرده‌اند که در سال‌های اخیر دست‌کم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها فقط خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کرده‌اند.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که عربستان سعودی در اعزام تروریست‌ها به عراق کاملا دخیل می‌باشد و یا دست‌کم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بسته است.

پس از انفجار تروریستی در بغداد اخیرا "مهدی تقی" عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که تعدادی از تروریست‌های سعودی از طریق گذرگاه "عرعر" بین عربستان و عراق وارد این کشور شده‌اند و این درحالی است که دولت عراق و حکومت سعودی در طول چهار ماه اخیر بر رایزنی‌های خود در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی افزوده‌اند.

گذرگاه مرزی عرعر در مرز عراق و عربستان حدود سه ماه پیش و در میان هشدارهای نیروهای سیاسی و کارشناسان امنیتی عراقی به دولت بغداد پس از سال‌ها باز شد و اکنون به گذرگاه ورود تروریست‌های سعودی به عراق تبدیل شده است.

عربستان در دوران ترامپ به دلیل گوش به فرمانی آل سعود از رییس جمهوری آمریکا، ارتباط ویژه‌ای با هم داشتند که نمونه آن در جنگ یمن و به آتش کشیدن عراق و سوریه کاملا ملموس بوده است؛ حال با روی کار آمدن بایدن که ادامه دهنده سیاست دمکرات‌های آمریکا همچون "باراک اوباما" و در دوران او و با حمایت‌های وی گروه تروریستی داعش ایجاد و تجهیز شد، به نظر می‌رسد که بایدن (که معاون اوباما بوده) نیز از اقدامات تروریستی در عراق ناخشنود نیست و به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه انفجار تروریستی روز پنجشنبه بغداد، هدیه‌ای از سوی بن سلمان به بایدن بوده است؛ حال باید صبر کرد و دید که آیا رییس جمهوری جدید آمریکا این هدیه را از ولیعهد سعودی می‌پذیرد و یا این که آن را قبول نمی‌کند.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که عراق به عنوان یک منطقه راهبردی و قلب منافع آمریکا در خاورمیانه از اهمیت ویژه‌ای برای واشنگتن برخوردار است و آمریکایی‌ها به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آن نیستند، البته بایدن هنوز سیاست خود را در قبال این کشور مشخص نکرده و البته نباید فراموش کنیم که او طراح پروژه قدیمی تجزیه عراق در سال ۲۰۰۷ بود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار