شهردار قم از کاهش اختیارات شوراها و مجموعه مدیریت شهری در تصمیم‌گیری‌ها انتقاد کرد

شهردار قم با انتقاد از کم شدن اختیارات شوراها و مجموعه مدیریت شهری در تصمیم‌گیری‌ها گفت: لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده حق تصویب عوارض را برای شوراها چند هفته پیش منع کرد، با گرفتن این حق دیگر چه چیزی از شوراها می‌ماند؟.

به گزارش ذاکرنیوز از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد شامگاه دوشنبه در یک صدو چهل و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اقداماتی که شهرداری باید بر مبنای سرفصل‌های تعیین‌شده در قانون اساسی و مصوبات مجلس انجام دهد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد این روزها وارد مسائل روزمره شده‌ایم و اینکه چه اتفاقاتی در ارتباط با مدیریت شهری در کشور رخ می‌دهد را شاید بی‌تفاوت از کنارش گذشته‌ایم.

شهردار قم با انتقاد از کم شدن اختیارات شوراها و مجموعه مدیریت شهری در تصمیم‌گیری‌ها ابراز کرد: لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده حق تصویب عوارض را برای شوراها چند هفته پیش منع کرد، با گرفتن این حق دیگر چه چیزی از شوراها می‌ماند؟ اختیارت این مجموعه را هرروز کمتر می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 99، کل بودجه‌های بازآفرینی حذف‌شده است، افزود: وقتی به تاریخ مطرح‌شدن پروژه 48 هکتاری منطقه پردیسان نگاهی می‌اندازیم مشاهده می‌شود این پروژه از قبل مطرح بوده اما با تغییراتی که در وزارتخانه صورت می‌گیرد تمام تصمیماتی که قبلاً گرفته‌شده یک ‌شبه به هوا می‌رود.

سقائیان نژاد مطرح کرد: سال گذشته عوارض جرائم راهنمایی و رانندگی  را 23 میلیارد تومان اعلام کرده‌اند درحالی‌که 300 میلیون تومان به شهرداری پرداخت‌شده است، این درحالی‌ است که در بودجه سال 98، کل ورودی‌های شهرداری‌ها را به‌صورت پرداخت نقدی و غیر نقدی تعریف کردند.

شهردار قم سهم شهرداری از محل ارزش‌افزوده را مورداشاره قرار داد و گفت: مجلس شورای اسلامی استان  تهران را با توجه به نسبت جمعیت شهری، از نسبت دوازده به هشتادوهشت مستثنی کرده است، درصورتی‌که نسبت جمعیت شهری قم بیش از 90 درصد است نسبت هفتاد به سی در نظر گرفته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: مگر می‌شود شهر را اداره کرد و به بانک‌ها بدهکار نبود، مدیریت شهری که این‌همه کار به عهده‌اش گذاشته‌شده چگونه می‌شود که با بانک بدهکار نباشد.

سقائیان نژاد تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم مجموعه شهرداری، شورای اسلامی شهر و شورای استان‌ها دست‌به‌دست هم داده و مسائل به‌صورت ماهیانه بررسی شود.

مشهد| اختیارات شوراها کاسته شده و محدودتر می‌شوندارومیه| خلاءهای قانونی زیادی در حوزه اختیارات شوراها وجود داردقم|برخی در مجلس به‌دنبال حذف اختیارات شوراها هستند

در ادامه شهردار قم به لایحه اخذ مجوز امضای تفاهم‌نامه شهرداری و معاون وزیر ارتباطات و فناوری و مدیرعامل مخابرات و رئیس هیئت‌مدیره شاتل اشاره و خاطرنشان کرد: اهمیت تفاهم‌نامه برای شهر قم بسیار بالا است.

وی با تأکید بر اینکه این تفاهم‌نامه بنا به دلایلی نیازمند اخذ مجوز از سوی شورای شهر قم است، تصریح کرد: در ارتباط با وزیر ارتباطات به وی گفتم، به دلیل اینکه نمی‌خواهیم تفاهم‌نامه یک کار صوری باشد باید حتماً با شورای اسلامی شهر مطرح کنیم.

سقائیان نژاد با تأکید بر اینکه شهر قم نیاز به فراهم کردن فیبر نوری دارد، عنوان کرد: فرصت به وجود آمده را باید غنیمت شمرد و در راستای شهر هوشمند تلاش کرد.

شهردار قم با بیان اینکه بر اساس این تفاهم‌نامه، شهر مقدس قم به‌عنوان پایلوت انتخاب‌شده است، ابراز کرد: از شورا می‌خواهم وارد این موضوع شود چراکه این تفاهم‌نامه و قرارداد دارای برکات بسیاری برای شهر قم است.

وی مطرح کرد: پیشنهاد می‌کنم ابتدا این تفاهم‌نامه امضا شود و سپس قرارداد را در صحن شورا موردبررسی قرار دهیم؛ بنابراین از  شما می‌خواهم اگر در تفاهم‌نامه اشکالی می‌بینید بگویید که برطرف کنیم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار