انتظارات رهبر انقلاب از آموزش‌وپرورش در گام دوم انقلاب

تردیدی نیست که آموزش‌وپرورش مهم‌ترین، مطمئن‌ترین، سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، آسان‌ترین و دقیق‌ترین مسیر برای دستیابی به اهداف عالی و والای نظام اسلامی و تحقق گام دوم انقلاب است.

به گزارش ذاکرنیوز، «عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

  آنچه حضرت امام خامنه‌ای در دیدار معلمان و فرهنگیان بر آن تأکید بیشتری داشتند مقابله جدی با اجرای سند انحرافی و استعماری ۲۰۳۰ و آسیب‌زدایی و رفع موانع تحقق گام دوم انقلاب بود: «شما معلمان در واقع هویت‌سازی فرهنگی می‌کنید تا جامعه احساس هویت کند. تمدن؛ متکی به فرهنگ است. اگر فرهنگ قوی و غنی نباشد تمدن به‌وجود نمی‌آید. اینجاست که اهمیت سند ۲۰۳۰ معلوم می‌شود؛ لُب کلام این سند این است که نظام آموزشی ما باید سبک زندگی و فلسفه حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد. 

یعنی شما معلمان در کلاس درستان برای غرب، سرباز درست کنید. دلیل اینکه روی سند ۲۰۳۰ آن‌قدر کار می‌کنند، چون در این سند دستورات و توصیه‌ها این است که آموزش‌وپرورش، مناسبات فکری شاگردان را جوری تنظیم کند که اساس زندگی‌شان طبق تفکر غربی باشد. یعنی شما سرباز درست کنید برای انگلیس و امریکا و بقیه این وحشی‌های کراوات‌زده و ادکلن‌زده؛ همین‌هایی که آدم می‌کُشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند، بدون اینکه خم به اَبرو بیاورند، می‌گویند، چون به پولش نیاز داریم کمکشان می‌کنیم. حالا می‌خواهند ما در کشورهای مسلمان برای این‌ها سرباز و رعیت تربیت کنیم؛ ۲۰۳۰ این است.»

  


 مقام معظم رهبری نیروی انسانی را بزرگ‌ترین سرمایه کشور دانسته و تعلیم و تربیت را رکن اصلی تمدن‌سازی معرفی نمودند. بیانیه گام دوم نیز در راستای تمدن‌سازی بر سه عنصر کلیدی: «تربیت و مسئولیت پذیری جوانان کشور» (٤۰ بار جوانان مورد خطاب قرار گرفته‌اند)، «جایگاه علم و پژوهش» و «خودسازی و جامعه‌سازی و تمدن سازی» استوار است و روح حاکم بر این سه نکته کلیدی توجه ویژه به نظام تعلیم و تربیت و مشخصاً آموزش‌وپرورش بوده و تضمین تحقق هفت توصیه انتهایی بیانیه نیز مشروط به تحول بنیادین در نظام آموزشی و تربیتی کشور است.

  


 بیانیه گام دوم انقلاب از جنس بخشنامه و آیین‌نامه نیست که از سطوح بالایی و ستادی کشور به سطوح پایینی و صفی کشور ابلاغ شود، بلکه این بیانیه از ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها سخن گفته و در حقیقت نقشه راه آینده کشور است و نظام آموزشی و تربیتی کشور بی‌تردید بیشترین نقش را در تحقق این بیانیه دارد. جمهوری اسلامی در گام دوم به نظام آموزشی و تربیتی تحول‌آفرین نیاز دارد و مادامی که خود نظام آموزشی و تربیتی کشور، نوسازی و متحول نشود، قطعاً توان تحول‌آفرینی و اشاعه تفکر تحول‌گرا را نخواهد داشت.

  


 جمهوری اسلامی ایران ٤۰ سال است که در برابر هجمه و بمباران بی‌رحمانه، تاراج‌گونه و شبیخون فرهنگی غرب و امواج سهمگین پروپاگاندا و جنگ رسانه‌ای ظالمانه اشرار غربی، از باورها، ارزش‌های انسانی، انقلابی و حیاتی خود دفاع کرده و به‌رغم جنگ، ترورها، تخریب‌ها، فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی و آسیب‌های داخلی، سوءمدیریت‌ها، ضعف‌ها و شکست‌های موردی، در تمامی حوزه‌ها (از آموزش‌وپرورش تا آموزش عالی و از کشاورزی تا صنعت و از زیرساخت‌ها تا خدمات) منشأ تحولات کم‌نظیر و بی‌نظیر بوده‌است و همین امر بر وحشت و کابوس نظام سلطه از آینده درخشان نظام انقلابی ایران افزوده‌است.

  


 تحولات شگرف در حوزه آموزش‌وپرورش: «افزایش نرخ پوشش تحصیلی»، «ارتقای کمیت و کیفیت آموزشی»، «افزایش کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی و عالی»، «کاهش نرخ بی‌سوادی»، «کاهش فاصله آموزشی دختران و پسران»، «توسعه و تجهیز مدارس کشور به فناوری‌های نوین روز»، «تدوین سند تحول بنیادین»، «تدوین اسناد بالادستی»، «شکستن عدد مطلق بی‌سوادی»، «اسناد زیرنظام‌های آموزش‌وپرورش» همگی به‌عنوان بستر و زیرساخت لازم برای نقش‌آفرینی نظام تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب بوده و دستگاه آموزش‌وپرورش با تکیه بر موارد مذکور باید با اتخاذ مدیریت جهادی و انقلابی ایفای نقش کند.
 جهت‌گیری نظام تعلیم و تربیت در کشور باید به سمت برخورداری از عدالت (عدالت‌پروری) بوده و با استفاده از فرصت طلایی و عظیم ۱۲ ساله تحصیلی، دستگاه تعلیم و تربیت باید جوانان «مسئولیت پذیر»، «متعهد»، «باانگیزه»، «مؤمن»، «هوشمند»، «انقلابی»، «شجاع»، «خستگی ناپذیر»، «امیدوار»، «دشمن‌شناس و دشمن‌ستیز» و… را تربیت و آماده پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... کند. تحقق گام دوم انقلاب موکول و مشروط به حضور جوانان هوشمند، مسئولیت پذیر و تربیت یافته در مکتب وحی است و فرصت بسیار خوب ۱۲ ساله، برای انتقال درست و جامع و نهادینه‌سازی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی و ملی در اختیار آموزش‌وپرورش است.

  


 بدیهی است که نبض حیات کشور در آموزش‌وپرورش می‌زند و این نهاد سرمایه‌ساز (و نه هزینه‌ای) پیشران توسعه عدالت و پیشرفتِ کشور بوده و بخش اعظم خواسته‌های نظام اسلامی در گام دوم انقلاب، در گرو همت جهادی این نهاد مقدس است که باید نگاهی مؤمنانه و دقیق به بیانیه گام دوم انقلاب داشته و: ۱ - به نوسازی آموزش‌وپرورش منطبق با گام دوم بپردازد. ۲ - اسناد بالادستی و پایین دستی موجود را به فوریت با بیانیه گام دوم تطبیق دهد. ۳ - آسیب‌زدایی از تعلیم و تربیت را مستمراً در دستور کار خود قرار دهد که متأسفانه نظام سلطه با تمام توان خود در حال ذائقه‌سازی و تحمیل سبک زندگی غربی و غیر بومی است. ٤ - سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را که متأسفانه در سال‌های اخیر مورد کم‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و حداکثر کمتر از ۲۰ درصد آن در مرحله اجرایی قرار گرفته را با جدیت به روز رسانی کرده و پا در وادی گام دوم انقلاب بگذارد. ۵ - مانع از ورود و تأثیرگذاری عناصر غیر انقلابی به حریم تعلیم و تربیت شود. ۶ - مانع از رسوخ اندیشه‌های حزبی و جناحی به حریم آموزش‌وپرورش شود. ۷ - با رویکرد جهادی و انقلابی مانع از رسوخ و اجرای سند انحرافی و استعماری ۲۰۳۰ شود. ۸ - حل مشکلات فراوان جامعه بزرگ معلمان کشور را با جدیت دنبال کند که تحقق وظایف آموزش‌وپرورش در گرو حل مشکلات این جامعه بزرگ است.

  


 تردیدی نیست که آموزش‌وپرورش مهم‌ترین، مطمئن‌ترین، سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، آسان‌ترین و دقیق‌ترین مسیر برای دستیابی به اهداف عالی و والای نظام اسلامی و تحقق گام دوم انقلاب و پیشرفت کشور در تمامی حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار