انتظارات برجامی و توقعات مردم از اقتصاد

پرونده هسته‌ای در پله آخر قرار گرفته است. در صورت برخورد اراده طرفین، بازگشت به برجام عملیاتی می‌شود اما به قول حقوقدان‌ها این برخورد اراده‌ها ممکن است در لحظه آخر حاصل نشود و به بیان دیگر تا در ارتباط با همه چیز توافق نشود، در مورد هیچ چیز توافق نخواهد شد.

به گزارش  ذاکرنیوز و به نقل از پایگاه خبری افشاگری، پرونده هسته‌ای در پله آخر قرار گرفته است. در صورت برخورد اراده طرفین، بازگشت به برجام عملیاتی می‌شود اما به قول حقوقدان‌ها این برخورد اراده‌ها ممکن است در لحظه آخر حاصل نشود و به بیان دیگر تا در ارتباط با همه چیز توافق نشود، در مورد هیچ چیز توافق نخواهد شد.

 ایران، ملاحظات خود را در ارتباط با پیش‌نویس توافق رسما به اروپایی‌ها اعلام کرده و از قرار معلوم آمریکایی‌ها نیز در این ارتباط نظرات خود را با اروپایی‌ها در میان گذاشته‌اند. حال این اروپایی‌ها هستند که باید میدانداری کرده و نظرات طرفین را به هم نزدیک کنند تا در ارتباط با همه چیز توافق شده و طرفین به برجام بازگردند. در این ارتباط «آرمان ملی» با دیاکو حسینی، تحلیلگر و کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.

 ايران و آمريکا نظرات خود را در ارتباط با پيش‌نويس توافق هسته‌اي به اروپايي‌ها اعلام کرده‌اند. هرچند به نظر مي‌رسد پيشرفت‌هايي در زمينه بازگشت طرفين به برجام صورت گرفته است اما هنوز دود سفيد از دودکش هسته‌اي خارج نشده، گره کار کجاست؟
اخبار دقيقي از آنچه در ارتباط با توافقات صورت گرفته منتشر نشده است. از اين رو پاسخ بـــه سوالات در ارتباط بــا پرونده هسته‌اي بر اســـاس اخباري است کـه به رسانه‌ها درز کـــرده است. از اين منظـــر ايــران نوعي تعليق در مواضع قبلي خود نسبت در 16 مـــــاه مذاکره قبلي، صورت داده است. در اين معنا که در آينده در ارتباط با ساير تحريم‌هاي غير هسته‌اي گفت‌و‌گو خواهد کرد. از جمله اين موارد، تکليف موضع آمريکا در ارتباط با سپاه است. همچنين مورد ديگر احتمالا نوع ضمانت‌ها به ايران خواهد بود. 

ضمانت‌خواهي ايران به شدت و حدت گذشته مطرح نيست و اين ضمانت‌ها به حدي از اطمينان‌خواهي فروکاسته شده است.
ايران از لزوم حل مسئله پادمان سخن به ميان آورده است. آيا در شرايطي که پي ام دي در سال 2015 حل و پرونده آن بسته شد، اکنون نمي‌توان در ارتباط با پادمان به نتيجه رسيد؟
موضوع حل مسائل مربوط به پادمان براي ايران اهميت بالايي داشته و دارد. اگر بر اساس مدارکي که تل‌آويو در ارتباط با ايران مطرح کرده است بخواهند از ايران درخواست کنند؛ عملا اين تنش پاياني نخواهد داشت. بنابراين ايران اين درخواست را داشته که اين پرونده همانند پي ام دي در سال 2015 بسته شود. البته به رغم اينکه حل مسئله پادمان توسط ايران به صورت جدي مطرح شده است، مسائل در ارتباط با آن غير قابل رفع و رجوع نيست و مي‌توان راه حل مياني براي آن يافت تا در عين حال که نگراني‌هاي آژانس در ارتباط با اين موضوع حل مي‌شود، به درخواست ايران هم توجه شود و ديگر ادامه همکاري‌هاي ايران با آژانس متمرکز بر اين اسناد ادعايي و بهانه‌جويايي‌ها در ارتباط با آن اسناد نباشد.

 اين راه‌حلي است که در نهايت مسئله را حل مي‌کند و پادمان مانع جدي در ارتباط با توافق نيست. توافق فني مسئله پادمان را حل خواهد کرد و فکر نمي‌کنم در حال حاضر در شرايطي باشيم که اين مورد مانع توافق باشد.

منبع:افشاگری

انتهای خبر/254125 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار