امهال حق بیمه سهم کارفرما بدون اخذ جریمه / تعلیق بازرسی بیمه بیکاری

تحقق عدالت اجتماعی بدون وجود نظام جامع و کارآمد تامین‌اجتماعی میسر نخواهد بود؛ سازمان تامین‌اجتماعی در مقام اصلی‌ترین و محوری‌ترین سازمان فعال در حوزه بیمه‌های اجتماعی کشور، هم‌اکنون بالغ بر ۴۵ میلیون نفر از جامعه مولد و شاغل کشور، نیز شاغلان دیروز، مستمری‌بگیران امروز و خانواده تحت تکفل آنان را تحت پوشش قرار داده و از هر دو شهروند ایرانی، یک نفر به‌نوعی از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی برخوردار است.

به گزارش ذاکرنیوز، آسایش و رفاه اجتماعی، حقی است همگانی که باید در سایه تدابیر هوشمندانه دولت‌ها برای رونق فضای کسب و کار و با تلاش و کوشش نیروهای مولد جامعه برای ارتقای درآمدهای ملی و نهایتاً بازتوزیع عادلانه و عزت‌مدارانه منابع در قالب یک نظام جامع و فراگیر تامین‌اجتماعی محقق شود.


نامگذاری هفته‌ای به نام "تامین‌اجتماعی"، بی‌شک ناشی از اهمیت کارکرد نظام تامین‌اجتماعی در عمق بخشیدن هرچه بیشتر به امنیت‌اجتماعی و اقتصادی جامعه است. همزمان با فرارسیدن هفته تامین اجتماعی، در این گزارش مروری بر برخی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با محوریت تسهیل و بهبود فضای کسب و کار  و کمک به رونق تولید خواهیم داشت.


تسهیل و بهبود فضای کسب و کار  و کمک به رونق تولید از جمله اقدامات مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است. اصول و مبانی بیمه‌ای نظام بیمه‌های اجتماعی به گونه ای تنظیم شده  که میان اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور، همسویی کامل وجود دارد.


از یک سو رونق فعالیت‌های تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه و تقویت منابع مالی این سازمان می‌شود و از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای کارگران به افزایش اطمینان خاطر، ایجاد امنیت روحی و سلامت جسمی و در نهایت ارتقای بهره‌وری نیروی کار منجر می شود.


همچنین همه عواملی که فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز اثر می‌گذارند.


اجرای قانون بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان


معاونت بیمه‌ای این سازمان در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه‌های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با همه‌گیری بیماری کرونا، در راستای ایجاد تعامل دو سویه بین اهداف خود و اهداف بازار کار نسبت به تهیه بسته حمایتی از نیروهای موثر در بازار کار اقدام کرده است تا ضمن تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای تعهدات قانونی شرکای اجتماعی خویش دغدغه بازیگران بازار کار را مرتفع کند که در زیر به برخی از این اقدامات اشاره خواهیم کرد:


- اجرای قانون بخشودگی جرائم کارفرمایان بدهکار واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف؛ مهلت برخورداری از مزایای این قانون تا ۳۱ تیرماه خواهد بود.


- تمدید اجرای تصویب نامه مورخ ۳۱‌/۴‌/۱۳۹۶ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن.


- تداوم اجرای بخشنامه ۱۷ بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید


- محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان طبق ماده (۴۱) قانون تامین اجتماعی منحصراً بر اساس آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانکار در قراردادهای طرح‌های عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه


- عدم اعمال ضریب در قراردادهای پیمانکاری بنگاه‌های تولیدی فنی و صنعتی براساس لیست و بازرسی


- اصلاح و بازنگری دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه هیئت‌های تشخیص مطالبات


- اصلاح فرایندهای رسیدگی به پروندهای هیئت‌های تشخیص مطالبات و کاهش زمان رسیدگی پرونده‌های ارسالی از شعب به حدود یک ماه


- تنظیم لیست مشترک فی مابین مالیات بر درآمد حقوق و حق بیمه متعلقه، با ایجاد پایگاه مشترک فی مابین بیمه و مالیات، مشخص کردن اطلاعات مربوط به سازمان و اطلاعات مربوط به مالیات و مشخص کردن اطلاعات مشترک در اجرای ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی موضوع تعیین دستمزد مقطوع برای سایر کارگاه‌های مشمول سایر سطوح دستمزدی


- استعلام پرداخت حق بیمه و تاریخ اعتبار کارت هوشمند رانندگان حمل و نقل عمومی بین شهری از طریق تبادل اطلاعات با پایانه‌ها


- اخذ استعلام نقل و انتقال و صدور پاسخ موضوع ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی




تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل در مقابله با ویروس کرونا


از دیگر اقدامات معاونت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در یک‌سال گذشته می‌توان به تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه‌های تولیدی، کارفرمایان و کارگران در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد.


در اجرای تصمیمات متخذه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سازمان تامین اجتماعی در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با همه‌گیری بیماری کرونا و علی‌رغم محدودیت منابع نقدی که بخش اعظم آن از ناحیه وصول حق بیمه تامین می‌شود، نسبت به «امهال حق بیمه سهم کارفرمایی» اسفند ماه سال ۱۳۹۸برای فعالیت کارگاه‌های مشمول عناوین چهارده‌گانه اقدام کرد.


- امهال حق بیمه سهم کارفرما (۲۰درصد) بدون اخذ جریمه


- حمایت از کارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائه درخواست


- اخذ مصوبه از هیئت امنا و هیئت مدیره سازمان درخصوص افزایش مهلت پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان با ماهیت اختیاری


- لغو فرآیند معاینات پزشکی بدو بیمه‌پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیر اجباری از جمله بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و ...


- توقف انجام بازرسی از کارگاه‌ها به جز در موارد خاص و همچنین تعلیق بازرسی بیمه بیکاری، احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و...


- اخذ صورت مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه‌های مربوط به پیمانکاران طرح‌های عمرانی بدون مراجعه مقاطعه‌کار به شعب سازمان


- مساعدت با بیمه‌شدگان قالیباف در جهت تداوم بیمه‌پردازی در مواقعی که خارج از مهلت نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام  می‌کنند.


- تسهیل شرایط معافیت از معاینات  پزشکی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیراجباری


- پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به مبتلایان به بیماری کرونا و احتساب دوره مزبور به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه


- پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به فوت‌شدگان ناشی از بیماری کرونا


- برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه‌شدگان فوت شده بر اثر بیماری کرونا


- تسهیل در تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان


- عدم الزام به معرفی بیمه شدگانی که دفاتر درمانی آنها زودتر از چهار ماه به اتمام رسیده است، به شورای پزشکی


- تداوم ارائه خدمات درمانی به فرزندان ذکور دانشجو بدون نیاز به گواهی اشتغال به تحصیل با توجه به تعطیلی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها نیز از جمله این اقدامات به شمار می رود.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار