اما و اگرهای دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی/ در 84 کشور از سود بانکی مالیات می‌گیرند

موضوع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی از جمله موارد چالش برانگیز در بودجه سال 1401 بود. به گفته برخی کارشناسان لازمه موفقیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اجرای صحیح مالیات برعایدی سرمایه است.

 به گزارش ذاکرنیوز، بحث مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی در بودجه سال 1401 مطرح شد اما براساس پیگیری‌های بعدی که صورت گرفت، در عمل شاهد اجرای این مالیات نبودیم.

نظرات متفاوتی در خصوص این مالیات و تاثیراتی که می‌تواند  بر سپرده‌های کلان بانکی وجود دارد.  برخی معتقد هستند که با توجه به تورم بالا در صورتی که چنین مالیاتی وضع شود ممکن است به محرکی برای خروج پول از بانک‌ها و ایجاد نوسان در بازارهای دیگر منجر شود. در همین رابطه جلسه‌ای با محوریت اندیشکده اقتصاد مقاومتی در چارچوب نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند با حضور مودیران و کارشناسان اقتصادی برگزار شده است.

مالیات ,

67کشوردنیاازسودسپرده‌هایبانکیمالیاتمجزااخذمی‌کنند

جعفرمهدیزادهمدیرکلاقتصادیبانکمرکزی،درایننشستضمناشارهبهاهمیتاتکاءدرآمدهایدولتبهمالیاتبهجایدرآمدهاینفتیگفتمادربانکمرکزیهموارهتاکیدداشتیمکهدولتبودجهخودراازطریقدرآمدهایمالیاتیتامینکندوبهدرآمدهایناپایداروابستهنباشدیکیازپایه‌هایمالیاتیکهدراینزمینهاهمیتدارد،پایهمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکیاستکهدردیگرکشورهانیزسابقهداردبراساسبررسیماکشورهایمختلفبرحسبشرایطاقتصادیونظاممالیاتی،اخذمالیاتازسودسپرده‌هایبانکیرادردستورکارقرارداده‌اندودرواقع67کشوراینپایهمالیاتیرااخذمی‌کنند.

ویدرخصوصمزایایاخذاینپایهمالیاتیگفتافزایشدرآمدهایدولت،بهبودعدالتمالیاتیوسوقدادنسرمایه‌هایشرکت‌هابهسمتسرمایه‌گذاریمنابعبهجایسپرده‌گذاری،ازجملهاهدافیاستکهبرایاینپایهمالیاتیدرنظرگرفتهشدهاستبهطورخاصمقایسهسودحاصلازسپرده‌گذاریبانکیباسودحاصلازفعالیت‌هایتولیدیمطرحاستکهعدمدریافتمالیاتازاولیباعدالتمالیاتیهمخوانیندارد.

چالش‌هایمهماعمالمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکی

مهدیزادهضمناشارهبهچالش‌هایاخذمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکیافزودیکمسئلهدرزمینهاخذمالیاتازسودسپرده‌هایبانکی،منفیبودننرخسودحقیقیاستکهانگیزهسپرده‌گذاریراکممی‌کندوبهتعبیریبهعنوانیکمالیاتمضاعفمحسوبمی‌شودنکتهمهمدیگراینکهوجودجایگزین‌هاییهمچونصندوق‌هایدرآمدثابت،موجبمیشودوضعمالیاتبرسودسپردهاشخاصحقوقیصرفامنابعآن‌هاراازسپرده‌گذاریمستقیمدربانک‌هابهسمتاینصندوق‌هایاابزارهایمشابهببرندوعملادرآمدهایدولتافزایشپیدانکند.

ویافزودمسئلهمهمدیگرکهدرزمینهمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکیحائزاهمیتاست،رقابتبانک‌هابرایپرداختسودبیشتربهسپرده‌هابهمنظورجذیسپرده‌هایبیشتراستبنابراینممکناستوضعاینمالیاتبهجایاصابتبهدریافتکنندگانسودازبانک‌ها،بهبخشتولیدبهعنوانتسهیلاتگیرندگانیابهخودبانک‌هااصابتکندکهخلافهدفسیاستگذاراستوممکناستمسائلیهمچونافزایشنوساناتدرسایربازارهاازجملهارزوسکهوهمچنیناضافهبرداشتبانک‌هارادرپیداشتهباشد.

تغییرترکیبسپرده‌هایبانکینتیجهوضعمالیاتبرسودسپردهشرکت‌ها

مدیرکلاقتصادیبانکمرکزیآثارمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکیرامتفاوتازپایه‌هاییهمچونمالیاتبرخودروهایلوکسیامالیاتبرخانه‌هایخالیدانستوافزودبایدازاثراتمنفیاحتمالیاینپایهمالیاتیجلوگیریشوددرحالحاضرشرکت‌هااینامکانرادارندکهتسهیلاتارزانقیمتبگیرندوهمانمنابعمالیرادربانکسپرده‌گذاریکنندوسودکلاندریافتکنندچنینمشکلیبایددرجایدیگریحلشودووضعمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکینمیتوانداینمشکلرارفعکنددرحالحاضرشرکت‌هامشکلاتانگیزشیزیادیبرایسرمایه‌گذاریدارندووضعمالیاتبرسودسپرده‌هانمیتواندانگیزهکافیبرایسرمایه‌گذاریایجادکندیکیازمسائلدراینزمینهبالابودننرخسوددربازارهایرقیبتولیداستکهموجبمیشوداگربرسودسپردهبانکیهممالیاتوضعشود،اینسرمایه‌هابهجایبخشتولیدبهبازارهایموازیسوقپیداکند.

ویدرپایانگفتوضعمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکیموجبخروجنقدینگیازبانک‌هانمیشود،اماترکیبسرمایه‌هاراتغییرمیدهدوسیالیتنقدینگیراافزایشمی‌دهدکهدرشرایطفعلیاقتصادکشورمطلوبنیستدرمجموعمادربانکمرکزیازوضعمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکیاستقبالمیکنیمولیشرایطفعلیاقتصادکشوررامناسباجرایاینقانونآنهمبهشکلدفعینمیدانیم.

مالیات ,

سه امتیاز ویژه سازمان مالیاتی برای حمایت از کسب و کارهای دیجیتالاحتمال بخشودگی 100 درصدی جرایم مالیاتی در مراحل ابتدایی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

تضعیفبخشتولیدنتیجهمالیاتنگرفتنازسودسپرده‌هایبانکی

درایننشستمحمدرضایزدیزادهعضوسابقشورایراهبردینظاممالیاتیکشور،گفتیکیازبزرگترینمشکلاتمادرخصوصنرخمالیاتسودسپردهفهمنادرستآناست؛هنوزبرخیتصورمی‌کننداینسیاستمشابهافزایشنرخسوداوراقیکسیاستانقباضیاستدرحالیکهیکیازاثراتاینسیاستکاهشسرمایه‌هایبلندمدتبانکهاستوبنابراینوضعمالیاتبرسودسپرده‌ها،برخلافافزایشنرخسودبانکی،یکسیاستانقباضیمحسوبنمی‌شود.

ویافزودفهمنادرستدیگردرخصوصاینپایهمالیاتیایناستکهگفتهمی‌شودچوننرخبهرهحقیقیمنفیاست،بنابرایننبایدازسودسپرده‌هامالیاتاخذشودسودیکهبانک‌هابهسپرده‌گذارانتوزیعمی‌کنندهیچتفاوتیبادیگرپایه‌هایدرآمدیاشخاصنداردوبالابودنتورمیههیچعنواننبایددلیلیبرعدمدریافتمالیاتباشداگرتورمبالادراینخصوصمانعاخذمالیاتاست،درخصوصاخذمالیاتازشرکت‌هایتولیدینیزبهطریقاولانبایدمالیاتاخذشودبههرحالسودسپرده‌هایبانکیبهدلیلریسکبسیارپایینوعدمکاراییبرایاقتصادکشور،اولینمنبعدرآمدیاستکهبایدمشمولمالیاتباشد.بنابراینعدماخذمالیاتازسودسپرده‌هایبانکیبهدلیلمنفیبودننرخبهرهحقیقیوبالابودنتورمتوجیهنداردوبهتضعیفتولیدوتقویتفعالیت‌هایغیرتولیدیمنجرمی‌شود.

معاملهدوسربردبانک‌هاوشرکت‌هابهضرراقتصادکشور

یزدیزادهباطرحاینپرسشکهاگرمنفیبودننرخبهرهمانعازسپرده‌گذاریدربانکمی‌شود،چراشرکت‌هادرشرایطفعلیبخشزیادیازمنابعمالیشانرادربانک‌هاسپرده‌گذاریکرده‌اند،گفتدلیلاینمسئلهایناستکهشرکت‌هاپولخودشانرادربانکسپردهنگذاشته‌اند،بلکهتمامسپرده‌هاازمحلدریافتوامسپرده‌گذاریشدهاستاینرابطهبینشرکت‌هاوبانکبهسودهردوطرفاست؛شرکت‌هاسودسپردهگرفته‌اندوتسهیلاتنیزدریافتکرده‌اندوهزینه‌هایتامینمالیرابهعنوانهزینه‌هایقابلقبولمالیاتیبهدولتارائهکرده‌اند؛بانک‌هانیزقدرتخلقپولشانافزایشیافتهوتسهیلاتبیشتریداده‌اندامابازندهاینبازیدوسربردبینشرکت‌هاوبانک‌ها،اقتصادکشوراستکهدرآنهزینهتامینمالیافزایشمی‌یابدوبخشتولیدتضعیفمی‌شود.

عضوسابقشورایراهبردینظاممالیاتیکشور،عدمنفعدولتازهزینه‌هایقابلقبولمالیاتیاشخاصحقوقیراتا40هزارمیلیاردتومانعنوانکردوافزودوقتیشرکت‌هاازاینمحلمعافازمالیاتهستند،دستکمبایدسودحاصلازسپرده‌گذاریآن‌هادربانک‌هامشمولمالیاتشودهرچندمسیربهترآناستکهشرکت‌هامجازنباشندبرایاخذتسهیلاتمابعشانرانزدبانکمسدودکنندوبهجایآنتنهابتواننداوراقدولتیراخریداریوآنرانزدبانکبهوثیقهبگذارند.

مزایایمتعددوضعمالیاتبرسودسپردهاشخاصحقوقی

یزدیزادهضمناشارهبهاهمیتوضعمالیاتبرسودسپرده‌هایبانکیاشخاصحقوقیگفتدرخصوصاشخاصحقیقیمیتوانازابزارمعافیتمالیاتیتاسقفمحدودیاستفادهکردکهافرادکمبضاعتکهازاینمسیرامرارمعاشمیکنندمتضررنشوندولینبایداینطورباشدکهقانونبرایاستثناءهانوشتهشوددرحالحاضرشرکت‌هایحقوقیسهمیبالادرسپرده‌هایبانکیدارندومعافیتآن‌هاازمالیاتتوجیهاقتصادیندارد.

ویتاکیدکرد:معافیتمالیاتیسودسپرده‌هایبانکیاشخاصحقوقی،فقطوفقطتقویترباخواری،تقویتفرارمالیاتیوتقویتتحمیلهزینهبهدولتبهعنوانهزینهقابلقبولدرحساب‌هایمالیاتیوتقویتقدرتخلقپولبانک‌هاستودرشرایطفعلیاقتصادکشور،دولتبایداصلاحاتراازاینناحیهشروعکندکهباکمترینفشاربراقشارکمدرآمد،منابعزیادینصیبدولتمی‌کنداگردولتاینمنابعراازشرکت‌هایبزرگدریافتنکند،یامجبوراستچاپپولکندیااصلاحاتیرادردستورکارقرارمیدهدکهوضعیترابرایبخشبیشتریازمردمسختمی‌کندبنابراینوضعمالیاتبرسپردهاشخاصحقوقیکهازنظرتعدادتنها5درصدسپرده‌هاراشامل می‌شود،بهترینگزینهدرشرایطفعلیبرایتامینبودجهدولتاست.

مالیات ,

هدفاصلیپایه‌هایمالیاتیافزایشدرآمدهایدولتاست

احمدزمانیرئیسسابقمرکزآموزشوپژوهشسازمانمالیاتی،درایننشستگفتنسبتمالیاتبهتولیدناخالصداخلیدرایرانبهمراتبپایینترازآنچیزیاستکهبایدباشدبهبیاندیگرسهممالیاتدردرآمدهایدولتبسیارپاییناستکهحاصلوابستگیبالایاقتصادایرانبهدرآمدهاینفتیاستدرعملنیزدرآمدیکهدولتازمحلمالیاتکسبمی‌کندبودجهجاریراتامیننمیکندواینمسئلهیکناترازیدربودجهایجادکردهاست.

ویافزودتاکیدبندهایناستکهبدونتوجهبهتامینبودجه،نمیتوانبهسراغتجزیهوتحلیلپایه‌هایمالیاتیواعمالآن‌هارفت،چراکههدفنهاییاینمالیات‌هابایدتامینبودجهدولتباشدبنابراینبهعقیدهمنهدفاصلیوضعمالیات،اگر خوشت اومد لایک کن

0
آخرین اخبار