المانیتور: توافق ریاض با خطر فروپاشی روبروست

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی از احتمال فروپاشی توافق صلح ریاض میان طرف‌های درگیر در جنوب یمن خبر داد.

به گزارش ذاکرنیوز، پایگاه خبری المانیتور امروز دوشنبه در گزارشی با اشاره به بحران جهانی کرونا نوشت توافق ریاض در جنوب یمن با خطر فروپاشی روبروست.


در گزارش المانیتور آمده است: در تاریخ ۳۱ مارس، یک منبع در وزارت بهداشت یمن، شبه نظامیان هوادار امارات متحده عربی را که با شورای انتقالی جنوب همکاری می‌کنند، به دزدیدن ۹ عدد آمبولانسی متهم کرد که از سوی سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ اختصاص داده شده بود.


«نزار هیثم» سخنگوی رسمی شورای انتقالی جنوب با رد این اتهامات، به پایگاه خبری المانیتور گفت: این شورا با سازمان جهان بهداشت و نیز وزارت بهداشت یمن برای مقابله با خطر ویروس جدید کرونا همکاری می‌کند. با این حال این مسأله، افزایش درگیری‌ها و خصومت‌ها میان دولت یمن (نیرو‌های دولت منصور هادی که مورد حمایت عربستان سعودی است) از یکسو و شورای انتقالی جنوب یمن (که تحت حمایت امارات متحده عربی قرار دارد) را از سوی دیگر منعکس کرد.


المانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: افزایش تنش‌ها در داخل ائتلاف سعودی در جنوب یمن، به سبب اقدام عربستان در جلوگیری از بزگشت چهار مقام شورای انتقالی جنوب به عدن در تاریخ ۱۳ مارس برای انجام مذاکرات رخ داد. این مسأله سبب شد شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) در خصوص عواقب منفی این مسأله برای روند صلح یمن هشدار دهد و ناکام ماندن عربستان و امارات را در دقایق آخر به نمایش گذاشت. شعله درگیری‌ها میان شورای انتقالی و نیرو‌های دولتی یمن (تحت حمایت عربستان) در تاریخ ۲۰ مارس فوران کرد و در تاریخ اول آوریل، عربستان سعودی استقرار نیرو‌های برگزیده خود در عدن را برای حفاظت از اقدامات خصمانه بیشتر که شورای انتقالی در پشت آن قرار دارد، تمدید کرد.


در ادامه گزارش المانیتور آمده است: افزایش اصطکاک‌ها میان نیرو‌های دولتی یمن (تحت حمایت عربستان) و شورای انتقالی (تحت حمایت امارات) نگرانی‌ها را از این مسأله برانگیخته که توافق صلح ریاض که ماه نوامبر به امضا رسید و تلاش داشت تا دو طرف را در یک ائتلاف حاکم متحد کند، ممکن است با فروپاشی مواجه شود.


المانیتور در ادامه به نقل از «انجمن الدوسری» که در امور یمن فعالیت دارد، نوشت: توافق ریاض به ناچار با شکست روبرو خواهد شد؛ چرا که دو طرف امضا کننده آن تفاسیر کاملا متفاوتی از ان دارند.


به گفته او، تفسیر شورای انتقالی جنوب از توافق ریاض شامل این عقیده است که در صورتی که مردم از نظرات آن‌ها حمایت کنند، این گروه باید به دنبال استقلال تمام حرکت کند. این در حالی است که عبدربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی تحت حمایت عربستان) با این دیدگاه مخالف است و بر مسأله یکپارچگی یمن در بیانیه ماه دسامبر تأکید کرد.


المانیتور در پایان گزارش خود نوشت با وجود تمام این مسائل، ممکن است توافق ریاض در مدت زمانی کوتاه و بخاطر عدم تمایل امارات متحده عربی و عربستان برای تخریب اتحادشان دوام بیاورد؛ اما این ائتلاف با اصطکاک‌های حقیقی مختلفی روبروست.


گفتنی است در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، پس از گذشت ماه‌ها کشمکش و درگیری مسلحانه میان نیرو‌های وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) سرانجام توافقی میان طرف‌های یمنی در ریاض به امضا رسید.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار