اف‌بی‌آی از مشاور ترامپ بازجویی کرد

پس از کشف ده‌ها جعبه اسناد محرمانه از عمارت ترامپ در فلوریدا، اف‌بی‌آی به بازجویی از پت سیپولون مشاور سابق وی پرداخت.

به گزارش ذاکرنیوز، یک منبع آگاه خبر داد پس از کشف ده‌ها جعبه اسناد محرمانه از عمارت ترامپ در فلوریدا، اف‌بی‌آی به بازجویی از «پت سیپولون» مشاور سابق ترامپ و «پاتریک فیلبین» معاون وی پرداخت.

این در حالی است که تاکنون جزئیاتی از این بازجویی منتشر نشده و نماینده سیپولون و فیلبین در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد حداقل 20 جعبه اسناد با علامت‌های «محرمانه» یا «حساس» را از عمارت ترامپ در فلوریدا خارج کرده است.

براین اساس، مأموران اف‌بی‌آی تقریباً 20 جعبه اقلام را از اتاق‌های خانه ترامپ خارج کردند، از جمله یک مجموعه از اسناد با علامت فوق‌سری/ حساس که مشخص نیست حاوی چه اطلاعاتی بوده است.

فهرست منتشرشده از مجموعه وسایل و اسناد ضبط ‌شده از خانه ترامپ همچنین نشان می‌دهد که مأموران اف‌بی‌آی چهار مجموعه اسناد فوق‌سری، سه مجموعه اسناد سری و سه مجموعه اسناد محرمانه را جمع‌آوری کرده‌اند.

این فهرست همچنین شامل یک جعبه چرمی از اسناد، عکس‌ها، یادداشت‌های دست‌نویس، اسناد متفرقه، اسناد متفرقه فوق‌محرمانه، اسناد محرمانه متفرقه و سایر سوابق است.

انتشار این فهرست جنجالی از وسایل توقیف‌شده با واکنش ترامپ روبه‌رو شده است و او در پستی نوشته است: شماره یک، همه از طبقه‌بندی خارج شد. شماره دو، آنها نیازی به توقیف نداشتند. آنها می‌توانستند هر زمان که می‌خواستند، بدون سیاست بازی کردن و نفوذ به مارالاگو، آن را در اختیار داشته باشند.

ترامپ افزود: این اسناد در انباری امن نگهداری می‌شد و طبق درخواست آنها یک قفل اضافی روی آن گذاشته شده بود.

این در حالی است که براساس حکم عمومی جدید، وزارت دادگستری پس از کشف ده‌ها جعبه اسناد محرمانه و سری از عمارت ترامپ در فلوریدا، وی را به جاسوسی متهم کرد.

دونالد ترامپ دو روز پیش از اف‌بی‌آی خواست اسنادی را که از عماراتش در فلوریدا برده است، بازگرداند.

وی در شبکه اجتماعی خود موسوم به سوشال تروث اظهار کرد اف‌بی‌آی اسنادی را از عمارت مارالاگو برده که تحت حفاظت قانون محرمانه بودن گفتگوها بین وکیل و موکل و نیز تحت حفاظت قانون مصونیت رئیس جمهور و حق قوه مجریه بوده، و اف‌بی‌آی این حق را نداشته که اسناد را ببرد.

ترامپ افزود: من محترمانه از اف‌بی‌آی می خواهم این اسناد را به سرعت به همان جایی که از آن برده است، بازگرداند. متشکرم.

ترامپ پیش از این نیز با دفاع از خود مدعی شده بود این اسناد را از طبقه بندی دولتی خارج کرده و اف‌بی‌آی هیچ حقی برای بردن آنها نداشته است. ترامپ تلاش می کند تا از ارسال این اسناد به کمیته تحقیقاتی 6 ژانویه جلوگیری کند.

براساس قانون محرمانه بودن گفتگوها بین وکیل و موکل، تمام گفتگوها بین طرفین درجریان یک تحقیق، باید محرمانه بماند و براساس قانون حق قوه مجریه، رئیس جمهور آمریکا این حق را دارد که اطلاعاتی مربوط به برخی اقدامات قوه مجریه را در اختیار کنگره و قوه قضاییه قرار ندهد.

همچنین در حالی که اف‌بی‌آی از کشف دهها جعبه اسناد محرمانه و سری از عمارت ترامپ خبر داده، نیویورک تایمز روز گذشته خبر داد یکی از وکلای مدافع وی تایید کرده بود که ترامپ تمام اسناد طبقه بندی شده‌ای را که پیشتر به عمارت مارالاگو در فلوریدا برده بود، بازگردانده است.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در پیامی مدعی شد که گذرنامه‌اش در جریان حمله پلیس فدرال به ویلایش در مارا لاگو در فلوریدا ضبط شده است.

به گفته وی چنانچه اوضاع در این کشور بعد از بازرسی اف‌بی‌آی از محل اقامت او آرام نشود اتفاقات وحشتناکی رخ خواهد داد.

این در حالی است که اسنادی که «اف‌بی‌آی» در این عمارت کشف کرده این سوال را پیش کشیده که آیا قوانین فدرال آمریکا می‌توانند مانع از نامزد شدن او برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 شوند

اگر ترامپ مجرم شناخته شود- مسئله‌ای که احتمالش نسبت به آنچه برای هیلاری کلینتون در آن زمان مطرح بود، بسیار بالاتر است- سرنوشت نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری چه خواهد شد؟

در چنین شرایطی همه چیز به تفسیر بند 2071 از ماده 18 «قانون ایالات متحده آمریکا» (United States Code) که ترامپ ممکن است بر اساس آن محکوم شود، بستگی دارد. در این قانون تصریح شده هر کسی که اسناد دولتی را در اختیار دارد و «به طور عمدی و غیرقانونی هر گونه سابقه، روند، نقشه، کتاب، کاغذ، سند یا چیز دیگری را که در هر دفتر دولتی بایگانی یا سپرده شده است، پنهان، حذف، تحریف، معدوم کند یا از بین ببرد می‌تواند محکوم به پرداخت جریمه نقدی یا تا سه سال حبس شود.» 

نکته مهم این است که هر کسی که بر اساس این قانون محکوم شود، صلاحیت او برای تصدی مناصب فدرال، «رد خواهد شد.» 

در همین راستا، روزنامه گاردین به نقل از یک منبع نزدیک به دونالد ترامپ نوشته چنانچه او می‌خواهد از متهم شدنش جلوگیری کند بایستی سریعتر نامزدی‌اش برای انتخابات 2024 را اعلام کند، زیرا متهم کردن نامزد انتخابات از لحاظ سیاسی کار دشوارتری خواهد بود.

  


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار