افزایش نرخ سود ماندگاری پول در بانک‌ها را افزایش و تورم را کاهش می‌دهد

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که افزایش نرخ سود بانکی در شرایط تورم ماندگار، یک اقدام منطقی است گفت: اجرای سیاست انقباضی از جمله افزایش نرخ بهره یا همان سود سپرده‌ها تقاضاهای کاذب را محدود می‌کند و تورم را کاهش می دهد.

 به گزارش ذاکرنیوز، بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل اقتصادی درباره افزایش نرخ سود بانکی گفت: خوشحال هستیم بانک مرکزی یک تحرکی را پس از نوسانات قیمتی و رشد تورم نشان داد. تورم موجود اقتصاد کشور و به طور ویژه صاحبان درآمد ثابت یا حقوق بگیران را به شدت آزار می‌دهد و قدرت مالی آنها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: معمولا وقتی تورم لجام گسیخته و ماندگار داریم، اجرای سیاست انقباضی از جمله افزایش نرخ بهره یا همان سود سپرده‌ها منطقی است که این مسئله باعث کاهش اثر تورم می‌شود زیرا تقاضاهای کاذب را محدود می‌کند و در نتیجه افراد به جای آنکه پول را در بازارهایی همچون سکه، طلا، ارز و خودرو قرار دهند در بانک قرار می‌دهند و در نتیجه تورم کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سپرده‌های افراد و حقوق بگیران را به عنوان کمک به تولید به سرمایه گذارانی می‌دهیم که در نهایت کالای خود را به قیمت بازار می‌فروشد، اظهار کرد: این سرمایه گذار به جای آنکه کالا و محصول خود را به قیمت تمام شده و سود معقول به فروش برساند، به قیمت بازار می‌فروشد و همان سپرده گذار حقوق بگیر باید آن کالا را گران تر بخرد.

حسینی هاشمی با اشاره به دیگر کشورها و راهبرد افزایش نرخ سود بانکی ابراز کرد: در اروپا و آمریکا به محض اینکه تحرک تورمی ایجاد می‌شود نرخ سود بانکی را افزایش می‌دهند تا قدرت پول را حفظ کرده و تقاضاهای کاذبی که جایگزین سپرده می‌شوند را از بین ببرند.

وی افزود: برای کاهش تورم و خروج پول از بازارهای کاذبی همچون طلا و خودرو و ارز باید ماندگاری پول در بانک‌ها را افزایش داد. بانک‌ها نیز با سیاست‌های پولی می‌توانند به تولید کمک کنند و باعث افزایش عرضه شود. در دنیا نرخ سود بانکی به اندازه تورم و یا حتی یک الی دو درصد بیشتر افزایش داده می‌شود تا سپرده گذار متضرر نشود و همچنین مردم به بازارهای کاذب موازی هجوم نبرند. بنابراین افزایش نرخ سود بانکی یک سیاست منطقی اقتصادی محسوب می‌شود که نتایج آن قبلا مشاهده شده است. البته در کنار این اقدام باید دولت مسائلی که باعث افزایش نقدینگی می‌شود را از بین ببرد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار