اعلام دلایل هرج و مرج و جزئیات حوادث فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان

یکی از کمیته‌های مستقل زیرمجموعه یوفا، دلیل اتفاقات غیرمنتظره‌ای که در فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان به وقوع پیوست را توضیح داد.

 به گزارش ذاکرنیوز، یوفا و فرانسوی‌ها به عنوان عوامل هرج و مرج فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا معرفی شدند.

این بازی که با پیروزی رئال مادرید مقابل لیورپول و ثبت چهاردهمین قهرمانی کهکشانی‌ها پایان یافت، به دلیل آشوبی که بیرون و داخل ورزشگاه استاده فرانسه برای ورود تماشاگران رخ داد، با تأخیری نیم ساعتی آغاز شد. به طرزی عجیب گروه زیادی از هواداران بدون بلیت توانسته بودند به داخل ورزشگاه راه پیدا کنند در حالی که دارندگان بلیت پشت گیت‌های ورودی مانده بودند و کشمکش میان این دو گروه با نگهبانان و مأموران امنیتی ورزشگاه منجر به ایجاد شرایطی خطرناک برای هواداران شد.

اکنون کمیته مستقل تحقیقات اتحادیه فوتبال اروپا گزارش تحقیقات و بررسی‌های خود درباره این ماجرا را منتشر کرده که بر اساس آن، اهمال میزبان دلیل وقوع حوادث فینال در تاریخ 28 ماه می دانسته شده است. همچنین این کمیته که از کارشناسان زبده، دانشجویان، وکلا و نمایندگان کانون‌های هواداری تشکیل شده است، انگشت اتهام را به سمت یوفا، فدراسیون فوتبال فرانسه و چند تن از وزرای این کشور گرفته و آنها را هم به دلیل ارتکاب اشتباهات بزرگ مسبب آشوب پیش از فینال دانسته است.

در گزارش این کمیته، بی‌مسئولیتی طرفین و تلاش آنها برای محول کردن مسئولیت خود به طرف دیگر، دلیل اتفاقات رخ داده عنوان شده است. گویا مقامات فرانسوی از بیم درگیری طرفداران لیورپول و رئال مادرید اکثر نیروهای خود را در قالب گروه‌های ضدشورش در اطراف ورزشگاه مستقر کرده‌ بوده‌اند در حالی که هیچ نشانه‌ای از تنش در رفتار هواداران و احتمال درگیری آنها وجود داشت. اختصاص بخش اعظم نیروهای امنیتی به یگان‌های ضدشورش سبب می‌شود که فرانسوی‌ها از اختصاص نیروی کافی به سایر بخش‌ها به عنوان مثال برای دفع خطرات احتمالی که اغلب هواداران خارجی در پاریس و به خصوص منطقه سن‌دنیس با آن مواجه می‌شود، غافل شوند.

در روزهای نخست پس از وقوع حادثه، ژرالد دارمانین، ورزش کشور فرانسه، برای تبرئه کردن خود و هموطنانش توزیع گسترده بلیت‌های جعلی را دلیل اصلی هرج و مرج رخ داده عنوان کرد که اکنون کمیته مستقل تحقیقات یوفا ادعای او را رد کرده است. این کمیته اگرچه منکر توزیع بلیت‌های جعلی نشده، اما سازوکار زمان بر فرانسوی‌ها – به خصوص توسط نگهبانان تازه‌کار گیت‌های ورودی - برای چک کردن اصالت بلیت‌ها را باعث ازدحام جمعیت پشت درهای ورودی ورزشگاه دانسته است.

انتظار طولانی مدت هواداران بیرون ورزشگاه آنها را در معرض دستبرد و زورگیری تبه‌کاران منطقه سن‌دنیس قرار می‌دهد و از آنجایی که اغلب نیروهای پلیس به گروه‌های ضدشورش تزریق شده بودند، نیروی کافی برای برخورد با اشرار منطقه و حفظ امنیت هواداران وجود نداشته است. به همین دلیل هواداران برای فرار از دست تبه‌کاران و ورود به ورزشگاه ازدحامی را ایجاد می‌کنند که نتیجه آن متوسل شدن پلیس به گاز اشک‌آور برای متفرق کردن آنها می‌شود. این فرآیند بیش از یک ساعت ادامه داشته و هواداران بارها در معرض حملات و تعرضات اراذل و اوباش منطقه سن‌دنیس قرار داشته‌اند.

 وزش باد نیز کار را خراب‌تر می‌کند و گازهای اشک‌آور را به منطقه‌ای می‌برد که هواداران آرام انگلیسی در آنجا حضور داشتند و این موضوع سبب ازدحام آنها نیز می‌شود که خطر را مضاعف می‌کند. حقیقت دیگری که در گزارش 151 صفحه‌ای کمیته تحقیقات یوفا درباره اتفاقات فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان فاش شده، بسیار تعجب‌آورتر است. در این بخش مشخص شده که نگهبانان گیت‌‌های ورودی ورزشگاه استاده فرانس با مشاهده خیل جمعیتی که سعی در ورود به ورزشگاه داشتند، از گاز خردل استفاده می‌کنند که این اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند طوری که طبق اعتراف کمیته تحقیقات یوفا، فقط یک معجزه باعث شده که اتفاقات پیش از فینال هیچ تلفاتی نداشته باشد. نکته عجیب‌تر اینکه در نتیجه یک ترجمه اشتباه، صدها مأموری که می‌بایست در اطراف ورزشگاه مستقر می‌شدند و به تخلیه تماشاگران غیرمجاز از ورزشگاه کمک می‌کردند، به داخل ورزشگاه و زمین چمن می‌روند و این، کار اوباش بیرون ورزشگاه را برای حمله به هواداران راحت‌تر می‌کند.

کمیته تحقیقات یوفا، گزارش خود را با 21 صفحه توصیه و راهکار به فرانسوی‌ها برای جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه در بازی‌های المپیک 2024 به پایان می‌رساند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار