احیای وزارت بازرگانی به کنترل و کاهش قاچاق کمک می‌کند

رییس مجمع واردات گفت: در نبود وزارتخانه تخصصی، مدیریت واردات آنگونه که باید اعمال نشد و قاچاق علاوه بر محصولاتی که وارداتشان ممنوع شده بود، محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند را نیز در بر گرفت و نتیجه آن تعطیلی بسیاری بنگاه‌ها بود.

 به گزارش ذاکرنیوز،  علیرضا مناقبی رئیس این مجمع واردات در گفتگو با تسنیم در ارتباط با احیای وزارت بازرگانی اظهار داشت: مخالفان استقلال این وزارتخانه مدعی هستند که موافقان تفکیک وزارت صمت، سیاست‌های تجاری و مکانیزم‌های تنظیم بازار را بهانه‌ای برای تفکیک مطرح می‌کنند در حالیکه معضلات امروز اقتصاد کشور ناشی از سیاست‌های اشتباه تجاری و مکانیزم‌های ناکارآمد تنظیم بازار است.

وی افزود: آن ها در حالی این عوامل را مورد انتقاد قرارمی‌دهند که بیش از یک دهه وزارت صمت سیاست‌‌های تجاری کشور را تدوین کرده و مدیر و ناظر بازار بوده است و همه ناکارآمدی موجود حاصل مدیریت یک وزارتخانه واحد بر گستره عریض و طویل صنعت، معدن، تجارت و بازار کشور است.

 رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به احیای وزارت بازرگانی پس از 12 سال  تصریح کرد:  ضعف عملکرد سازمان تجارت خارجی و ساختار بازار داخلی نتیجه عملکرد وزارتخانه‌ای است که هم متولی تولید است و هم زمام بازار و تجارت را در اختیار دارد.

وی اظهارداشت: حمایت از تولید داخلی و شکوفایی صنعت کشور خواسته‌ همه فعالان اقتصادی است، اما نمی‌توان کتمان کرد که آنچه گردش چرخ صنعت را تضمین می‌کند تجارت خارجی و بازار داخلی است و بی‌توجهی به این دو به این معنی است که خودخواسته بال‌های پرواز سیمرغ صنعت را معیوب کرده‌ایم.

مناقبی در بخشی دیگر از سخنان خود به بیم و امید‌های مخالفان و موافقان تفکیک پرداخت و توضیح داد: تجارت و بازرگانی دارای دو بعد صادرات و واردات است و تضعیف هر یک موجب ناکارآمدی اقتصاد کشور می‌شود و به اندازه‌ای که توجه به صادرات برای رونق تولید و ارزآوری کشور اهمیت دارد، واردات نیز برای تامین مواد اولیه و اقلامی که در داخل تولید نمی‌شوند مهم‌ است.

وی تاکیدکرد: طرز فکری که ایجاد وزارت بازرگانی را منجر به واردات بی‌رویه می دانند استدال دقیقی برای این ادعا وجود ندارد.

مناقبی با اشاره به اینکه واردات قانونی و منطقی نیاز اقتصاد کشور است گفت: با تاسیس وزارت بازرگانی، حوزه تجارت متولی پیدا می‌کند که سیاست‌های تجاری را تدوین و با در نظر گرفتن نیاز بازار برای واردات قانونی مجوز صادر می‌کند.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط خاص کشور باید توجه داشته باشیم که علاوه بر قانونی بودن، واردات منطقی را در نظر بگیریم، یعنی اولویت‌ها شناسایی و مجوز ورود آنها صادر شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مقاومت غیرمنطقی در برابر واردات قانونی و منطقی موجب دامن زدن به پدیده شوم قاچاق می‌شود، اظهارداشت: سختگیرانه‌ترین قوانین و پیشگیرانه‌تربن تمهیدات توسط شرکت‌ها به کنترل صد در صدی قاچاق منتهی نشده است، از این رو باید فرهنگ‌سازی، با اتخاذ سیاست‌های منطقی قاچاق را از انتفاع بیندازیم.

وی گفت: وزارت بازرگانی می‌تواند با مدیریت تخصصی اقدام به نیازسنجی گرده و اقلام مورد نیاز کشور را شناسایی کند و با واردات قانونی علاوه بر اینکه حقوق دولت تضییع نمی‌شود، مصرف‌کننده نیز می‌تواند کالای با کیفیت و با قیمت منطقی خریداری کند.

مناقبی به تبعات اجتماعی قاچاق نیز اشاره کرد و افزود: در نبود وزارتخانه تخصصی، مدیریت واردات آنگونه که باید اعمال نشد و قاچاق علاوه بر محصولاتی که وارداتشان ممنوع شده بود، محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند را نیز در بر گرفت و نتیجه آن تعطیلی بسیاری بنگاه‌ها بود.

رئیس مجمع عالی واردات گفت: افرادی به گونه‌ای از بی‌بند ‌و باری تجاری در صورت تاسیس وزارت بازرگانی سخن می‌گویند که گویا قرار است این وزارتخانه را دشمنان صنعت و اقتصاد ایران مدیریت کنند و وزارت بازرگانی آینده مجموعه‌ای خودمختار و خارج از بدنه دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: از سویی باید به این افراد الفبای اقتصاد و تجارت را یادآوری کرد که هرآنچه نیاز بازار باشد اگر از مسیر قانونی وارد و تامین نشود قطعا از مسیر غیرقانونی و قاچاق وارد بازار خواهد شد و ایشان از ترس واردات قانونی بازار را تسلیم قاچاق و واردات غیرقانونی می‌کنند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار