امسال صورت می گیرد؛

اتمام ۳۹ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: طی برنامه زمان بندی امسال ۳۹ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در این استان به بهره برداری می رسد.

به گزارش ذاکرنیوز، سید محسن حمزه لو ظهر یکشنبه در دیدار با غلامرضا خرمی مجری پروژه بزرگراهی غرب کشور، اظهار کرد: طول کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی ۵۳۰ کیلومتر بوده و تاکنون بیش از ۴۶۰ کیلومتر آن به اتمام رسیده است.


وی ادامه داد: ۵۴.۵ کیلومتر از این کریدور بزرگراهی در دست اجرا است و تاکنون ۱۷ هزار میلیارد ریال قیمت روز برای این طرح هزینه شده است.


مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: بر اساس پیش بینی صورت گرفته ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام کل طرح نیاز است.


وی بیان کرد: طول کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجان‌غربی به طول ۲۶۱ کیلومتر و شمال آذربایجان‌غربی به طول ۲۷۰ کیلومتر است.


حمزه لو با اشاره به اهداف اجرای طرح افزود: ارتقای راه اصلی به بزرگراه، تسهیل در مراودات اقتصادی و ترانزیت، صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی، کاهش تصادفات و تأمین ایمنی بیشتر در حمل و نقل از اهداف اجرای این طرح است.


کریدور بزرگراهی غرب به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس، در حال تکمیل بوده و امسال نیز ۱۴ کیلومتر از این طرح در استان تکمیل و به بهره برداری می‌رسد، پروژه‌ای که بهره برداری از آن، شکوفایی اقتصادی برای استان‌های غربی کشور به همراه دارد. این کریدور بزرگراهی که محور توسعه غرب کشور به شمار می‌رود با هدف تسهیل ترانزیتی اوراسیا و همچنین جابجایی مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب به طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر در دست احداث است.


در این طرح که مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندر امام خمینی (ره) خوزستان متصل می‌کند، علاوه بر هموار سازی مسیر ترانزیت ایران به اروپا و بالعکس نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز خواهد داشت.


پایانه مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی کشور و دروازه اصلی ورود ایران به اروپا به شمار می‌رود، این پایانه در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار گرفته است و با اتمام این مسیر مدت زمان حمل و نقل کالا و صادرات به کشورهای خارجی یک سوم کاهش می‌یابد.


۳۰ درصد از کل یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۵۴۰ کیلومتر آن در آذربایجان غربی واقع شده است که تکمیل و بهره برداری آن نه تنها موجب رونق اقتصادی، تسهیل در حمل و نقل، صادرات کالا در این منطقه بلکه زمینه ساز افزایش تبادلات از ایران به کشورهای اروپایی نیز می‌شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار