آیت‌الله خاتمی: در عرصه کتاب و کتابخوانی وضعیت خوبی نداریم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، برپایی نمایشگاه کتاب دین را گامی مبارک دانست و گفت: در عرصه کتاب و کتابخوانی وضعیت خوبی نداریم.

 به گزارش ذاکرنیوز، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب دین، در جمع خبرنگاران  خاطرنشان کرد: در مجموع برپایی نمایشگاه کتاب دین، ارزشمند و ستودنی بود.

وی با تأکید بر اینکه میزان بن‌کارت خرید کتاب برای اقشار مختلف باید متفاوت باشد، افزود: از ظرفیت مدارس علمیه هم می‌توان برای رفع این مشکل استفاده کرد به این صورت که مدارس علمیه از طلابی که در عرصه پژوهش فعالیت دارند حمایت ویژه‌تری کنند و مبلغ بیشتری از میزان بن‌کارت‌ها برای افرادی که کتابخوان حرفه‌ای هستند، تعلق گیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، برپایی نمایشگاه کتاب دین را گامی مبارک دانست و گفت: این نمایشگاه بستر ارزشمندی را برای پژوهندگان در عرصه دین فراهم آورد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر تشویق عموم مردم به فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد: ما در عرصه کتاب و کتابخوانی وضعیت خوبی نداریم و آن‌چنان که باید و شاید به کتابخوانی، بهای شایسته داده نمی‌شود و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید با اهتمام دنبال شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که سال آینده ناشرانی که کتب اسلامی را منتشر می‌کنند و در کشورهای مختلف فعالیت دارند در نمایشگاه کتاب دین حضور یابند و این نمایشگاه در قم برپا شود که قطعا این نمایشگاه در قم بیشتر از تهران مورد استقبال متخصصان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

آیت الله خاتمی با تأکید بر اینکه نمایشگاه کتاب دین باید به صورت گسترده‌تر و بین‌المللی برگزار شود، تصریح کرد: با وجود اینکه در این نمایشگاه، بن‌کارت خرید کتاب به مخاطبان ارائه شده اما با این وضع گرانی‌ها و گرانی قیمت کتاب‌ها تناسب ندارد و باید برای گرانی قیمت کتب تدبیری اندیشیده شود.

توزیع 2 میلیارد تومان بن‌کارت در ششمین نمایشگاه کتاب دین

روح‌الله کریمی رئیس اداره فرهنگی و کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به میزبانی شهر قم از ششمین نمایشگاه کتاب دین در روزهای 26 بهمن تا یکم اسفندماه، اظهار کرد: خوشبختانه در این نمایشگاه با حضور یکصد ناشر دینی بیش از 21 هزار عنوان کتاب به مخاطبان عرضه شد و طلاب و فضلای حوزه، پژوهشگران علوم دینی و دانشگاهی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی استقبال خوبی از این رویداد فرهنگی داشتند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب دین یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی استان در سال جاری بود و تلاش شد تا از همه ظرفیت‌های استانی برای برگزاری مطلوب این نمایشگاه و عرضه آثار دینی به مخاطبان استفاده شود.

رئیس اداره فرهنگی و کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه را هم‌افزایی ناشران دینی عنوان کرد و گفت: برپایی نمایشگاه فرصت خوبی را برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی ناشران دینی به منظور بررسی و رفع چالش‌های تولید و نشر کتب دینی فراهم کرد.

کریمی با بیان اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب دین افتخار و توفیق میزبانی از شخصیت‌های حوزوی، کشوری و استانی را داشتیم، گفت: آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین، آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار قم، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، دادستان عمومی و انقلاب قم، معاون حوزه‌های علمیه، سخنگوی حوزه‌های علمیه، مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مدیران استانی و شهری از نمایشگاه کتاب دین بازدید کردند.

وی به برگزاری برنامه‌های جانبی در نمایشگاه کتاب دین اشاره کرد و گفت: رونمایی از آثار ارزشمند دینی، حوزوی و دانشگاهی و برگزاری سلسله وبینارهای آشنایی با رشته‌های سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب دین بود.

رئیس اداره فرهنگی و کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه به استقبال خوب اهالی کتاب و کتابخوانی از ششمین نمایشگاه کتاب دین اشاره کرد و گفت: در این مدت دو میلیارد تومان بن‌ خرید کتاب بین بازدیدکنندگان توزیع شد و گردش مالی نمایشگاه به میزان 3 میلیارد تومان رسید.

کریمی با اشاره به دغدغه علما و تعدادی از ناشران برای برگزاری این نمایشگاه به صورت بین‌المللی، گفت: ان‌شاءالله در دوره بعدی نمایشگاه کتاب دین به صورت منظم و بین‌الملل برگزار خواهد شد و برای استفاده از ظرفیت ناشران جهان اسلام تلاش خواهیم کرد.

وی همچنین از حمایت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران در برپایی این نمایشگاه قدردانی کرد و گفت: مجموعه وزارت ارشاد و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برای برپایی این نمایشگاه سه میلیارد تومان بن‌کارت خرید کتاب در نظر گرفته بودند، ضمن اینکه ناشران حاضر در نمایشگاه نیز آثار خود را با تخفیف 10 تا 30 درصدی عرضه می‌کردند.

رئیس اداره فرهنگی و کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به مشارکت فعال اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم در برگزاری ششمین نمایشگاه کتاب دین اشاره کرد و گفت: با پیگیری و همراهی مسئولان شرکت تعاونی ناشران استان قم تلاش شد ناشران مطرح دینی به منظور عرضه آثار مهم و ارزشمند حوزه دین در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

کریمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشکیل و فعالیت ستاد خبری ششمین نمایشگاه کتاب دین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رویدادهای خبری و تصویری نمایشگاه به شکل مطلوبی در مطبوعات و رسانه‌ها منعکس شد و از همکاری صمیمانه صداوسیما، مدیران مسئول، خبرنگاران و عکاسان استان در انتشار و انعکاس اخبار نمایشگاه قدردانی می‌کنم.

وی همچنین به مشارکت شهرداری قم در اکران تبلیغات محیطی نمایشگاه در سطح شهر اشاره کرد و گفت: مجموعه مدیریت شهری و سازمان فرهنگی شهرداری همکاری صمیمانه‌ای در تبلیغات نمایشگاه کتاب دین داشتند و تلاش شد تا علاوه بر جمعیت کتابخوان استان قم، اقشار مختلف جامعه در جریان برگزاری این رویداد مهم فرهنگی قرار بگیرند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار