نیویورک تایمز: پهپادهای ایرانی اوکراینی‌ها را به لرزه درآوده است.

گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های امریکایی در مورد حضور پهپادهای ایرانی را باید در کنار اظهارنظرهای مقامات سیاسی امریکا گذاشت و از دل آن حقیقت را بیرون کشید. در طول روزهای گذشته چندین گزارش توسط رسانه‌های امریکایی در مورد قدرت پهپادهای ایران در نبرد اوکراین و اثرگذاری آن منتشر شده است، این گزارش‌ها عموما! بر پایه اعترافات صورت گرفته توسط افسران و فرماندهان میدانی ناتو بیان شده و نیازی به تایید طرف دیگر ندارد.
به گزارش سرویس بین الملل ذاکرنیوز، حسن عربی نیره آبادی/ روزنامه نیویورک تایمز پس از وال‌استریت ژورنال در گزارش‌های روزانه خود از نبرد میان غرب و شرق در اوکراین به سراغ عنصر تغییردهنده موازنه در این روزهای نبرد رفته و اعتراف مهم و قابل توجهی کرده است. در این گزارش در حالی که بندهای ابتدایی به تعریف و تمجید از پیشروی‌ها و تصرف هزاران کیلومتر مربع از مناطقی در استان خارکف پرداخته شده، در ادامه دلیل متوقف شدن نظامیان ناتو را به حضور موثر پهپادهای روسی ربط داده است.

 اما مساله مهم در این گزارش، همان یک بام و دو هوای معمول امریکایی‌ها است. آن‌ها از یک‌سو در بخش رسانه‌ای خود ناچار به گفتن برخی حقایق هستند (هر چند گاهی اوقات کلاه سرشان می‌رود و دروغ‌های شاخداری هم می‌گویند) اما در بعد سیاسی و دیپلماتیک برای آنکه زهر این حقیقت را کم کنند، دروغی را به نقل از مقامات دولتی منتشر می‌کنند تا شاید بتوانند کمی از بار درد جانکاه خود در این زمینه بکاهند.
 نیویورک تایمز در گزارش خود در مورد آخرین تحولات میدان نبرد در شرق اوکراین گزارش داده است: «اما در حالی که حمله متقابل اوکراین وارد هفته سوم می‌شود و باعث تقویت روحیه و دلگرمی متحدان می‌شود، ارتش روسیه به طور فزاینده‌ای از یک سلاح جدید و به‌گفته افسران اوکراینی، به طرز وحشتناکی مؤثر استفاده می‌کند: پهپادهای تهاجمی ساخت ایران.

 روسیه و ایران هرگز انعقاد قرارداد برای پهپادهای تهاجمی شاهد-136 را تایید نکردند، اما یک مقام ارشد نظامی اوکراین گفت که بقایای این پهپادها پس از آغاز عملیات متقابل شمال شرقی در اوایل ماه جاری در زمین کشف شد. این سلاح قدرتمند یک پهپاد کامیکازه نامیده می‌شود زیرا در اثر برخورد منفجر می‌شود و کلاهکی به وزن 80 پوند (35 کیلو که البته این میزان بیشتر است و چیزی حدود 50 کیلو در نمونه‌های قدرتمندتر است) حمل می‌کند. ظهور آن در اوکراین بیانگر اولین حضور ثبت شده آن در خارج از آسیای غربی است.»

 نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود، همان سیاست احمق فرض کردن مخاطب و دادن دیتای اشتباه را به آن‌ها در پیش گرفته و از انزوای گسترده روسیه! سخن گفته است. در حقیقت، اگر اروپا و امریکا با کشوری ارتباط نداشته باشند آن کشور منزوی است و اصلا حضور سران 15 کشور در سمرقند، اصلا به چشم این رسانه‌ها نمی‌آید و البته آن‌ها چنین مواردی را به مخاطبان خود اصلاً نمی‌گویند الا آنکه مخاطب خودش هوشیار باشد و بتواند مسیرهای دسترسی به خبر را بیابد.
 
با این حال در این گزارش روزنامه امریکایی آمده است: «استفاده از این پهپادها نشان می‌دهد که چگونه با وجود انزوای گسترده روسیه و حتی خودداری رهبران چین و هند، مسکو همچنان از طرف ایران حمایت می‌شود. این امر همچنین لایه‌های ژئوپلیتیکی درگیری بیشتر می‌کند چرا که کشورهای بیشتری به تهیه تسلیحات کشیده می‌شوند.»

 اما بخش دیگر این گزارش هم جالب است، همان بخشی که در بالا گفته شد که امریکایی‌ها چگونه آن را بکار می‌برند تا تلخیِ زهر خورده شده را کم کنند. به نوشته نیویورک تایمز، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در این رابطه می‌گوید: «ایالات متحده معتقد است ایران دو نوع پهپاد به روسیه فروخته است. او گفت که هواپیماهای ترابری روسیه این پهپادها را در ماه اوت در فرودگاهی در ایران بارگیری کردند. ارتش روسیه از کمبود تسلیحات اوکراین رنج می‌برد، تا حدی به دلیل تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی، که روسیه را مجبور می‌کند برای تدارکات و تجهیزات به کشورهای غیرقابل اعتمادی مانند ایران تکیه کند». او گفت که اطلاعات ایالات متحده نشان داده است که پهپادهای آن دسته «شکست‌های متعددی» را تجربه کرده‌اند.

 خوب دقت کنید؛ اول کشور غیرقابل اعتماد و دوم هم صحبت از شکست‌های متعدد می‌کند، موضوعی که حتی گزارشگر این روزنامه امریکایی هم ناچار به رد کردن آن است و می‌نویسد: «با این حال در میدان، هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی‌ها را به لرزه در می‌آورند.» و این همان چیزی است که کسی در کاخ سفید نمی‌خواهد آن را بشنود و یا باور کند چرا که فکر می‌کردند تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای و هیاهوی تبلیغاتی آن‌ها ایران از فرود پهپاد به روسیه خودداری خواهد کرد اما ایران این کار را کرد و باید هم آن را ادامه دهد.
 
 سرهنگ رودیون کولاگین، فرمانده عملیات توپخانه در پاتک به سمت خارکف در مصاحبه‌ای گفت: پهپاد ایرانی در اولین استفاده خود در اوکراین، یک عراده توپ امریکایی ام777 را منفجر کرد. او گفت که در نیم دوجین حمله، هویتزرها و خودروهای زرهی منهدم شد و چهار سرباز کشته و 16 نفر زخمی شدند. استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی پیشتر توسط وال استریت ژورنال گزارش شده بود. ظاهر پهپادها - حتی در میان موفقیت‌های اوکراین در شمال شرق - باعث شد سرهنگ کولاگین از متحدان غربی اوکراین درخواست کند تا به سرعت دفاع یا سلاحی مشابه برای حمله به او ارائه دهند.

 در ادامه این گزارش، نیویورک تایمز برای آنکه بگوید دست طرف نیروهای ناتو هم خالی نیست و امریکا در این زمینه کم نگذاشته، گزارش داد: هواپیماهای بدون سرنشین نقش مهمی در این درگیری داشته‌اند. ایالات متحده پهپادهای Switchblade خود را به اوکراین عرضه کرده است و حمله به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه را پهپادها انجام دادند. اوکراین همچنین هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار 2 ساخت ترکیه را با موشک‌های هدایت شونده مستقر کرده است.

 نیویورک تایمز در ادامه ناآگاهی خود از تعداد پهپادهایی که در اختیار روسیه قرار گرفته را اعلام می‌کند و می‌نویسد: «مشخص نیست روسیه چه تعداد پهپاد تهاجمی ایرانی به دست آورده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در ماه جولای گفت که روسیه قصد دارد چند صد هواپیمای بدون سرنشین ایرانی از انواع مختلف بخرد. اما سرهنگ کولاگین گفت: پهپادهای شاهد-136 تاکنون فقط در شمال شرق اوکراین مستقر شده‌اند. او گفت: «آنها در حال آزمایش آنها هستند و آنها را در این منطقه متمرکز کرده‌اند.»

 اما به نظر من، مهمترین بخش از گزارش این روزنامه امریکایی در سخنان سروان ولودیمیر دانچنکو، یک افسر توپخانه است که در یک مصاحبه تلفنی در دسترس در دسترس خبرنگار نیویورک تایمز قرار گرفته است؛ او گفتم: شاهد ۱۳۶ به قدری دقیق است که «نه تنها خود هویتزر، بلکه قسمت خاصی از هویتزر مثلا بخش ذخیره مهمات در نزدیکی برجک را مورد اصابت قرار می‌دهد» این افسر توپخانه در ادامه اعتراف می‌کند: «این مثل توپخانه نبود که قبلاً به ما اصابت کرده باشد. من قبلاً چنین چیزی را ندیده بودم.»
انتهای خبر/2541
اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار