یادداشت وارده/

جولان ربا خواران – قسمت سوم

دکتر مومیوند از وکلای حاذق و از مدیران خوشفکر کشور عزیزمان یادداشتی با عنوان «جولان ربا خواران» به رشته تحریر در آوردند که مشروح کامل در ادامه می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ذاکرنیوز؛  دکتر مرتضی مومیوند از وکلای حاذق و از مدیران خوشفکر کشور عزیزمان یادداشتی با عنوان «جولان ربا خواران» به رشته تحریر در آوردند که مشروح کامل در ادامه می‌آید:

قال الصادق (ع): إِنَّهُ لَو كانَ الرِّبا حَلالاً لَتَرَكَ النّاسُ التِّجاراتِ وَ ما يَحْتاجونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اللّه ُ الرِّبا لِيَفِرَّ النّاسُ مِنَ الْحَرامِ إلَى الْحَلالِ وَ اِلَى التِّجاراتِ وَ إِلَى الْبَيْعِ وَ الشِّراءِ فَيَبْقى ذلِكَ بَيْنَهُمْ فِى الْقَرْضِ. (من لایحضره الفقه ج 3 ص 567 ح 4937)
به راستى، اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى كردند. به همين دليل خداوند ربا را حرام كرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خريد و فروش رو بياورند و به يكديگر قرض بدهند.
استدلال و برهانی ساده با مقدماتی که شاید هر روز به گوشمان خوانده می شود و نتیجه¬یی که شاه¬کلید نجات بشریت و فلاح و رستگاری در دنیا و آخرت را به همراه خواهد داشت.
شاید این سوال اذهان را به خود مشغول نماید که به راستی چرا تنها گناهی که به عنوان محاربه¬ی با خدا و رسول خدا (ص) در قرآن از آن یاد شده است رباخواری ست؟برای پاسخ دادن به این سوال شرح چند نکته اهمیت دارد:
نخست آنکه :
اراده خداوند متعال و هدف از خلقت بر مدار تعالی روح بشر قرار گرفته و تمامی اسباب را از نعمات و نشانه ها گرفته تا معجزات پی¬در¬پی و روزانه در زندگی و حیات بشر با رحمت و مغفرتی که از رگ گردن نزدیک¬تر است مهیا نموده است، یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر (علیهم السلام) به سوی انسان¬ها گسیل نمود و یکصد و چهار کتاب آسمانی را به عنوان نقشه¬ی راه برای بشر قرار داد و تمام کائنات را مسحور و رام بشر نمود تا انسان به خود بیاید و بواسطه ی آن عبودیت و بندگی خدا حاصل شود .
و بعد آنکه تحقق عبودیت نیز مستلزم وجود اسبابی است همچون لقمه حلال، یا همان کسب روزی حلال که به عنوان بالاترین عبادت از آن یاد شده است و جهادی که رسول خدا (ص) فرمودند از شمشیر زدن در میدان جنگ سخت¬تر است و کشته شده¬ی در راه آن شهید به حساب می¬آید.
کسب روزی حلال مهمترین رکن عبادت و بندگی خدا و مقدمه اساسی برای تعالی روح بشر و رسیدن به مقام شرافت است.
این همان شاه کلیدی ست که فلاح و رستگاری در دنیا و آخرت را برای انسان رقم می¬زند، هدف از خلقت و تلاش یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر معصوم (ع) و آن همه انذار و بشارت برای رستگاری بشر است و رستگاری بشر در گرو کسب روزی حلال.
اکنون به فرمایش امام صادق(ع) باز میگردیم که فرمودند: براستی چنانچه ربا حلال بود مردم تجارت و تلاش برای معاش را رها می¬کردند...
ربا حرام شد تا مردم برای امرار معاش و حفظ آبرو تلاش کنند و از راه کار و تجارت کسب روزی نمایند و بواسطه آن موجبات نزول برکات الهی بر نهاد خانواده و جامعه فراهم آید و دلی که از مال حلال ارتزاق نموده را آماده پذیرش مکارم اخلاقی و معارف الهی نمایند. در غیر اینصورت همان فرمایش امام حسین (ع) در روز عاشورا خطاب به لشکر عمر سعد محقق می شود که فرمودند : کلام من در شما اثر نمی کند چون شکم هایتان از مال حرام پرشده است.
براساس ،حدیث امام صادق(ع) این خواست خداوند است که مردم برای امرار معاش تلاش کنند و فرهنگ قرض الحسنه و تجارت گسترش یابد، چرا که این راه منتج به کسب روزی حلال و ایجاد زمینه¬ی انسان سازی و تعالی و علو روح بشری خواهد شد، لکن این رباخواران هستند که در مقابل اراده خداوند با به بن¬بست کشاندن باب کسب و کار و تجارت و از بین بردن زمینه کار و اشتغال، مردم را به سمت ربا دادن و ربا خواری و تن¬پروری سوق می دهند، لقمه حلال را حرام می کنند و از سویی فقر و تنگدستی را بر امت اسلامی قالب و از سوی دیگر فرهنگ کسب ثروت حرام و مال-اندوزی بدون زحمت را اشاعه می نمایند. مشقت تمامی پیامبران الهی (ع) را بی اثر نموده و روح انسان را به سوی ظلمت و تباهی رهنمود می نمایند، این است که خداوند متعال در قرآن کریم رباخواری را دشمنی با خدا و رسول خدا (ع) قلمداد نموده است.
ادامه دارد....

ارسالی توسط علیرضا برومند

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار