کشتی جمهوری‌خواهان آمریکا در گرداب اختلافات

تهران – ایرنا – کشمکش بوجود آمده بین طیف هوادار و منتقد ترامپ بر سر تصاحب یک پست مهم حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، آینده این حزب را به مخاطره و ورطه نیستی کشانده، آنچنان که برخی وضعیت آن را همچون کشتی درحال غرق شدن دانسته اند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از روز دوشنبه ایرنا، روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای تودی» با انتشار این گزارش نوشت: اعضای حزب جمهوریخواه هوادار دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان یکصدا خواستار برکناری «لیز  چنی» (Liz Cheney) نماینده این حزب از ایالت «وایومینگ» از پست «دبیر جلسه» (conference chair) شدند.

بنابراین گزارش لیز چنی که دختر دیک چنی معاون سابق رئیس جمهوری وقت جورج بوش است، در پی حادثه تروریستی حمله ۶ ژانویه(۱۷ دی ماه)  به عمارت کنگره از دونالد ترامپ انتقاد و یکی از جمهوریخواهانی بود که به دومین استیضاح ترامپ رای داده بود، اکنون با کارزار برکناری از سمت خود به عنوان یکی از ۱۰ سمت مهم حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا،  از سوی طیف هوادار ترامپ مواجه است.

روزنامه آمریکایی یو. اس. ای تودی در ادامه این گزارش نوشت: از زمان حمله هواداران ترامپ به عمارت کنگره، لیز چنی به یکی از منتقدان سرسخت ترامپ بدل گشت و از همقطاران جمهوریخواه خود خواست تا از ترامپ روی برگردانند.

لیز چنی جمهوریخواه منتقد ترامپ

این گزارش می افزاید؛ «جیم بنکس» (Jim Banks) نماینده حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت ایندیانا که از موافقان برکناری لیز چنی از این سمت است به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: هر اقدامی که بر علیه به عقب راندن رادیکال ها و برنامه های خطرناک جو بایدن متمرکز نباشد، باید که از برکنار و فرد دیگری جایگزین وی شود.

پیش از این نیز سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام  گفته بود حزب جمهوریخواه نمی تواند بدون  (رهبریت) دونالد ترامپ به پیش رود.

یو. اس. ای تودی درادامه نوشت: کارزار به راه افتاده برای برکناری لیز چنی از سمت خود در مجلس نمایندگان، سلطه و نفوذ ترامپ بر عملکرد حزب جمهوریخواه را که طی چهار ساله گذشته دچار تغییر و انشقاق شده را برجسته می سازد و تاکید بر این موضوع دارد که تا چه میزان سرسپردگی (Expressing loyalty) درمیان برخی از نمایندگان حزب جمهوریخواه به رئیس جمهوری قبلی وجود دارد.

انشقاق عمیق میان حزب جمهوریخواه 

«اسپنسر کاکس» (Spencer Cox) فرماندار ایالت «یوتا»  با درنظر گرفتن جوانب احتیاط دراین خصوص در مصاحبه ای به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: اختلافات بوجود آمده و نزاع برای بدست آوردن یک پست درون حزبی آنهم در مجلس نمایندگان نشانگر آن است که حزب  جمهوری خواه به شدت دچار انشقاق شده است.

خودزنی حزب جمهوریخواه

در همین حال «لری هوگان» (Larry Hogan) فرماندار ایالت مریلند نیز دراین باره به شبکه خبری «ان. بی. سی نیوز» محوریت ترامپ در حزب جمهریخواه را محکوم کرد و گفت: بسیار آزاردهنده است که شما یا باید سوگند وفاداری به «رهبر بزرگ» (دونالد ترامپ) یاد کنید یا اینکه ناگزیر به ترک حزب خود خواهید بود.

بنابراین گزارش فرماندار ایالت مریلند درادامه گفت: فراخوان برای برکناری لیز چنی و انتخاب فردی دیگر به جای وی، نوعی فرمان جوخه آتش بوده که خودزنی و حمله ور شدن به حزب خودی است.

نماینده حزب جمهوریخواه: ترامپ بدنبال یافتن جلیقه برای نجات از غرق شدن است

حزب جمهوریخواه آمریکا همچون کشتی درحال غرق 

«آدام کینزینگر» (Adam Kinzinger) نماینده حزب جمهوریخواه از ایالت «ایلینوی» (Illinois) دیگر  نماینده جمهوریخواهی که وی نیز رای به دومین استیضاح دونالد ترامپ داد، درباره وضعیت کنونی این حزب در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی. بی. اس نیوز» گفت: بنظرم واقعیت این است که ما بعنوان یک حزب نیاز است تا نگاهی درونی به خود داشته باشیم و مسئولیت این موضوع را بپذیرم که چه عاملی منجر به واقعه (تروریستی) ششم ژانویه به عمارت کنگره شد، بواقع وضعیت کنونی حزب جمهخوریخواه همانند کشتی نشینان تایتانیک درحال غرق  شدن  است، چراکه آنهایی که در جلوی عرشه قرار دارند می گویند همه چیز خوب است، اما خود ترامپ به دنبال یافتن جلیقه نجات دراین کشتی است تا خود به اولین قایق نجات سوار شود. **۱۳۰۲**

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار