کاخ سفید: بایدن معتقد به تجدید نظر در مجوزها برای استفاده از نیروی نظامی آمریکاست

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن اعتقاد دارد باید در مجوزهای مربوط به استفاده از نیروی نظامی آمریکا که تاکنون برای توجیه حملات این کشور به اهداف خارجی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بازبینی شود.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتور دموکرات تیم کین و سناتور جمهوریخواه تاد یانگ اخیرا لایحه‌ای را برای لغو مجوزهای استفاده از نیروی نظامی آمریکا علیه عراق در سالهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ با استناد به وجود "شراکت قدرتمند" بین واشنگتن و دولت بغداد مطرح کردند.


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار همکاری با کین بر سر این مساله است.


او به خبرنگاران گفت: او می‌خواهد درباره یک چارچوب تنگ و مشخص برای پیشروی صحبت کند. به وضوح (قانون سابق) منسوخ شده است. این بحثی است که او امیدوار است در ضمن شراکت و با رهبری سناتور کین داشته باشد و همچنین که ما نگاه به جلو داریم تا رویکرد و چارچوب را تعیین کند.


ساکی اظهار کرد، حملات هوایی اخیر در سوریه که بایدن مورد تایید قرار داد "قانونی" بودند.


وی افزود: حملات هوایی در سوریه البته این طور بودند – ما یک فرآیند و بررسی قانونی کامل داریم. ما به مقامهای قانونی از بابت آن حملات اطمینان داریم.


این در حالی است که قانون اساسی آمریکا اختیار اعلام جنگ را به کنگره این کشور داده است نه به رئیس جمهور آن.


از سوی دیگر به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جن ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه چرا جو بایدن تا کنون یک کنفرانس خبری کامل را برگزار نکرده است بیان داشت، او قرار است تا پایان ماه جاری میلادی با مطبوعات روبرو شود.


ساکی در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: ما مشتاق به برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی کامل در هفته‌های آینده قبل از پایان ماه بوده و در تلاش برای تعیین یک تاریخ نهایی برای آن بوده و به مجرد این که این کار را کنیم آن را به اطلاع همه شما خواهیم رساند.


ساکی با این حال در این صحبتهایش طی روز جمعه یادآور شد که بایدن "در هفته چند بار" پذیرای پرسشها بوده و این که او "روز گذشته عملا دو بار پذیرای سوالها بود".


ساکی اضافه کرد، بایدن متمرکز بر مسائل فوری کاملا متفاوتی است در حالی که "این رئیس جمهور در ضمن دو بحران تاریخی – یک همه گیری بیماری که کشور مشابهش را در عرض چندین دهه ندیده، و یک افول اقتصادی که به بیکاری ۱۰ میلیون نفر منجر شده، روی کار آمده است".


ساکی گفت: بنا بر این من فکر می‌کنم مردم آمریکا اگر که تمرکز و انرژی و توجه او صرف تضمین تامین واکسن کافی برای همه آمریکایی‌ها همانطور که تا پایان مه انجامش می‌دهیم و اصرار به اجرای برنامه نجات با ارائه چک‌های مستقیم به تقریبا ۱۶۰ میلیون آمریکایی شود، وضعیت را درک می‌کنند. این موضوعی است که زمان، انرژی و تمرکز او را به خود صرف کرده است.


سنت برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در جایگاه ریاست جمهوری و در نخستین هفته‌های یک دولت جدید به زمان روسای جمهور قبل از بایدن برگشته و شروعش با رونالد ریگان بوده است. از زمان او به بعد همه روسای جمهور جدید اولین ماه ریاست جمهوری یا زمان نزدیک دیگری کنفرانس خبری برگزار کرده‌اند و معمولا این کنفرانس در اتاق شرقی کاخ سفید برگزار شده است.


ساکی در عین حال پیشتر در اظهاراتی از تحسین دولت ترامپ از بابت توزیع واکسن و اجرای واکسیناسیون قبل از شروع ریاست جمهوری جو بایدن خودداری کرد.


ساکی خطاب به خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت ترامپ از بابت برنامه توزیع واکسن باید اعتباری داشته باشد، گفت: من فکر نمی‌کنم وقتی نیم میلیون نفر در کشور از بابت این همه گیری جان باخته‌اند کسی شایسته اعتبار باشد.


ساکی ادامه داد، زمانی که بایدن رئیس جمهور شد، آمریکا با کمبود واکسن، تزریق کننده‌های واکسن و مکانهای توزیع که برای در کنترل در آوردن همه گیری کووید ۱۹ الزامی هستند، روبرو است.


وی افزود: جای هیچ سوالی نیست و همه دادها به این حقیقت اشاره می‌کنند هنگامی که او به ریاست جمهوری رسید از هیچ کدام از این اقلام به تعداد کافی وجود نداشت.


بایدن اخیرا اعلام کرد که کشورش در مسیر تامین واکسن کافی برای هر بزرگسال آمریکایی تا پایان ماه مه است.


دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش به تعریف از خود به خاطر تولید دو واکسن کروناویروس از سوی شرکتهای فایزر و مدرنا می‌پرداخت.


ساکی همچنین در ادامه اظهاراتش به انتقادهای دونالد ترامپ از سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن پاسخ داد. یک خبرنگار خطاب به او گفت: می‌دانم شما نمیخواهید به او پاسخ دهید اما این رئیس جمهور سابق بیانیه‌ای منتشر و عنوان کرده که دولت بایدن باید فورا در جهت پایان دادن به وضعیت کابوس‌وار مرزی که به کشور ما تحمیل شده، اقدام کند.


ساکی در پاسخ گفت: ما در زمینه سیاست مهاجرتی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق مشورت و رایزنی نمی‌گیریم، آن هم در حالی که سیاستهای مهاجرتی او در چهار سال گذشته نه فقط غیر انسانی بلکه غیرموثر بودند. ما قصد داریم مسیر حرکت خودمان را به سمت جلو داشته باشیم و این شامل داشتن رفتار انسانی و محترمانه با کودکان و تضمین امنیت آنها در زمانی که ازمرزهای ما می‌گذرند، است.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار