وزیر خارجه اردن: نگران بازگشت دوباره داعش هستیم

تهران - ایرنا - «ایمن صفدی» وزیر خارجه اردن از بازگشت دوباره تروریستها و عناصر گروه تروریستی «داعش» به جنوب سوریه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، صفدی امروز (دوشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری «اسکای نیوز» در مورد بحران سوریه گفت: ما با کشورهای دوست و برادر خود در حال تلاش برای دستیابی به چشم اندازی جامع جهت پایان دادن به بحران سوریه و دستیابی به یک راه حل سیاسی در این کشور هستیم که امنیت و ثبات را به سوریه بازگرداند و حضور تروریستها و ​​پایان دادن به دخالت‌های خارجی را در آن پایان دهد.

صفدی افزود: این کشورهای عربی هستند که هزینه گزافی را برای بحران سوریه می‌پردازند و هیچ نقشی برای حل این بحران ندارند و ما در تلاشیم تا این نقش را به آنها برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تا شرایط بازگشت داوطلبانه پناهجویان به سوریه فراهم شود و این نیازمند توقف جنگ و شروع روند بازسازی در این کشور است که به آنها امکان می‌دهد به شهرها و روستاهای خود برگردند.

صفدی تصریح کرد: من در ابتدای ماه آینده به روسیه سفر می‌کنم و با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهم کرد تا در مورد سوریه، مسئله فلسطین و همه مسائل عربی که نیاز به هماهنگی دارند، صحبت کنم.

وزیر خارجه اردن با ابراز نگرانی از وقایع جاری در سوریه گفت: ما نگران بازگشت برخی از نیروهای تروریستی به جنوب سوریه و تلاش برخی از شبه نظامیان برای پاکسازی و تصفیه این منطقه هستیم و باید راه حل کامل بحران سوریه در چارچوب اقدامات مشترک اجرا شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تلاش‌های صلح فلسطین در دوره گذشته کاملا متوقف شده است، گفت که بازگشت به مذاکرات چه در سطح منطقه‌ای و چه جهانی ضروری است و نیاز به یک اقدام فوری دارد.

صفدی با اشاره به اینکه مسئله فلسطین یک گزینه استراتژیک عربی است، تأکید کرد که اردن برای ایجاد یک افق سیاسی واقعی به منظور مذاکرات درباره فلسطین با کشورهای منطقه و جامعه جهانی در حال هماهنگی است و برای دستیابی به یک راه حل عادلانه در مورد فلسطین، تلاش خواهد کرد.

او اضافه کرد: اقدامات یک جانبه اسرائیل پایه‌های مبتنی بر روند صلح را تضعیف و رسیدن به راه حل را دشوار می‌کند، بنابراین لازم است تا اقدامات بین‌المللی برای بازگشت به مذاکرات واقعی صورت گیرد.

صفدی در مورد صدور بیانیه مشترک اخیر اردن، مصر و فلسطین نیز گفت: فلسطینی‌ها و کشورهای عربی مدت‌ها است، توافق کرده‌اند که مذاکرات، راه دستیابی به صلح است. ابتکار عمل عربی جامع‌ترین پیشنهاد صلح است، به شرط اینکه اسرائیل از سرزمین‌های عربی که از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است، خارج شود.

وی افزود: تمرکز بر روی یک راه حل، کل جامعه بین‌الملل را مجبور به تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با اسرائیل می‌کند و اردن در حال برقراری تماس‌های دائمی با تشکیلات خودگردان فلسطین است تا بتوانیم پیشرفت لازم را در جهت پایان دادن به اشغالگری رژیم اسرائیل به دست آوریم.

صفدی تأکید کرد که نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان برای دستیابی به صلح با «جنبش حماس» به توافق رسیده و تاریخ انتخابات را اعلام کرده و ما از این اقدام حمایت می‌کنیم.

قرار انتخابات فلسطین در سال جاری در ۳ مرحله قانونگذاری در ۲۲ مه (۱ خرداد)، ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه(۹ مرداد) و انتخابات مجلس شورای ملی در ۳۱ آگوست ( ۹ شهریور) برگزار شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار