واکاوی سه نگاه متفاوت برای هدایت کسب وکارهای اینترنتی

حمایت از کسب و کارها در بسته تشویقی دولت برای کوچ به پلتفرمهای داخلی یک اقدام مهم ولی ناکافی است و باید حمایتها به سمت تقویت "زیرساختهای پلتفرم های داخلی" هدایت شود.

 به گزارش ذاکرنیوز، اخیرا بسته جدید تشویقی دولت برای حمایت از پلتفرمهای داخلی و شکل گیری کسب و کارها در پیام رسان های داخلی، مورد توجه قرار گرفته است. حمایت از کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند، فعالان این بخش را برای حضور در پلتفرمهای داخلی دلگرم کند. در واقع بعد از فیلتر 2 پلتفرم خارجی  مجموعه دولت و مجلس به دنبال این هستند  تا با ارائه مشوقهایی، کسب و کارهایی را که روی این پلتفرم ها فعالیت می کردند را برای حضور در سکوهای داخلی تشویق کنند. در بسته تشویقی جدیدی که با تفاهم وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات ارائه شده، مباحثی  مثل معافیت مالیاتی و بیمه‌ای، تسهیل پرداخت، تخفیف تبلیغات در صدا و سیما، تخفیف حمل و نقل کالا از سوی پست و... لحاظ شده است.

در این راستا  به نظر میرسد این نوع حمایت از کسب و کارها  برای کوچ به پلتفرمهای داخلی یک گام رو به جلو  ولی ناکافی  است و باید حمایتها به سمت تقویت "زیرساختهای پلتفرم های داخلی" هدایت شود. در این بین نگاههای مختلفی در خصوص در این بسته تشویقی وجود دارد.

بر اساس نگاه اول، بسته حمایتی کسب و کارهای اینترنتی که از سوی دولت ارائه شده، یک گامی هر چند کوچک اما رو به جلوست. اقدامی که دولت در حمایت از کسب و کارهای اینترنتی آغاز کرده، می تواند توسعه یافته و مطابق با درخواست های کسب و کارهای داخلی صورت بگیرد و انها را برای کوچ به پلتفرم های داخلی تشویق کند. شاید این بسته برای کسب و کارهای مجازی که روی پلتفرم های خارجی مانند اینستاگرام، واتساپ و تلگرام فعالیت می کردند، مطلوب  نباشد. چراکه باید زیرساختهای پلتفرمهای داخلی هم ارتقا یابد،  اگر زیرساختها از نظر فنی، اینترنت و … ارتقا یابند و 5 تا 10 درصد از کسب و کارهایی که روی پلتفرم های خارجی فعالیت می کردند هم به بستر داخلی مهاجرت می کنند، فضای چالشی  اخیر اندک اندک شکسته می شود.

البته باید توجه داشت که از پلتفرم های خارجی خواسته ایم که مانند دیگر کشورها نماینده ای هم در کشور ما داشته باشند، تا اگر مشکلات امنیتی، تبهکاری و … برای کشور و مردم در این پلتفرم ها پیش آمد بتواند کمک کنند، اما آنها هنوز به این درخواست پاسخ مثبت نداده اند.

این درحالی است که نگاه دوم تاکید دارد که بسته حمایتی که دولت ارائه داده مشوق های خوبی برای مهاجرت کسب و کارهایی که در پلتفرم های فیلترشده خارجی فعالیت می کردند، نیست. توجه داشته باشیم کسب و کارهایی که روی پلتفرم های خارجی فعالیت می کردند  بیمه و مالیات پرداخت نمی کردند که  دولت می خواهد آنها را معاف از مالیات و بیمه کند. بر این اساس  دولت بهتر است به جای پرداختن به چنین مشوق های غیرجذاب، پلتفرم های داخلی از نظر اینترنت، سرور و … توسعه دهد تا آنها زیرساخت های خود را از نظر فنی ارتقا دهند تا کسب و کارهای داخلی خود با رغبت و میل به این پلتفرم ها مهاجرت کنند.

جدای از دو نگاه مذکور، برخی از صاحب نظران تاکید دارند که برای کوچ کسب وکارها به پلتفورمهای داخلی، بایستی زمینه حضور حداکثری خدمت گیرندگان (مردم) در این فضا فراهم شود. بر این اساس اگر مردم و کاربران به فضای اینترنت داخلی متمایل شوند، به طور حتم کسب وکارهای اینترنتی نیز بی درنگ به سمت پلتفورمهای داخلی متمایل خواهند شد. نکته مهم اینجاست که ایجاد انگیزه و زمینه سازی  برای  انتفاع کاربران عادی فضای مجازی شرط حضور حداکثری آنها در پلتفورمهای داخلی است و تا زمانی که زمینه انتفاع اقتصادی کاربران فراهم نشود نمیتوان انتظار داشت که با مشوقهای غیر واقعی تحولی در ریل گذاری فضای مجازی رخ دهد.

آرش راهی*


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار