هفته اول محدودیت‌های کرونایی در هرمزگان چگونه گذشت؟

بندرعباس- ایرنا- هفته نخست اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی در هرمزگان که از یکم آذرماه همزمان با سراسر کشور آغاز شده، با همکاری و مشارکت نسبتا خوب مردم و اصناف سپری شد.

از همان نخستین روز آغاز اجرای این طرح ، اصناف هرمزگان مشارکت بالایی داشته و بازارها به طور کامل تعطیل و تردد در خیابان ها نیز به حداقل رسید.

اگرچه در این میان تخلف هایی نیز از سوی بعضی از واحدهای صنفی صورت گرفت که با حضور به موقع ناظران و بازرسان، برخوردهای لازم انجام و بیش از ۳۰ واحد متخلف فقط در شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان پلمپ شدند.

هفته گذشته بعضی از مردم به ویژه جوان ها نیز با وجود هشدارهای بسیار نسبت به پرهیز از حضور در هر گونه تجمع ، دست از دورهمی های خانوادگی و دوستانه نکشیده و حتی بساط شام را نیز در کنار ساحل به راه انداختند که این موضوع نشان از آن دارد که باید نظارت ها دوچندان شده و با متخلفان برخورد جدی تری صورت بگیرد.

از سویی دیگر در کنار همکاری و مشارکت بیشتر مردم و اصناف هرمزگان در اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، شلوغی بعضی از داروخانه ها و مطب ها به ویژه مراکزی که کارهای زیبایی از جمله تزریق چربی و کاشت مو انجام می دهند ، بسیار تامل برانگیز بود و مسوولان امر باید فکری برای این شرایط داشته باشند.

به اعتقاد نگارنده، دستگاه های مسوول در کنار آگاهی بخشی به مردم عادی، باید برخی از پزشکان را نیز نسبت به خطرهای ویروس مرگبار کرونا و احتمال انتقال آن آگاه نمایند؛ زیرا شلوغی مطب ها حکایت از آن دارد که اگر این پزشکان احساس خطر می کردند و نسبت به سلامت خود و دیگر افراد جامعه حساس بودند، نباید اجازه هیچگونه شلوغی و ازدحام را در فضای کار خود می دادند و این وضعیت نشان از بی توجهی به مقوله سلامت و یا ناآگاهی از خطر شیوع کرونا از سوی این افراد دارد که گزینه اول درست تر به نظر می آید.

صیانت از سلامت مردم مهمترین هدف از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی است که با توجه به روند قابل قبول مشارکت مردم هرمزگان در این طرح و در صورت همکاری تمام بخش ها از مراکز پزشکی گرفته تا بانک ها، می توان به تحقق این هدف و کاهش آمار مبتلایان در این استان امیدوار بود.

در حال حاضر شهر بندرعباس مرکز هرمزگان در وضعیت قرمز و دیگر مناطق این استان در شرایط نارنجی و زرد هستند که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امیدوارند که وضعیت در شهر بندرعباس نیز در صورت همکاری هر چه بیشتر مردم آن در هفته دوم اجرای محدودیت های کرونایی، بهبود و شمار مبتلایان و فوتی ها کاهش یابد.

در شهرهای قرمز فقط مشاغل ضروری گروه یک اجازه فعالیت دارند، در شهرهای نارنجی مشاغل گروه اول و دوم و در شهرهای زرد فقط مشاغل گروه چهارم ممنوعیت فعالیت دارند. همچنین ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می کنند. تردد بین شهری خودروها نیز با پلاک غیر بومی ممنوع است و در شهرهای قرمز تردد خودروها به طور کلی به جز مواردی که مجوز تردد دارند از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع است.

فوت ۲۰ مبتلا به کرونا در هفته نخست اجرای محدودیت های کرونایی

همانگونه که از هفته های گذشته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داده بودند، شمار بستری ها و فوتی های کرونا در هفته اول آذرماه در این استان افزایش داشت و ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند که نسبت به هفته قبل تر سه نفر بیشتر بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامگاه جمعه به رسانه ها اظهار داشت: از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تا عصر هشتم آذرماه ۹۰۰ نفر در هرمزگان بر اثر ابتلا به این ویروس فوت شدند و هم اکنون نیز ۲۲ بیمار با شرایط وخیم در مراکز درمانی استان بستری هستند.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: افزایش آمار فوتی های کرونا در هفته گذشته نتیجه افزایش بستری‌ها در دو هفته پیش است .

وی با بیان اینکه هفته گذشته ۳۵۷ مورد جدید مبتلا به کرونا در هرمزگان شناسایی شدند، افزود: در حال حاضر نیز ۱۹۶ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان های استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این هفته برای نخستین بار در سه ماه گذشته شمار افراد مرخص شده کرونایی از افراد بستری شده در هرمزگان بیشتر بود که ۲۹۶ نفر بستری و ۳۲۱ نفر مرخص شدند.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی، با شرایط وخیمی مواجه می شوند.

به گفته وی همه بیماران مبتلا به کرونا نیازی به مراجعه ندارند، اما بیمارانی با شرایط خاص و کسانی که با مشکل تنفسی جدی مواجه می شوند باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی در هفته نخست محدودیت های کرونایی

در روزهای پایانی هفته اول اجرای محدودیت های کرونایی در هرمزگان، طرح حاج قاسم سلیمانی با هدف کنترل هر چه بیشتر ویروس کووید ۱۹ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و نیروهای بسیج و سپاه در این استان آغاز شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص اهداف این طرح گفت: بیماریابی فعال، تشدید نظارت بر شیوه نامه‌های بهداشتی و اعمال قانون، انجام شمار بیشتر تست های کرونا، اطلاع رسانی، قرنطینه و رهگیری هوشمنداز مهمترین اهداف طرح حاج قاسم سلیمانی است.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: در این طرح تلاش می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های بسیج و نیروهای مردمی، زنجیره انتقال کرونا قطع شود و تیم‌های عملیاتی با حضور در محلات مختلف، به شناسایی بیماران کرونایی پرداخته و از خانواده‌ها و اطرافیان بیماران حمایت کنند.

وی تصریح کرد: در طرح حاج قاسم سلیمانی تلاش می‌شود در فرودگاه ها، ترمینال‌ها و ایستگاه‌های مسافرتی نیز افراد مثبت کرونایی زودتر شناسایی شوند.

امیدوار به کاهش آمار فوتی های کرونا در دو هفته آینده هستیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز ضمن تشکر از اصناف و مردمی که همکاری لازم در اجرای محدودیت هایی کرونایی را دارند، گفت: پایش های انجام شده و گزارش های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از مردم و اصناف با وجود مشکلات بسیار از این طرح استقبال کرده و تجمع ها تا حدودی کاهش یافته است.

دکتر فاطمه نوروزیان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما امیدوار هستیم که در صورت اجرای موفق این طرح در هفته دوم، شاهد کاهش آمار فوتی های کرونا در هرمزگان در نیمه دوم آذرماه باشیم.

وی یادآورد شد: حال که مردم و اصناف همکاری خوبی در رعایت محدودیت های کرونایی دارند از دستگاه های مسوول در عرضه کالاهای اساسی نیز خواستاریم نسبت به روند توزیع این کالاها نظارت بیشتری داشته باشند تا کمبودی در این بخش ایجاد نشود و مردم مجبور به تهیه بعضی کالاها در صف های طولانی نباشند که این موضوع می تواند موجب شیوع بیشتر کرونا در جامعه شود.

دکتر نوروزیان با بیان اینکه در شرایط حال حاضر جامعه رعایت پروتکلهای بهداشتی یک وظیفه انسانی و یک مسوولیت اجتماعی است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوچکترین اقدامی است که می‌توانیم برای نجات جان خود و اطرافیانمان انجام دهیم.

وی تاکید کرد: همه ما باید برای بازگشت به شرایط عادی رعایت پروتکلهای بهداشتی را با جدیت بیشتری انجام دهیم زیرا اگر کرونا کنترل شود نیاز به اقدامات سختگیرانه کمتری خواهد بود و به طور یقین در صورت کنترل شدن شرایط، محدودیت ها برداشته خواهد شد.

بیماران مبتلا به کرونا زمان درمان را از دست ندهند

متخصص بیماری های عفونی و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یکی از دلایل افزایش فوتی ها و شمار بستری شدگان کرونا را مراجعه دیگر هنگام افراد مبتلا به مراکز درمانی عنوان کرد.

دکتر مهدی حسنی آزاد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراجعه به هنگام به بیمارستان می تواند جان بیمار را نجات دهد و مبتلایان به کرونا باید در نظر داشته باشند که در صورت بیشتر شدن علائم از قبیل تنگی نفس، سرفه زیاد، تب طولانی و درد در قفسه سینه باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا رفتاری ناشناخته دارد و وضعیت ظهور آن در بیماری با بیمار دیگر متفاوت است، گفت: این بیماری در برخی ها با علایم تنفسی، بعضی با علایم گوارشی و برخی دیگر بدون علامت ظاهر می شود.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: در فصل سرما بروز هر علامتی از سرماخوردگی و آلرژی مانند تب، سردرد، گلودرد، بدن درد یا حتی عطسه، آبریزش بینی و حتی علائم غیر شایع مانند تهوع، دل درد، دل پیچه، اسهال، ضعف، بی حالی و بی اشتهایی در بیمار، باید احتمال ابتلا به کرونا را در نظر گرفت و مراقبت های لازم را به عمل آورد تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار