نفوذ نیروهای صنعاء به محله‌های جنوبی مأرب/ ارتش یمن: پایان جنگ را ما اعلام می‌کنیم

پیشروی ارتش دولت نجات ملی در مأرب به رغم حملات هوایی تصاعدی ائتلاف عربستان سعودی، بیانیه مشترک ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح یمن و فرار روزانه نیروهای وابسته به این ائتلاف از جبهه‌های درگیری از مهمترین تحولات میدانی این کشور است.

 به گزارش ذاکرنیوز، ائتلاف عربی متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی شب گذشته اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته تنها در دو جبهه مأرب (مرکز یمن) و استان الجوف (شمال مأرب و هم‌مرز با عربستان) 15 نوبت، مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

این حجم از حملات هوایی اگر صحت داشته باشد، بیانگر این است که این دو جبهه شاهد تحولات مهمی است که ائتلاف مذکور مجبور شده، 15 بار در این دو منطقه که نزدیک به شهر مأرب است، دست به حملات هوایی بزند.

 به گزارش ذاکرنیوز به نقل از العربیه، «ترکی المالکی»، سخنگوی این ائتلاف مدعی شده که در این حملات، 12 خودروی متعلق به نیروهای ارتش یمن منهدم و ده‌ها تن از این نیروها کشته شده‌اند. او صرفا به همین مقدار خبر از این جبهه حساس اکتفا کرده است. درحالی که بر اساس آخرین تحولات، درگیری‌ها در مناطق کوهستانی در جریان است.

ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن، شش سال است که از دولت مستعفی و حزب اخوانی الاصلاح علیه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) و انصارالله حمایت‌ می‌کند.

کشور یمن , آخرین تحولات یمن , مأرب ,

پیشروی نیروهای ارتش یمن و نفوذ به محله‌های جنوبی مأرب

در آن طرف، اما منابع نظامی در استان مأرب از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این جبهه خبر می‌دهند و همین علت سکوت ائتلاف درباره جزئیات عملیات خود در اطراف شهر مأرب است.

شبکه خبری «المجد» یمن شب گذشته (دوشنبه شب) به نقل از این منابع گزارش داد که بین «نیروهای صنعاء» و « نیروهای هادی و الاصلاح» در مناطق «الفلج»، «الفلیحه» و «البلق مرکزی» واقع در جنوب شهر مأرب درگیری‌های شدیدی رخ داده است.

به گفته این منابع، «نیروهای صنعاء طی ساعات گذشته به محله‌های جنوبی شهر نفوذ کرده و هم‌زمان نیز در منطقه "روضه جهم" و رشته کوه‌های اطراف "وادی ذنه" واقع بین شهرستان‌‌های "الجوبه" و "صرواح" پیشروی گسترده‌ای داشته‌اند.»

این منابع از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای دولت مستعفی و حزب الاصلاح در این درگیری‌ها خبر داده‌اند.

دیروز در یمن، مصادف بود با پنجاه و چهارمین سالروز استقلال این کشور از استعمار انگلیس که به آن «عید جلاء» (جشن خروج نظامیان اشغال‌گر از یمن) گفته می‌شود.

نیروهای مسلح یمن: پایان جنگ را ما اعلام می‌کنیم

به این مناسب، سرلشکر «محمد العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی و سرلشکر «محمد الغماری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این دولت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که پایان ائتلاف متجاوز به یمن نزدیک شده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از شبکه المسیره یمن، در این بیانیه آمده است: «ائتلاف باید بداند که خزانه‌ مالی و زرادخانه نظامی و شبه نظامیان تحت امر آن در داخل و خارج (از یمن) و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد به درد آن نمی‌خورد.»

این بیانیه مشترک تأکید می‌‌کند: «نیروهای دولت نجات ملی زمام امور را در میدان در دست دارند و آنچه که در مأرب رخ می‌دهد، بهترین دلیل بر این مسئله است.»

پایان ائتلاف نزدیک است

مقامات نظامی ارشد یمن تأکید کردند: «شاید دشمن آغاز کننده این جنگ وحشیانه باشد ولی پایان آن را ما اعلام خواهیم کرد و این مسئله را دشمن باید بداند و درک کند.»

در این بیانیه همچنین به مرتکبان جنایت اخیر در الحدیده که اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را قبل از عقب نشینی اعدام کرده بودند، هشدار داده شده که عواقب وخیمی در انتظار آن‌هاست و اعدام این اسرا نشان می‌دهد که «دشمن در بدترین مراحل به سر می‌برد و پایان این ائتلاف نزدیک شده است.»

جدا شدن روزانه صدها نیرو از ائتلاف متجاوز

در همین ارتباط، «مهدی المَشّاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن که به مناسب 54‌مین سالروز استقلال این کشور سخنرانی می‌کرد، گفت که روند جدایی نیروهای پشیمان از ائتلاف و دولت مستعفی به گونه‌ای است که متوسط روزانه صدها نفر از نیروهای وابسته به آن‌ها به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ملحق می‌شوند.

او گفت که ائتلاف سعودی و متحدان غربی و اروپایی آن، مأرب را به «پایگاه نظامی برای نظامیان اجنبی و لانه‌ای برای گروهک‌های ستم‌پیشه» تبدیل کرده است و سیطره نیروهای دولت نجات ملی بر این شهر به نفع صلح در یمن و منطقه است.

 تلاش دولت مستعفی برای فعال کردن جبهه جنوب

تحولات جبهه مأرب هر روز که می‌گذرد، به ضرر ائتلاف سعودی و دولت مستعفی منتهی می‌شود و این مسئله را می‌تواند از نشست‌‌های دولت مذکور با فرماندهان نظامی دید.

وب سایت خبری «بوابتی» یمن امروز سه شنبه گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از داد که «معین عبدالملک»، نخست وزیر دولت مستعفی در شهر عدن، پایتخت موقت این دولت با فرماندهان منطقه چهارم نظامی دیدار کرده و روند درگیری‌ها و عملیات در این منطقه که شامل استان‌های جنوب غربی (عدن، لحج، ضالع، ابین و تعز) است.

  


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار