در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد در سال ۱۴۰۰/ تعیین ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات بر خانه‌های خالی در بودجه

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:سال آینده مالیات بر درآمد به‌صورت پلکانی از ۴میلیون تومان درآمد به‌بالا محاسبه می‌شود.

به گزارش ذاکرنیوز، مالیات در بودجه ۱۴۰۰ امشب ۶ بهمن ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و علیزاده معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مالیات بر درآمد به صورت پلکانی از ۴ میلیون تومان درآمد به بالا تا سقف ۳۵ درصد محاسبه می شود گفت: در سال ۱۴۰۰،  دویست میلیارد تومان مالیات بر خانه های خالی در لایحه بودجه دولت تنظیم شده است .

او با اشاره به اینکه مسیر مبارزه برای اصلاح اقتصاد ،مسیری پر فراز و نشیب است افزود: در بسیاری از کشورها مقاومت هایی در این رابطه دیده می شود ، گلایه ما بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که دولت بزرگترین ذینفع اصلاحات است اما با کندی رفتار می کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ما خودمان مطالبات جدیدی را دادیم تا بتوانیم راه‌های فرار مالیاتی را ببندیم گفت: ما شاهد زحمات زیادی در خصوص اصلاحات هستیم اما سرعت کار کافی نیست.

او با اشاره به اینکه در سال آینده ۷ و نیم هزار هزار میلیارد تومان خرید های مردم از طریق سیستم شاپرک خواهد بود افزود: اگر از اطلاعات درست استفاده کنیم ، ظرفیت مالیات ستانی را داریم اما وابستگی به نفت هر ساله ایجاد می شود، لذا اراده برای اصلاحات اساسی در اقتصاد وجود ندارد.

خاندوزی با بیان اینکه نسبت مالیات به کل تولید ناخالص داخلی امسال کمتر از پارسال است همچنین نسبت مالیات به کل بودجه ۱۴۰۰ کمتر از سال ۹۹ است افزود: فقدان اشراف اطلاعات در خصوص درآمد و ثروت افراد را در نظام مالیات شاهد بودیم به طوری که مقاومت هایی در مرحله قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری صورت می‌گرفت لذا برای رفع مشکل از سال ۹۴ تا کنون احکام خوبی تدوین شده است تا اطلاعات بیشتری به سازمان امور مالیاتی برسد .

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی به لحاظ قانونی این امکان را دارد تا از طریق شناسایی درآمد ها به سراغ کسانی برود که درآمد بالاتری دارند گفت: اما متاسفانه ما خروجی در این رابطه نداشتیم .

خاندوزی اظهار کرد: تصمیم مالیاتی کمیسیون تلفیق درباره مالیات حقوق و دستمزد تا حدی از تصمیم نحوه افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ متاثر بود به جهت اینکه از تجارب سال‌های گذشته نیاموخته بودیم و متاسفانه لایحه دولت، افزایش یکپارچه ۲۵ درصدی را برای حقوق و دستمزد کارکنان در نظر گرفت.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون تلفیق مجلس، پلکان‌های مالیاتی ۲۰، ۲۵، ۳۰ و ۳۵ درصدی را در نظر گرفت تا به نحوی تعدیل کننده بی عدالتی نظام توزیع درآمدی باشد.

او خاطرنشان کرد: قبلاً تجربه پلکانی را که به عدالت نزدیک‌تر بود داشتیم، اما به جهت این رویکرد لایحه و اینکه مجلس هم بنای مخالفت با این رویکرد را نداشت و برای جبران این بی عدالتی که برای حقوق همه پایه ها، ۲۵ درصد در سال آینده اضافه شد، مجلس تلاش کرد پلکان مالیاتی را تا حدی به عنوان مکمل و جبران کننده آن سیاست در نظر بگیرد.

خاندوزی با بیان اینکه مالیات حقوق‌های کمتر از چهار میلیون تومان با نرخ صفر محاسبه می‌شود افزود: بالاترین پلکان مالیاتی در لایحه دولت با حقوق‌های حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان، حداکثر ۲۵ درصد بود، اما این پلکان در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس به ۳۵ درصد افزایش یافت.

مردم متناسب با درآمد خود ، مالیات پرداخت می کنند؟

در ادامه برنامه علیزاده معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه درآمد مالیاتی دولت از سال ۹۵و ۹۶ تا سال ۹۹ از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است افزود: ۴۰ درصد افزایش مالیات بر حقوق پایه و ۱۰۲ درصد رشد مالیاتی نسبت به قانون بودجه داشتیم.

معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: نرخ محاسبه مالیات بر آمد به غیر از حقوق بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیست و پنج درصد تعیین شده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار