نبرد شدید در چند کیلومتری شهر راهبردی مأرب

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن لحظه به لحظه به شهر و تسلط بر شهر راهبردی مأرب نزدیک می‌شوند و استاندار وابسته به ریاض هم به این موضوع یعنی تسلط قریب الوقوع انصارالله بر یمن اذعان کرده است.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از البوابه، منابع یمنی از نبردهای سنگینی در اطراف شهر مأرب جریان دارد، خبر دادند.

این منابع اعلام کردند که همزمان با تشدید درگیری‌ها، جنگنده‌های ائتلاف سعودی حملات سنگینی به مناطق «الکساره» و ا«لمشجح»  انجام دادند.

نیروهای صنعا بر 13 موقعیت در «الطلعه الحمراء» مسلط شده‌اند و درگیری‌هایی در چند کیلومتری از ورودی غربی شهر است.

اذعان استاندار وابسته به ریاض به تسلط قریب الوقوع انصارالله بر مأرب

از سوی دیگر «سلطان العراده» استاندار وابسته به هادی در مأرب، در اظهاراتی به العربیه که نشان از فتح قریب الوقوع مأرب به دست نیروهای صنعا دارد، گفت: جنگ پس از سقوط شهر هم با حوثی‌ها ادامه خواهد یافت.

وی در اظهاراتی از سر عجز که ناظران امور آنرا به مثابه نزدیک بودن سیطره نیروهای صنعا به شهر دانستند، مدعی شد: جنگ با سقوط چند تپه و بلندی تمام نخواهد شد(اشاره به تسلط نیروهای انصارالله بر تپه های راهبردی اطراف شهر مأرب).

استاندار وابسته به هادی برای اینکه شکست در مأرب را توجیه کند، ادعا کرد: حزب الله روند جنگ مأرب را اداره می‌کند.

درگیری قبایل مأرب با نیروهای ائتلاف سعودی

همزمان منابع محلی در استان مأرب از حملات تانک‌های ائتلاف سعودی به مزارع و منازل قبایل «الدماشقه» در «وادی عبیده» در مأرب خبر دادند و به پرواز گسترده جنگنده‌های ائتلاف سعودی بر فراز مناطق قبایل «الدماشقه» در منطقه «العرقین» در جنوب شرق شهر مأرب اشاره کردند.

این درحالی است که قبل از آن منابع محلی از درگیری شدید میان افراد قبایل «عبیده» و نیروهای ائتلاف خبر داده و اعلام کرده بودند که مواضع نظامی ائتلاف سعودی از سوی این قبایل مورد هدف قرار گرفته است و آنها خواستار آزادی افراد این قبیله که در زندان‌های نیروهای ائتلاف و شبه نظامیان الاصلاح در شهر مأرب هستند، شده‌اند.

از سوی دیگر افراد قبایل «آل هدیان» هم در مأرب با نیروهای ائتلاف درگیر شده‌اند.

قبایل «عبیده» یک مرکز نظامی وابسته به القاعده را که در کنار نیروهای ائتلاف می‌جنگند را در مأرب به محاصره خود درآورده‌اند.

در اطرف پادگان تیپ 203 هم درگیری‌های شدیدی میان نیروهای قبایل «عبیده» و نظامیان ائتلاف سعودی گزارش شده است و افراد قبایل به دنبال حمله به این پادگان و بیرون راندن نیروهای ائتلاف از آن هستند.

یاد آور می‌شود که استان مأرب در 173 کیلومتری شمال شرق صنعا پایتخت یمن قرار دارد و هم‌اکنون تمرکز درگیری‌ها بین نیروهای مردمی و ارتش یمن از یک طرف و نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور یمن و ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی در این استان قرار دارد.

 آزاد سازی قریب‌الوقوع شهر مأرب بزرگترین دستاورد نظامی محور مقاومت از یمن در برابر سعودی ها خواهد بود و معادلات نظامی بعد از این اتفاق مهم، مانند شرایط قبل از آن نخواهد بود.

استان مأرب اهمیت راهبردی بسیار بالایی دارد؛ زیرا از یک طرف به صنعا پایتخت یمن بسیار نزدیک است و از طرف دیگر بسیاری از منابع نفتی یمن در این استان قرار دارد. ذخایر نفتی مأرب در کنار جوف و شبوة تا حدی است که این منطقه را به دومین میدان نفتی بزرگ شبه جزیره عربستان بعد از مناطق شرقی عربستان تبدیل کرده است. ترکیب قبیله‌ای این استان نیز بزرگترین و قوی‌ترین ترکیب در کل یمن است و همچنین از لحاظ فرهنگی و تاریخی به دلیل وجود سد تاریخی مأرب در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

درگیری‌های شدید در غرب شهر مأرب یمن و فروپاشی نیروهای وابسته به ریاضیمن| انصارالله در آستانه فتح کامل مأربدرگیری‌های شدید در جنوب مأرب یمن و زخمی شدن نظامی ارشد ائتلاف سعودی

آزاد سازی شریان اقتصادی یمن علاوه بر اینکه خون تازه‌ای به اقتصاد در دولت این کشور بحران زده خواهد دمید، در عمل موجب می‌شود که انصارالله کنترل بیش از 90 درصد از سرزمین و جمعیت شمالی یمن را در دست بگیرد و ضمن در اختیار داشتن عمق استراتژیک مناسب، قواعد اصلی سیاسی میدانی در یمن دستخوش تغییرات جدی شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار