محکومیت اقدام توییتر در تناقض آشکار با ادعاهای حق آزادی بیان

تهران- ایرنا - پس از آنکه توییتر حساب یکی از پایگاه‌های اطلاع رسانی مرتبط با حضرت آیت الله خامنه‌ای به نشانی @khamenei_site را مسدود کرد، فعالان رسانه‌ای این اقدام را در تناقض آشکار با ادعاهای دولتمردان آمریکایی مبنی بر حق آزادی بیان ارزیابی کردند.

توییتر سه روز پیش در اقدامی سلیقه‌ای حساب یکی از سایت های منسوب به مقام معظم رهبری به آدرس khamenei_site@ را مسدود کرد. در پوستر منتشر شده در این حساب توییتری، وعده انتقام سخت از آمران به قتل سردار شهید قاسم سلیمانی مورد تأکید قرار گرفته بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشت.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، استاد علوم ارتباطات دانشگاه سوره گفت: توییتر بر با بستن حساب توییتری منسوب به وب‌سایت رهبر معظم انقلاب در اقدامی سلیقه‌ای، متمم اول قانون اساسی امریکا مبنی بر آزادی رسانه‌ها و دسترسی آزادانه به اطلاعات را نقض کرده است.

امیدعلی مسعودی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به محتوایی که حساب مورد اشاره به خاطر آن مسدود شده توضیح داد: پوستری که به خاطر آن یک حساب توییتری بسته شده، صرفا ترامپ را در حال بازی گلف نشان می‌دهد و نکته تحریک کننده‌ای ندارد. این که گفته شده ما انتقام می‌گیریم شاید معنایش انتقام در یک بازی باشد. نمی‌توان این‌گونه برداشت کرد که یک پوستر و یک تیتر دارد مخاطب را دعوت به انتقام مسلحانه می‌کند. این پوستر به هیچ وجه خشونت‌آمیز نیست و در آن پیام تهدید جانی و مالی دیده نمی‌شود.

وی افزود: توییتر در بستن و مسدود کردن حساب کاربری اعضایش سلیقه‌ای رفتار می‌کند و ممکن است فردا روز به خاطر یک شوخی ساده هم حسابی را ببندد.

نخواستن واکسن جزو اختیارات یک کشور است

عضو هیات علمی دانشگاه سوره با اشاره حذف چند توییت درباره واکسن کرونا گفت: توییتر توییت‌های غیرفارسی زبان منتسب به پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری درباره قابل اعتماد نبودن واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را هم حذف کرد. این که کشوری یک محصول بازرگانی را نخواهد جزء اختیارات آن کشور است و توییتر حق ندارد در این رابطه دخالتی داشته باشد.

وی با اشاره به تهدیدهای نرم‌افزار تلگرام تاکید کرد: زمانی که داعش از طریق این شبکه اجتماعی عضوگیری می کرد، تلگرام برایش محدودیتی ایجاد نکرد و محدودیت‌ها زمانی اجرا شد که داعش شکست خورده بود. این گروه از طریق تلگرام هماهنگی‌های عملیات تروریستی حمله به مجلس ایران را انجام دادند. حتی پس از حمله عکس‌ها و فیلم‌هایش را از طریق تلگرام پخش کردند. زیرشاخه‌های داعش هم با عناوین مختلف در توییتر فعال بودند.

دیپلماسی رسانه‌ای غرب ظاهر و باطن متفاوتی دارد

استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم و فناوری ارتباطات ایران گفت: دیپلماسی رسانه‌ای غرب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را بر اساس منافع سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی خودش مدیریت می‌کند و هر جا این منافع به خطر بیفتد، شعارهای خودش را نادیده می‌گیرد.

علی اصغر محکی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با بیان این که ظاهر دیپلماسی رسانه‌ای غرب با باطن آن فرق دارد گفت: در ظاهرآنها به نظام آزادی گرایی رسانه ای معتقدند و می گویند همه آزادند دیدگاه های خودشان را مطرح کنند؛ مگر آن که با چهار بند میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مطابق نباشد.

وی افزود: غربی‌ها هر محتوایی را که دوست نداشته باشند به بهانه ایجاد تنفر قومی و نژادی حذف می کنند. البته این بهانه وقتی که منافع اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی آنها به خطر بیفتد مطرح می شود. در ماجرای کاریکاتوری که علیه پیامبر اسلامی کشیده شد، آنها این بند را مطرح نکردند و پای آزادی بیان را وسط کشیدند.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی به نحوه مدیریت رسانه‌های بزرگ اشاره و تاکید کرد: مجموعه رسانه‌های بزرگ غربی توسط بزرگ مالکانی اداره می‌شود که به نظام کاپیتالیسم وصل هستند. این افراد سهام رسانه‌های بزرگ را می‌خرند و به صورت زنجیره ای رسانه را مدیریت می‌کنند. در ظاهر در بین رسانه‌ها تنوع و تکثر وجود دارد ولی سرنخ همه‌شان به چند نفر وابسته به نظام بین الملل می‌رسد.

محکی افزود: در عرصه جهانی هر کسی که رویکرد آمریکا را دنبال نکند حق انتشار اطلاعات را ندارد. ابتدا به او برچسب تروریسم می‌زنند و سپس محتوایش را فیلتر می‌کنند. در اینستاگرام هم دیدیم که هر جا اسم و عکسی از سردار سلیمانی بود مسدودش کردند. در حالی که نام سردار در هیچ پروتکلی به عنوان مدافع تروریسم نیامده و او به عنوان یک نظامی که با تروریسم مبارزه می‌کند در دنیا مشهور شده است.

مصداق دیگری از دیکتاتوری توییتری

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی نیز این اقدام را مصداق دیگری از دیکتاتوری توییتری دانست و گفت: محدودیت های فعالیت های رسانه ای به هر بهانه ای نقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مغایر با ادعاهای غرب در مورد جریان آزاد اطلاعات است.

اکبر نصراللهی این اقدام را همچنین مصداق دروغ بودن شعارها و ادعاهای غربی‌ها در مورد آزادی بیان و حق مردم به دانستن و بی‌طرفی است.

توئیتر درباره دلایل این اقدام توضیحی نداده است؛ اما گویا بستن حساب یاد شده به دلیل انتشار پوستری مبنی بر انتقام حتمی ترور شهید سلیمانی باشد.

فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتقام حتمی شهادت سردار سلیمانی از «قاتل» و «آمر به قتل» حاج قاسم سلیمانی در این پوستر منتشر شده است: «قاتل سلیمانی و آمر به قتل سلیمانی باید انتقامشان را پس بدهند. اگر چه کفش پای سلیمانی هم بر سر قاتل او شرف دارد، اما بالاخره غلطی کردند بایستی انتقام پس بدهند، هم آمر و هم قاتل بدانند که در هر زمان ممکن باید انتقامشان را پس بدهند.» 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار