لیز چنی برای نشان دادن اتحاد جمهوری‌خواهان قربانی می‌شود

با وجود هشدارها درباره اثرات منفی برکناری لیز چنی بر شانس جمهوری‌خواهان در انتخابات به نظر می رسد جمهوری خواهان ارشد آمریکا این برکناری را به عنوان اقدامی برای نشان دادن اتحاد عملی کنند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در اتفاقی که قوی‌ترین نشانه مبنی بر روبرو شدن لیز چنی، جمهوریخواه منتقد ترامپ، با شکست در رای گیری روز چهارشنبه حزب جمهوریخواه است، جمهوریخواه ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفت، از الیز استفانیک برای جانشین شدن به جای لیز چنی به عنوان رئیس کنفرانس ۲۱۲ عضوی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان حمایت می کند.

جمهوریخواهان امید به کسب مجدد اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا در انتخابات سال آینده میلادی کنگره دارند. اکثر قانونگذاران جمهوریخواه به دنبال جلب نظر رای دهندگان حامی ترامپ و این حزب به رغم آنکه در جریان ریاست جمهوری او اکثریت را در هر دو مجلس کنگره به علاوه ریاست جمهوری از دست دادند، هستند.

کوین مک کارتی، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا و همینطور جیم بنکس، یک نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته مطالعات جمهوریخواهان اظهار کردند، لیز چنی به عنوان یک رهبر حزب جمهوریخواه از بابت انتقادات مکررش از ادعاهای غلط دونالد ترامپ درباره دزدیده شدن انتخابات ۲۰۲۰ از وی و اینکه این انتقادات او از پیام حزب علیه دستور کار جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا منحرف میشود، مورد هجمه قرار دارد.

مک کارتی به فاکس نیوز گفت: ما لازم است که متحد باشیم و این مساله از سمت رهبری شروع می شود. ما میخواهیم در ضمن حرکت به جلو متحد باشیم و من فکر می کنم این چیزی است که اتفاق خواهد افتاد.

مک کارتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از جانشینی استفانیک به جای لیز چنی حمایت می کند گفت: بله حمایت میکنم.

استفانیک ۳۶ ساله اهل ایالت نیویورک، در زمان فرآیند استیضاح دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ در نشستهای استماع کنگره از ترامپ دفاع کرد و به این ترتیب جایگاهش در حزب بالاتر رفت. او همچنین از سوی استیو اسکالیز، جمهوریخواه شماره دوی مجلس نمایندگان و خود ترامپ مورد حمایت قرار دارد.

چنی جزو ۱۰ جمهوریخواه مجلس نمایندگان است که در فرآیند دومین استیضاح ترامپ در ارتباط با حمله حامیان این رئیس جمهوری سابق به کنگره و از بابت اتهام تحریک به شورش، به این استیضاح رای مثبت داد.

لیز چنی دختر دیک چنی، معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا است و به انتقاداتش از ترامپ از بابت تکرار ادعاهای غلط درباره شکستش در انتخابات ۲۰۲۰ ادامه داده و از جمهوریخواهان خواسته با رد ادعای او، تبدیل به "حزب حقیقت" شوند.

بنکس نیز به فاکس نیوز گفت: باید هر رهبری در حزب جمهوریخواه که متمرکز بر مقابله با دستور کار خطرناک و رادیکال بایدن نباشد تغییر کند.

با وجود این که مک کارتی و بنکس صحبت از اخراج احتمالی لیز چنی از رهبری حزب جمهوریخواه به عنوان یک اقدام نشان دهنده اتحاد کردند، برخی دیگر گفتند رای گیری روز چهارشنبه تنها باعث تعمیق اختلافات در حزب و تضعیف شدید آن می شود.

آدام کینزینگر، یک نماینده جمهوریخواه حامی دومین استیضاح ترامپ به شبکه سی.بی.اس گفت: هم اکنون انگار ما کشتی تایتانیک در حین یک غرق شدن آهسته هستیم و یک باند موسیقی روی عرشه کشتی داریم که دارد به همه میگوید همه چیز خوب است.

لری هوگان، فرماندار ایالت مریلند آمریکا که به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری احتمالی جمهوریخواهان برای ۲۰۲۴ مطرح شده، از رای گیری برای برکناری چنی انتقاد کرد.

هوگان گفت: ما یکی از بدترین دوره های چهارساله را در حزب جمهوریخواه تجربه کردیم و به موجب آن کاخ سفید و مجالس نمایندگان و سنا را از دست دادیم. سیاست موفق درباره اضافه کردن و چند برابر کردن است نه اختلاف و کسر کردن.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار