عطوان: ایران کشور بزرگ منطقه‌ای است

تهران - ایرنا - «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن در سرمقاله امروز (سه شنبه) این روزنامه از ایران به عنوان «کشور بزرگ منطقه» نام برد.

در این گزارش عطوان نوشت: ایران بر خلاف مطالب رواج یافته در برخی از رسانه‌های عربی «کشور آتش‌پرستان» نیست، بلکه یک کشور اسلامی است .

این تحلیل گر سرشناس جهان عرب، از رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «یکی از نوادگان پیامبر گرامی اسلام» (ص) یاد کرد که «بهتر از بسیاری از رهبران جهان عرب به زبان عربی تسلط کامل داشته و به طور فصیح و شیوا به عربی سخن می‌گوید».

سردبیر رای الیوم تاکید کرد: سیاست مخالفت با ایران بر اساس اقدامات تحریک آمیز طائفه‌ای، ناکام مانده و نتایج معکوس برای اعراب به دنبال داشته است.

عطوان به توان نظامی ایران اشاره کرده و افزود: در صورت لزوم این کشور با همان سلاح‌هایی خواهد جنگید که خود آنها را ساخته است و توانسته به مدت چهل سال در برابر محاصره آمریکا مقاومت کند و کشورهای بزرگ جهان خواستار برقراری رابطه دوستانه با تهران هستند.

وی در ادامه از رهبران سعودی خواست به جای تکیه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی همچون ایران بر امکانات و توانایی‌های ذاتی کشور خود تکیه کنند تا بتوانند به استقلال سیاسی، نظامی و اقتصادی دست یابند.

عطوان در ادامه مقاله « ترکی السدیری» سردبیر فقید روزنامه «الریاض » در دهه هفتاد قرن گذشته میلادی را یادآور شده و خاطرنشان کرد: السدیری در این مقاله از رسانه‌های گروهی رسمی سعودی و محدودیت‌های اعمال شده علیه دست اندرکاران مطبوعات و رسانه و نحوه پوشش تحولات داخلی ، عربی و بین‌المللی از سوی آنان انتقاد کرد و با توجه به سیاست بسته در پیش گرفته شده از سوی خبرگزاری رسمی عربستان یعنی « واس» نام «خبرگزاری تکذیب » بر آن گذاشت، زیرا این خبرگزاری علاوه بر انتشار اخبار مربوط به دیدارهای انجام گرفته با شاه و امیران و بدرقه کردن میهمانان خارجی توسط آنان، در بخش عمده اخباری که منتشر می کند، به تکذیب گزارش‌های خبری انتشار یافته در مورد عربستان در مطبوعات کشورهای عربی و جهان می‌پردازد.

سردبیر رای الیوم اضافه کرد: کاسه صبر السدیری فقید از این مطالب رسانه‌های سعودی لبریز شد و نوشت آنچه را که باید می‌نوشت و در نتیجه آن کار خود را از دست داد و مورد خشم واقع شد. البته خوش شانس بود، زیرا این خشم یک سال بیشتر به طول نیانجامید و پس از گذشت یک سال به دفتر کارش بازگشت.

عطوان در ادامه به خبر انتشار یافته توسط «رویترز» و خبرگزاری فرانسه و روزنامه «فایننشتال تایمز» در ارتباط با «دیدار شکل گرفته میان هیات ایرانی و هیات سعودی به ریاست « خالد بن علی الحمیدان » رئیس دستگاه اطلاعات عربستان در شهر بغداد در روز جمعه نهم فروردین و به دنبال آن تشکیل کمیته‌های فنی امنیتی جهت بررسی و پیگیری پرونده‌های اساسی به ویژه جنگ یمن و اوضاع لبنان از سوی دو کشور» اشاره کرد و افزود: رسانه‌های گروهی سعودی و در راس آنها خبرگزاری رسمی این کشور طبق معمول همیشه خبر یاد شده را تکذیب کردند.

عطوان تکذیب این خبر از سوی رسانه‌های گروهی رسمی سعودی به ویژه خبرگزاری واس را «سوال برانگیز» دانست، زیرا به گفته وی، وقتی که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان به همراه پنج کشور بزرگ دیگر با هیات ایرانی مذاکرات "غیرمستقیم " برگزار می‌کند و بر اساس شرایط ایران تمامی امتیازات مورد نظر را ارائه می‌دهد تا بتوانند تهران را به توافق هسته‌ای بازگردانند که دولت «دونالد ترامپ» تحت فشار اسراییل در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، پس چرا نباید مقامات سعودی همان راه را در پیش بگیرند و در صدد حل و فصل تمامی اختلافات منطقه‌ای خود با همسایه مسلمان ایرانی خویش برآیند؟.

وی با اشاره به اینکه بر هیچ کس پوشیده نیست که عربستان در یمن گرفتار شده است و جنگ فرسایشی در این کشور که بیش از شش سال به درازا انجامیده، ریاض را خسته و ناتوان و درمانده و فرسوده کرده است، توضیح داد: موشک‌های دقیق و پهپادهای بمب گذاری شده یمنی‌ها به تمامی تاسیسات نفتی شرکت «آرامکو» در ریاض ، جده ، ینبع ، الظهران ، خمیس مشیط و جازان رسیده‌اند و ادامه دادن به چنین جنگی برای عربستان به یک نوع خودکشی نظامی، سیاسی و معنوی تبدیل شده است و به همین دلیل به دنبال راه برون رفتی از این گرفتاری و انجام مذاکره با ایران به عنوان بزرگ‌ترین و شاید تنها حامی «جنبش انصارالله» برآید، به ویژه با توجه به این که آمریکا به حمایت خود از عربستان پایان داده و تصمیم گرفت تا فروش تسلیحات و مهمات به سعودی‌ها را متوقف کند . در چنین شرایطی انجام مذاکره با ایران اوج تدبیر و اندیشه و واقع‌گرایی است.

وی افزود: ما هم اکنون شاهد آن هستیم که آمریکا ابرقدرت پس از گذشت بیست سال از گرفتار شدن در جنگ افغانستان اعلام کرد که قبل از بیستمین سالروز حملات یازدهم سپتامبر نیروهایش را از این کشور خارج خواهد کرد و در صرف نظر کردن از تمامی همپیمانان خود در افغانستان شک و تردید به خود راه نداد و به شکست اعتراف کرد و نشان داد که به دنبال از دست دادن دو تریلیون دلار و کشته شدن ۲ هزار و ۴۰۰ تن از سربازانش و دادن ۲۳ هزار زخمی و همچنین کشته شدن ۶۵ هزار تن از همپیمانانش در ارتش دولتی افغانستان دیگر نمی‌تواند به حضور خود در این کشور ادامه دهد.

عطوان تشکیل نشست با ایرانیان در بغداد بر اساس طرح پیشنهادی ریاض و تلاش برای یافتن راه حل برای تمامی پرونده‌های لاینحل باقی مانده را نمایانگر « سیاست جدید سعودی» دانسته و تاکید کرد: برجسته‌ترین عنوان سیاست یاد شده دست برداشتن از "لجبازی" و "خودبزرگ بینی" و تمامی سیاست‌های کنونی است که عربستان را به چنین وضعیت سختی رسانده است .

به نوشته  سردبیر رای الیوم ، عربستان بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار از ذخایر مالی خود را بخاطر خرید معامله‌های تسلیحاتی و باج خواهانه آمریکا هدر داد و ریاض را واداشت تا سهام شرکت آرامکو به عنوان گل سر سبد اقتصاد عربستان را به فروش برساند و بخش عمده طرح‌های زیربنایی خود را به حال تعلیق درآورد و بودجه این کشور را غرق رکود سنگین نماید و مجبور به قرض گرفتن از بانک‌های داخلی و بین‌المللی شود.

وی افزود: تمامی خواسته‌های عربستان مبنی بر شرکت و حضور در مذاکرات مربوط به بررسی بازگشت توافق هسته‌ای با مخالفت روبرو شد و یا نادیده گرفته شد. علاوه بر همه اینها دولت رئیس جمهوری «جو بایدن» از تهران التماس کرد تا توسط میانجیگران اروپایی با واشنگتن وارد مذاکره شود. در سایه چنین وضعی هیچ گزینه‌ای در برابر مقامات سعودی وجود نداشت، جز آنکه به عراق به عنوان میانجی متوسل شود تا امکان برقراری دیدار با ایرانیان در بغداد در نهم آوریل جاری ( مصادف با جمعه ۲۰ فروردین ) را فراهم آورد تا بار دیگر همانند شوکی که به دنبال انجام مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مسقط در سال ۲۰۱۵ و در نتیجه آن دستیابی به توافق هسته‌ای منتج شد، شوک زده نشود.  

عطوان ابراز امیدواری کرد که نشست بغداد در راستای بازنگری راهبردی جدی تمامی سیاست‌هایی صورت گیرد که باعث شد تا عربستان و همپیمانانش در کشورهای خلیج فارس دچار وضعیت سخت و بغرنج کنونی شوند.

وی تاکید کرد: ریاض به عنوان اولین بند از بازنگری‌های خود باید به حملات "ساده لوحانه" رسانه‌ای پایان دهد و امپراطوری‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای شکل گرفته برای همین منظور را برچیند و یا آنکه آنها را هدایت کند و از نظر تسلیحاتی و رشد و توسعه بر خویشتن متکی شود و اصلاحات سیاسی انجام دهد و با فساد و فاسدان مبارزه کند و سطح آزادی‌ها و احترام به حقوق بشر را ارتقا ببخشد و به دامان جهان عرب و اسلام بازگردد و از سیاست دخالت در امور کشورهای عربی مانند سوریه ، لیبی ، یمن و عراق دست بردارد و به پلیدی عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسراییل پایان دهد که چهره‌اش را خدشه‌دار کرده و موقعیت و جایگاهش را در جهان اسلام متزلزل کرده است.  

۱۴۸۷

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار