چگونگی تأمین عدالت یکی از مباحث مهم اقتصادی است

یک کارشناس گقت: بحث عدالت و چگونگی تأمین آن یکی از مباحث مهم اقتصادی‌ست که از اول انقلاب در موردش بحث‌های زیادی مطرح شده است.

به گزارش ذاکرنیوز، محمد رجایی در نشست «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» که با حضور جمعی از کارشناسان و اساتید اقتصاد در محل مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزاری شد، اظهار داشت: بحث عدالت و چگونگی تأمین آن یکی از مباحث مهم اقتصادی است که از اول انقلاب در موردش بحث‌های زیادی مطرح شد همچنین در کلام حضرت علی (ع) نکات مهمی در خصوص عدل بیان شده است و در اهمیت عدالت همین بس که طبق آیات قرآن، پیامبران برای اجرای آن فرستاده شده‌اند.


وی ادامه داد: یکی از مطالبی که برخی از اقتصاددانان مطرح می‌کردند این بود که میان رشد و عدالت سازگاری وجود ندارد در حالی که امام علی می‌فرمایند که هیچ چیزی به اندازه عدل کشور را آباد نمی‌کند.


این کارشناس افزود: در دهه ۸۰ اقتصاد دانی به نام آمارتیا سن بیان کرد که موتور رشد مبتنی بر سرمایه انسانی است. برای نمونه آلمان به عنوان کشوری که در جنگ جهانی نابود شد با کمک نیروی انسانی خبره توانست با کمک دو میلیاردی طرح مارشال بر مسائل خود غلبه کند اما کشورهای بسیار حتی خود ایران پس از صرف چندین هزار دلار نتیجه چشم‌گیری نگرفتند.


رجایی ادامه داد: اگر عدالت به وجود بیاید فقر از بین رفته و توازن اجتماعی به وجود می‌آید. در جوامع اسلامی مالیات یکی از مهمترین ابزار این مسئله است که موجب ایجاد عدالت در جامعه می‌شود.


وی افزود: مالیات ستانی بر چند نوع است‌. یک نوع مالیات ستانی از اشخاص حقیقی و حقوقی و یک راه دیگر این است که مالیات ستانی از اشخاص حقیقی با دو رویکرد انجام شود؛ اول اینکه از اشخاص حقیقی به صورت جداگانه و از اشخاص مالیات یکسان گرفته شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار