سی ان ان: ترامپ انتخابات آمریکا را بی اعتبار کرده است

سخنان ترامپ درباره دو بار رای دادن در روز رای گیری تنها یکی از نمونه‌های دخالت او در انتخابات و بی اعتبار کردن رای گیری است.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رفتار و عملکرد ترامپ تا کنون بارها از سوی کارشناسان و ناظران مسائل آمریکا مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. بسیاری معتقدند که ترامپ به دلیل اینکه فاقد دانش تاریخی و سیاسی است تلاش می‌ کند خود را قاطع و فاتح معرفی کند و به مردم آمریکا چنین القا کند که در تصمیم‌ گیری‌ های خود بسیار قاطع و صریح است، اما سابقه تاریخی نشان داده که رهبران سیاسی مانند ترامپ که تلاش می‌ کنند خود را بزرگ و فاتح نشان دهند معمولا به صورت احساسی و نسجیده تصمیم می‌ گیرند و کشور خود را در درازمدت با مشکلات متعددی مواجه می ‌کنند.

حتی بسیاری اذعان کرده‌اند که سخنان ترامپ به هیچ عنوان منطقی ندارد و بیشتر مصرف تبلیغاتی دارد و با توجه به این شرایط بدون شک رفتار و عملکرد ترامپ ضربات مهمی به آمریکا خواهد زد.

طبق پژوهشی که موسسه نظرسنجی «پیو» در تابستان امسال انجام داد میزان محبوبیت آمریکا در میان برخی از کشورهای توسعه یافته شامل انگلیس، فرانسه، کانادا، ژاپن، استرالیا، هلند و سوئد ظرف 20 سال گذشته به پایین ترین درجه خود رسیده است و میزان این محبوبیت در میان کشورهای غربی آن قدر تنزل کرده که حتی اگر ترامپ، کاخ سفید را هم ترک کند، آمریکا به زحمت خواهد توانست آن جایگاه پیشین خود را احیا کند. براساس این گزارش، مهمترین عامل افت جهانی جایگاه آمریکا در میان مردم کشورها، وجود «ترامپ» است.

در همین ارتباط نیز پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان در گزارشی با نقد رفتار ترامپ، تاثیر عملکرد او بر نظام و فرایند سیاسی آمریکا را مورد بررسی قرار داده و نسبت به آسیب جدی به آمریکا به دنبال مداخلات ترامپ در فرایند انتخاباتی هشدار داده است.

دخالت ترامپ در انتخابات بیشتر شده

نویسنده سی ان ان در گزارش خود می گوید: رئیس جمهور آمریکا دخالت در ارتباط با ایجاد شک و تردید در اعتبار فرایند رای گیری کشورش را تشدید کرده و خیلی صریح و بی پرده حامیانش را تشویق می کند که برای اطمینان از صحت رای گیری، دوبار رای دهند که البته این کار غیرقانونی است.

ترامپ در جریان سخنرانی کمپین انتخاباتی خود در کارولینای شمالی از حامیانش خواست تا پس از رای پستی، به مرکز رای گیری حضوری نیز مراجعه کرده و به صورت شخصی رای دهند.

با این حال مقامات انتخاباتی به صراحت اعلام کرده‌اند که تلاش برای دو بار رای دادن در روز انتخابات جرم تلقی می شود و مسئولان انتخاباتی از انجام چنین کاری با عنوان نقض قانون جلوگیری خواهند کرد.

سخنان ترامپ درباره دو بار رای دادن در روز رای گیری تنها یکی از نمونه‌های تلاش دولت او برای ورود به فرایند انتخابات است. پیش از این نیز مشخص شده بود که بخش امنیتی وزارت کشور دولت ترامپ مانع تائید یک گزارش اطلاعاتی هشدارآمیز درباره طرح و توطئه روسیه برای گسترش و تبلیغ اطلاعات غلط درباره جو بایدن، رقیب ترامپ شده است که این موضوع در سخنان انتقادی بایدن نیز انعکاس یافت.

این گزارش هشدار آمیز نخستین بار از سوی «ای بی سی نیوز» منتشر شد و انتشار آن بدنبال تصمیم مسئول امنیت ملی وزارت کشور برای توقف جلسات و نشست‌ های نمایندگان کنگره درباره مداخلات خارجی در انتخابات صورت گرفت. اقدامی که به اعتقاد دموکرات‌ها در راستای حفاظت از بازیگران خارجی که می خواهند به ترامپ کمک کنند، صورت گرفته است.

ترامپ به دنبال سوءاستفاده از قدرت ریاست جمهوری است

گزارش سی ان ان با اشاره به سوءاستفاده ترامپ از قدرت ریاست جمهوری معتقد است: اگر ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 فقط یک عملیات مداخله آمیز خارجی به نفع ترامپ بود، اما حال اقدامات و ماجراهای انتخاباتی 2020 به طور کامل به معنای تلاش ترامپ برای استفاده از قدرت اجرایی دولت در جهت انحراف در نتایج انتخابات است. چنین چیزی هرگز در طول تاریخ انتخابات مدرن آمریکا وجود نداشته و هرگز ما تا کنون شاهد این نبوده‌ایم که یک رئیس جمهور مشغول کار در آمریکا به صورت علنی و بدون شرمساری از گفته‌ها و اظهارات خود تلاش کند تا دوره چهارساله منتخبان و دموکراسی آمریکا را فاسد و نارکارآمد نشان دهد.

این اقدامات و اظهارات ترامپ همچنین از سوی «ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا نیز مورد نقد قرار گرفته و ویلیام بار اعلام کرده که تلاش های ترامپ برای بی اعتبار کردن فرایند رای گیری پستی و تلاش برای تغییر این فرایند، اقدامی خطرناک و به شدت نامناسب است. دادستان کل آمریکا همچنین با هشدار نسبت به اقدامات آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده که این اقدامات ترامپ به معنای بازی با آتش است و در واقع به معنای این است که خیلی راحت کشور تقسیم و دچار شکاف می شود.

با این حال دادستان آمریکا در پاسخ به این درخواست که از او خواسته شد درباره تلاش بازیگران و مخالفان خارجی آمریکا برای سرریز کردن آرای پستی تقلبی، مدارکی را ارائه دهد، گفت که هنوز هیچ مدرکی دال بر تهدید انتخابات به این روش در درسترس نیست. بار در عین حال افزود که چین و روسیه فعال ترین بازیگران خارجی برای ورود و مداخله در روند انتخابات آمریکا هستند. به اعتقاد بار، در حالی که چین تلاش زیادی برای باخت ترامپ دنبال می کند، در مقابل روسیه اقدامات تهاجمی خود را با هدف باخت «جو بایدن»، نامزد دموکرات ها و رقیب ترامپ متمرکز کرده است.

با این حال در گزارش سی ان ان نسبت به اظهارات دادستان کل آمریکا ابراز نگرانی شده و نویسنده دادستان کل آمریکا را متهم به طرفداری از ترامپ کرده و می گوید: اظهارات ویلیام بار نگرانی های تازه ای را باعث شده که براساس این نگرانی ها، دادستان کل آمریکا بیش از آن که به عنوان مقام دادستانی و بی طرفانه عمل کند، بیشتر به عنوان کارگزار سیاسی و حامی ترامپ فعالیت می کند. این سوءظن نسبت به عملکرد دادستان کل به دلیل مداخله او برای تسهیل و کم اثر کردن گزارش مولر درباره مداخلات روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و تلاش برای کاهش فشار سیاسی ناشی از این گزارش و بی اعتبار کردن تحقیقات قبلی درباره انتخابات سال 2016 شکل گرفته است.

انتخابات لکه دار شده

تلاش رئیس جمهور آمریکا برای بی اعتبار کردن انتخابات ریاست جمهوری به این کشور تنها محدود به اظهارات او برای دو بار رای دادن در روز انتخابات همزمان با بحران شیوع کرونا نیست، بلکه این انتخابات با حجمی از اظهارات و ادعاهایی از سوی ترامپ همراه شده که باعث لکه دار شدن و تشکیک افکارعمومی در انتخابات پیش رو شده است.

ترامپ هشدار داده  است که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو فاسدترین انتخابات تاریخ آمریکاست و بدون ارائه مدرکی مدعی شده است که آمریکایی‌ها شاید هیچگاه نتوانند بفهمند که چه کسی برنده این انتخابات شده است!

ترامپ همچنین تهدید کرده که است برای اطمینان خاطر از این که هیچ تقلبی در این انتخابات صورت نخواهد گرفت، گروهی از وکلا و سربازان کلانتری‌ها را به مراکز رای گیری خواهد فرستاد. این اقدام از طرف دیگر در راستای ترساندن و ارعاب بخشی از رای دهندگان بویژه اقلیت‌هایی تلقی می شود که خاطره تاریخی خوبی از حضور نیروهای کلانتری و پلیس ندارند.

ترامپ ثابت کرده که هیچ شرم و ملاحظه‌ای برای استفاده از قدرت اجرایی و ریاست جمهوری خود برای به هم زدن نظم و دموکراسی را ندارد. ترامپ علاوه بر این اقداماتی را نظیر تلاش برای مجبور کردن و کشاندن پای یک کشور خارجی به انتخابات آمریکا برای ضربه زدن به رقیب انتخاباتی خود در کارنامه دارد که در جریان ارتباطات او با رئیس جمهور اوکراین ماجرای استیضاح رئیس جمهور آمریکا را کلید زد. ترامپ حتی خیلی واضح و به صورت دائم گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خود درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را رد می کند.

اقدامات و تلاش‌های ترامپ برای مداخله در روند و فرایند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که علی رغم پیش بینی ها و انتظارات کمپین انتخاباتی او، اما ترامپ در نظرسنجی‌های متعددی از رقیب دموکرات خود عقب مانده است.

این که در صورت باخت در انتخابات، ترامپ به دنبال خروج آبرومندانه از قدرت خواهد بود یا این که تلاش‌هایش را برای چسبیدن به میز کاخ سفید بیشتر خواهد کرد، اگرچه موضوع مهمی است، اما یک چیز مشخص و واضح است: ترامپ با توجه به حمایت ده‌ها میلیون نفری حامیانش، اما انتخابات آمریکا را لکه دار و دچار آسیب جدی کرده است، اگرچه انتخابات آمریکا به عنوان بستری برای حاکمیت مردم بر مردم و دموکراسی به شمار می رود.

احتمال ایجاد هرج و مرج در مراکز رای گیری

هر بار که ترامپ درباره رای گیری پستی صحبت می کند و آن را متفاوت از رای گیری غیابی عنوان می کند، اگرچه این دو رای گیری در واقع یکی هستند، اما در واقع ترامپ با این سخنانش به ایجاد شک و تردید درباره فرایند رای گیری پرداخته است که این فرایند رای گیری در بسیاری از ایالت‌ها از سال‌های گذشته کارایی و عملکرد خوبی داشته است. ترامپ در این ارتباط مردم را تشویق می کند که پس از رای گیری پستی به مراکز رای گیری حضوری هجوم آورند و بررسی کنند و ببینند که رای شان به آن کسی را که می خواسته‌اند، ثبت شده است یا خیر!

این توصیه غیرکارشناسی و مبهم ترامپ برای هجوم مردم به مراکز رای گیری هم به ایجاد هرج و مرج گسترده در مراکز رای گیری منجر خواهد شد و هم فرایند شمارش آرا را طولانی مدت و زمان بر خواهد کرد. البته این شرایط همان وضعیت مورد نظر ترامپ است، چون او با این اقدام می خواهد روند اعلام نتایج آرا را طولانی مدت کند تا همزمان مدعی شود که نتایج انتخاباتی قابل اعتماد نیستند.

از سوی دیگر با وجود طرح ادعاها و اتهامات ترامپ درباره بی اعتمادی به رای گیری پستی، اما هنوز هیچ مدارک و شواهدی درباره این ادعای او که ممکن است بسیاری از آرای پستی گم شوند و یا شمرده نشوند، وجود ندارد.

این ادعاهای ترامپ در حالی است که مقامات ایالتی هرگونه امکان رای گیری مجدد پس از رای گیری پستی را رد و تاکید کرده‎‌اند که حداکثر امکانات را برای تامین امنیت انتخابات در روز رای گیری بکار خواهند بست.

همچنین ترامپ در شرایطی فرایند انتخابات و رای گیری در کشورش را زیر سوال برده و دچار تردید می کند که به طور کلی فرایند رای گیری از یک ایالت تا ایالت دیگر در آمریکا بسیار متفاوت و متنوع است و در هرکدام از ایالت‌های آمریکا رای گیری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، پس اینکه رئیس جمهور یک کشور مرتبا فرایند انتخاباتی کشورش را زیر سوال ببرد و رای دهندگان را دچار شک و تردید کند، اقدامی عیرمسئولانه و خطرناک تلقی می شود.

این در حالی است که با وجود غیرقانونی بودن رای دادن به صورت پستی و حضور همزمان که ترامپ بر آن تاکید کرده، اما برخی مقامات آمریکایی با نادیده گرفتن قوانین از این پیشنهاد ترامپ حمایت کرده و مدعی بدون اشکال بودن دوبار رای دادن همزمان شده‌اند، در صورتی که این اقدام نقض آشکار قوانین است.

اثرات بلند مدت یک انتخابات بی اعتبار

ادعاهای مداوم ترامپ درباره این که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو آزاد و منصفانه نخواهد بود، آسیب عمیق و جدی را بر نظام انتخاباتی آمریکا و نامزد پیروز انتخاباتی وارد خواهد کرد.

اگر ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری ببازد، او ممکن است مدعی وجود تقلب در انتخابات شود و در این صورت ترامپ مشروعیت نتایج انتخابات را در میان میلیون‌های رای دهنده حامی خود زیر سوال خواهد برد، اما اگر  ترامپ باخت در انتخابات را بپذیرد، لطف بزرگی کرده، همان گونه که از هر نامزد شکست خورده انتخاباتی انتظار می رود که منافع ملت و اکثریت را بالاتر و مهمتر از منافع خودش در نظر بگیرد.

از سوی دیگر اگر ترامپ نتایج انتخاباتی را به عنوان نتایج دزدیده شده نگاه کند و علیه نتایج آتی انتخابات موضع گیری کند، این موضع گیری ترامپ نتایج غیرقابل پیش بینی را در میان شهروندان آمریکایی خواهد داشت و ممکن است برخی تصور کنند که از حق رای محروم شده‌اند.

در صورت بی اعتبار کردن و تلاش برای لکه دار کردن انتخابات از سوی ترامپ، حتی امیدها برای اتحاد آمریکایی‌ها پس از ایجاد شکاف های شدید اجتماعی در دوران ترامپ کمرنگ خواهد شد و در واقع کار برای اتحاد شهروندان آمریکایی پس از بی اعتبار شدن انتخابات بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

همچنین تشدید شرایط فعلی به تشدید بی اعتمادی گروه‌های راست افراطی و تقویت آنان منجر خواهد شد و برای دهه‌ها بهانه به دست گروه‌های افراطی مانند «کیوانان» در آمریکا خواهد داد تا همواره بر طبل بی اعتمادی و تضعیف نظام سیاسی آمریکا بکوبند و اوضاع را به سمت تشدید شکاف‌ها و تنش ها سوق دهند و این وضعیت بدون تردید اثرات بلندمدتی در آینده سیاسی آمریکا خواهد داشت.

3 سناریو برای نتایج احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکاچرا پست به موضوع مهم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است؟اکثر آمریکایی‌ها خواستار تعیین جانشین گینسبرگ پس از انتخابات هستندهشدار جدی مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا درباره مغشوش بودن نتایج انتخابات ریاست جمهوریبایدن: پیروز انتخابات ریاست جمهوری باید جانشین گینسبرگ را تعیین کنددرخواست اوباما از مجلس سنا برای معرفی جانشین گینسبرگ پس از انتخابات

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار