سونامی سایت‌های شرط‌بندی در اینستا

روزنامه آرمان در مطلبی آورد: ساختار قمار اینترنتی به سه بخش تقسیم می‌شود: یک بخش کسانی هستند که از نظر فنی امکانات و زیر ساخت را فراهم می‌کنند. گروه دیگر افرادی هستند که این سایت‌ها را تبلیغ می‌کنند و گروه سوم، امکان تراکنش مالی را برای سرشاخه‌های آنها در داخل کشور فراهم می‌کنند.

به گزارش ذاکرنیوز، روزنامه آرمان دوم دی به گفت وگو با سرهنگ علی‌ محمد رجبی رییس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا پرداخت و نوشت: دعواهای صوری، روابط عاشقانه، ماشین‌ها و ویلاهای لاکچری، بزل و بخشش ۱۰ دلاری‌ها در لایوهای اینستاگرامی و ده‌ها اتفاق دیگر که مانند داستان‌های «آگاتا کریستی» نیازی به رمزگشایی ندارد، گوشه‌ای از فعالیت‌های بلاگرها و سلبریتی‌ها با اهداف پشت پرده مافیای شرط‌بندی برای جذب فالوورهای اینستاگرامی (با هدف سنی ۱۵ تا ۲۵ سال) است. سنی که با هیجان‌های کاذب به دنبال پولدارشدن «یک‌شبه» است و به جز ورزش فوتبال تفریح دیگری ندارد.


در ظاهر عملکرد سایت‌های شرط‌بندی که سلبریتی‌های خارج نشین آنها را تبلیغ می‌کنند و به ظاهر سایت‌ها متعلق به آنهاست، برای بسیاری از طرفداران فوتبال صرفا جنبه تفریح و سرگرمی دارد و با ضریب‌های مختلف در اکثر لیگ‌های فوتبال دنیا (دسته یک، دسته دو و دسته سه و حتی لیگ زمیبابوه و سومالی)، بخش زیادی از جوانان، مبلغ محدودی را برای این تجربه به حساب این سایت‌ها واریز می‌کنند و همین مبالغ کم، گردش مالی حدود یک میلیارد تومان در روز را رقم می‌زند. طبق آماری که چندی پیش منتشر شد، گردش سالانه مبلغی حدود ۹ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است. «نتیجه یک مسابقه فوتبال را درست پیش‌بینی کنید و پولدار شوید.»


این جمله تبلیغاتی، این روزها یکی از پر تکرارترین جمله‌هایی است که در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. کانال‌های فعال در این شبکه‌ها معمولا در ازای دریافت مبلغی بسیار محدود، اطلاعات دسترسی به سایتی را ارائه می‌کنند که در صورت جذب مخاطب یک دنیای عجیب را پیش روی افراد باز می‌کند. در این سایت‌ها معمولا در گام‌های ابتدایی، کاربر برای شارژ حساب باید نوعی از پول‌های دیجیتال را خرید کند و در گام‌های بعدی به کاربر امکان آن داده می‌شود که با ورود به یک درگاه بانکی، مبلغ مورد نظر را شارژ کرده سپس در فضای سایت آن را خرج کند. در صورتی که کاربر قصد بیرون کشیدن پول باقی مانده در حساب خود را داشته باشد نیز باید شماره حساب خود را وارد کند تا سایت از طریق آن پول را به صاحبش بازگرداند. در ماه‌های اخیر سایت‌های شرط‌بندی‌ای فعال شده‌اند که بدون پشت سر گذاشتن هیچ مقدمه‌ای از همان ابتدا کاربر را به یک درگاه بانکی وصل می‌کنند و جابه‌جایی پول را از همین طریق نهایی می‌کنند.


در طول هفته، تقریبا چندین نفر که در رابطه با این سایت‌ها در داخل کشور فعال هستند، دستگیر می‌شوند. روز گذشته مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توییتی نوشت: «اطلاعات ۷۰ هزار قمارباز فعال شناسایی شده از سوی سامانه هوشمند کشف جرایم مالی شبکه پرداخت، به مرجع قضائی ارسال شده است.»..در دسته‌بندی این فعالیت‌ها توسط تعداد محدودی از سرشاخه‌ها که بیرون از کشور فعالیت می‌کنند، هدایت می‌شود... وی در رابطه با راه‌اندازی تقریبا یک سایت شرط‌بندی و تبلیغ وسیع آن در شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا اینستاگرام می‌افزاید: «دامنه‌هایی (آدرس اینترنتی) که روی این سایت قرار می‌گیرد، می‌تواند بی‌نهایت باشد و تا صدها دامنه جدید اینترنتی می‌توان روی یک سایت ثبت کرد. آنها برای اینکه سیستم فیلترینگ کشور را دور بزنند، مدام آدرس‌های جدیدی را اعلام می‌کنند تا از طریق آدرس‌های جدید، پول‌ها به سایت اصلی انتقال داده شوند.


کارت بانکی مردم در اختیار سایت‌ها


سرهنگ رجبی در رابطه با حساب‌های بانکی داخل کشور که از سوی این سایت‌ها اعلام می‌شود، می‌گوید: در یکی از پرونده‌های مربوط به سایت‌ها در استان‌های شمالی، باند ۱۲ نفره‌ای شناسایی و دستگیر شدند. این باند برای فراهم کردن بخش مالی در پوشش‌های مختلف مثلا آگهی کار در منزل، به کارگران و افراد معمولی حقوق‌های بالایی می‌دادند و به آنها می‌گفتند که باید یک حساب بانکی باز کنید و شماره کارت و اینترنت بانک این حساب و دیگر اطلاعات را در به‌عنوان ضمانت در اختیار ما قرار دهید. با این بهانه‌ها فرد از همه جا بی‌خبر اغنا می‌شد و در این خیال بود که با حقوق بالا کمترین کار را انجام می‌دهد، اما غافل از اینکه روزانه چند ده میلیون تومان به حسابش واریز و برداشت می‌شود.


این باند ۱۲ نفره ۵۲ میلیارد تومان گردش مالی داشتند ولی خوشبختانه دستگیر شدند. این یک ترفند است که فرد بدون اینکه خودش متوجه شود در چرخه تامین مالی و ایجاد گردش مالی برای این سایت‌های قمار فعالیت می‌کند. یا برخی از آنها تحت عنوان فعالیت‌های صرافی یا فعالیت در بورس که سبدگردانی خود را به ما بسپارید و سپس شماره کارت را مشتریان می‌گرفتند و همان شماره حساب را در سایت قرار می‌دادند. یا تحت عنوان فعالیت‌های صرافی که ما به جای شما ارزهای دیجیتال خریداری می‌کنیم.


سریال‌های باورکردنی در اینستاگرام


رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در رابطه فعالیت سلبریتی‌ها در اینستاگرام با اعلام این مطلب که ما از ابتدای سال ۹۹ بیش از ۷۰۰۰ صفحه که عمدتا در اینستاگرام برای تبلیغ قمار فعالیت می‌کردند را شناسایی و مسدودسازی شده است، اظهار می‌کند: متاسفانه محیط تبلیغ و ارجاع این سایت‌ها در اینستاگرام است و بازی‌های متعددی برای جذب دنبال کننده وجود دارد. خواننده‌هایی که جوانان را جذب می‌کنند و برخی از بازیگران به آن سمت می‌روند. شاید بتوان گفت فرهنگ اجتماعی و فرهنگ استفاده از فضای مجازی به شکلی شده که به دنبال آنها می‌رویم و آنها را بزرگ می‌کنیم.


این ما هستیم که با دنبال کردن این افراد بی‌هنر، فضایی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم که کلاهبرداری میلیاردی از دوستان و هموطنان‌مان را انجام دهند. جا دارد اینجا به والدین هشدار دهم، فضای ما در اینستاگرام به شکلی شده که یک نوجوان با چند کلیک ساده و یک سرچ، در این صفحات جذب می‌شود و اینها با استفاده از موضوعات مختلفی مثل جذابیت‌های جنسی، موسیقی، انجام کارهای خارج از عرف و دعواهای ساختگی و عشق و عاشقی‌های ساختگی به دنبال طراحی یک سریال هستند. ما می‌بینیم که هراز گاهی این سریال به پایان می‌رسد و با موضوع جدیدی دوباره از سوی افراد حرفه‌ای که پشت صحنه هستند طراحی می‌شود. همه این‌ها برای جذب جوانان است و سپس با پرستیژ بالا صفحات مجرمانه خود را تبلیغ می‌کنند.


در طول این سریال‌های زیبا، آگهی‌های تبلیغاتی راه‌اندازی و ارجاع به سایت های قمار انجام می‌شود که متاسفانه می‌تواند خانواده‌های بسیاری را متلاشی کند. سرهنگ رجبی در پایان صحبت‌هایش می‌افزاید: آنچه که در رابطه با قمار باید به آن توجه داشت، این موضوع پلیسی نیست. چرا دسترسی به این سایت‌ها آنقدر راحت است؟ حکمرانی در فضای مجازی در کجای این داستان قرار می‌گیرد؟ به هر حال ما می‌دانیم که از لحاظ قوانین مشکلاتی وجود دارد اما کدام دستگاه مسئول و متولی سالم‌سازی فضای مجازی است؟ که رهبر معظم انقلاب نیز از این موضع ابراز نگرانی کرده‌اند. مشکل ما دلایل اجتماعی و فرهنگی و زیرساختی چیست و چرا این اتفاقات رخ می‌دهد، آیا سیستم اجتماعی ما می‌تواند به خوبی عمل کند. اگر بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم به این معنی است که ما در مجموعه اقدامات خود موفق بوده‌ایم که توانسته‌ایم این سایت‌های شرط‌بندی را کنترل نماییم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار