زندان و شکنجه، هدیه رژیم سعودی به حامیان مقاومت فلسطین

عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان، برای خوش خدمتی به ترامپ و رژیم صهیونیستی عرصه را بر فلسطینیان حامی مقاومت تنگ کرده، آنها را در زندان زیر شکنجه قرار داده است.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از مارس 2018 رژیم سعودی شروع به بازداشت عده ای از فلسطینیانی کرد که از سال ها قبل در عربستان اقامت داشته اند. آوریل 2019 «محمد الخضری» نماینده سابق جنبش حماس – که قریب 2 دهه مسئول ارتباط بین حماس و عربستان بود- و پسر بزرگش، «هانی الخضری» نیز توسط دستگاه امنیتی عربستان دستگیر شدند. بسیاری از فلسطینیانی که بازداشت شده بودند تابعیت اردنی داشتند. تعداد این افراد قریب به 70 نفر بود. مارس 2019 جنبش حماس طی اعلامیه ای دستگیری «الخضری» و فرزندش را اعلام کرد. این بازداشت های وسیع  همزمان و همراه با اخراج تعداد زیادی از اردنی های ساکن عربستان از جمله عبدالرحمن فرحانة بود. اما تعداد کل فلسطینی هایی که در حال حاضر در زندان های سعودی به سر می برند قریب 5هزار نفر ذکر شده که در 23 زندان اسیر هستند. 

فلسطین , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , عربستان سعودی , محمد بن سلمان ,

محمد الخضری نماینده سابق جنبش حماس در عربستان

در همین زمان عربستان مانع خروج بسیاری از فلسطینیان شده، حساب های بانکی آنها را بلوکه کرده، مؤسسات وابسته به آنها را مصادره کرد. برخی منابع اردنی های بازداشت شده را وابستگان به جنبش اخوان المسلمین توصیف کردند که یا روزنامه نگار ، یا اعضای مؤسسات خیریه و یا در عرصه تبلیغ دینی مشغول بوده‌اند.

دلیل بازداشت

عربستان سعودی پس از بازداشت این افراد بدون اعلام دلیل این بازداشت فقط گفته بود این افراد با یک «مجموعه تروریستی» تعامل داشته اند. با توجه به اینکه محمد الخضری نماینده سابق جنبش حماس در میان این افراد قرار داشت انگشت اتهام عربستان در این بازداشت ها به سمت حماس بود.

هفتم مارس 2020 دادگاه جزایی عربستان نخستین دادگاه، محاکمه «محمد الخضری» را برگزار کرد. در آن دادگاه در کیفر خواست وی دو اتهام به نامش ثبت شده بود: وابستگی به یک مجموعه تروریستی و جمع آوری و ارسال مال از طریق غیر قانونی برای آن مجموعه تروریستی. یک صفحه توئیتر که با نام «زندانیان اندیشه» اطلاعاتی را از زندانیان فلسطینی منتشر می کرد درباره علت بازداشت فلسطینی های وابسته به حماس نوشت: اتهام این زندانیان تأسیس سازمان های بدون مجوز و ارسال پول به مجموعه تروریستی از راه های غیر قانونی اعلام شده است.

سعید بن ناصر الغامدی، استاد دانشگاه عربستانی که خارج از عربستان زندگی می کند دلیل بازداشت این افراد را همراهی با مقاومت اسلامی، تأیید حماس و اهتمام به مسئله قدس و غزه توصیف کرد.

شکنجه در زندان های سعودی

طی ماه های اخیر مرکز عفو بین الملل طی اعلامیه از وخامت حال «محمد الخضری» در زندان های سعودی خبر داده بود. در این خبر آمده بود که خضری 83 ساله دچار از کارافتادگی برخی اعضا شده ، برخی از دندان های خود را نیز از دست داده است. اخبار دیگری که از سوی منابع مجهول ارائه شده به این نکته اشاره کرده اند که «الخضری» به شدت شکنجه شده ، دندان های خود را در خلال شکنجه از دست داده است. منابع دیگری از ابتلای «الخضری» به سرطان خبر دادند و اینکه با وجود این ابتلا، هیچ خدمات پزشکی به او ارائه نمی شود.

فلسطین , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , عربستان سعودی , محمد بن سلمان ,

فوزی برهوم سخنگوی رسمی جنبش حماس

اظهارات اخیر سخنگوی رسمی جنبش حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، روز پنج شنبه گذشته در اعلامی رسمی خواستار آزادی فلسطینی های منتسب به جنبش حماس در عربستان سعودی شد. فوزی برهوم سخنگوی رسمی جنبش حماس در اظهاراتی اعلام داشت: اصل بر اکرام و گرامی داشت کسانی است که به مملکت و ملت عربستان خدمت کرده اند نه اینکه آنها را زندانی و شکنجه کنند.  به ویژه که آنها نه تخلفی کرده، نه مرتکب جرمی شده اند. الآن زمان آزاد کردن تمامی این زندانیان است به ویژه که امت اسلام در ماه مبارک رمضان به سر می برد و وظیفه دینی، اخلاقی و ارزشی اقتضا می کند که حاکمان سعودی هر چه سریعتر آنها را آزاد کرده، به خانواده هایشان باز گردانند.

پشت پرده بازداشت فلسطینی ها در عربستان

فلسطینی های مقیم عربستان که از سال 2018 بازداشت شده اند، بیش از دو دهه در این کشور سکونت داشته اند و حاکمیت سعودی از مؤسسات و اقدامات آنها کاملاً مطلع بوده است. اما اینکه از سال 2018 همین اقدامات آشکار و قانونی آنها جرم تلقی شده، عده قابل توجهی از آنها بازداشت می شوند محل سؤال است. واقعیت ماجرا در تغییر حاکمیت در دربار سعودی و تغییر رویکرد حاکمان جدید عربستان نهفته است.

با روی کار آمدن محمد بن سلمان در عرصه روابط خارجی عربستان تغییرات قابل وجهی به وجود آمد و عربستان به سمت رویکرد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همراهی با ترامپ گام برداشت. محمد بن سلمان که با تقویت روابط خود با ایالات متحده موفق به کسب سکوی قدرت شده بود برای بقا در این جایگاه، خوش خدمتی را پیشه خود کرد. لذا زمانی که ترامپ قصد داشت معامله قرن را که خیانت به فلسطینی ها بود اجرایی کند، عربستان نخستین نقطه عزیمت ترامپ شد.

فلسطین , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , عربستان سعودی , محمد بن سلمان ,

معامله قرن ترامپ، فلسطین را تماماً تقدیم صهیونیست ها می کرد. لذا طبیعی بود که حتی فلسطینی های سازشکار هم با آن مخالفت کنند. از این رو عربستان به اقدامات تنبیهی علیه فلسطینی ها روی آورد.

محمد بن سلمان در گام نخست این اقدام در سال 2018 هنگامی که صهیونیست ها قصد داشتند در ورودی مسجد الاقصی گیت های بازرسی قرار دهند از صهیونیست ها حمایت و اعلام کرد آنها حق دارند این اقدام را انجام دهند. او در گام دوم به اخراج اردنی هایی پرداخت که در عربستان کار می کردند. با این اقدام عربستان، اردن مبلغ قابل توجهی از درآمدهای خود را که از طریق خانواده های ساکن اردن وارد این کشور می شد از دست داد و با وجود از دست دادن درآمدهای تعامل اقتصادی با سوریه که زاییده همراهی با سعودی ها در بحران سوریه بود. دچار بحران اقتصادی شدید و در پی آن اعتراضات اجتماعی وسیع شد. این هم نتیجه مخالفت اردن با معامله قرن بود. اردن بدین طریق توسط عربستان و غرب تنبیه شد.

گام سوم بن سلمان مقابله با حماس و فلسطینی ها بود. رژیم صهیونیستی از مدت ها قبل تلاش کرد جنبش های مقاومت فلسطین را علاوه بر آنکه در غزه تحت محاصره دارد، در خارج از فلسطین نیز تحت فشار قرار دهد. برخی از اقدامات رژیم صهیونیستی در این مسیر، ترور اعضای برجسته و دانشمندان حماس در خارج از فلسطین بود که برجسته ترین این ترورها را می توان ترور محمد الزواوی نخبه هوافضا در تونس و فادی البطش نخبه موشکی در مالزی معرفی کرد. اقدام دیگر رژیم صهیونیستی در این راستا درخواست از هم پیمانان خود برای اخراج اعضای حماس از کشورهای مختلف بود. در این مسیر صهیونیست ها با اعمال فشا ر به ترکیه «صالح العاروری» را از ترکیه بیرون کردند و در مرحله دوم به سراغ «محمد الخضری» آمدند.

شکنجه گاه‌های سری عربستان در یمن و تلاش برای فرار از محکومیت‌های بین‌المللیعربستان| درخواست مجدد حماس از آل سعود برای آزادی زندانیان فلسطینیعربستان| اهمال‌کاری عامدانه پزشکی در زندان‌های آل سعودتشدید سرکوب معترضین در عربستان/ در زندان‌های سعودی چه‌ می‌گذرد؟

در حقیقت دستگیری و شکنجه «محمد الخضری» خوش خدمتی محمد بن سلمان به صهیونیست ها در راستای طرح های صهیونیسم در منطقه است که با هدف اولیه اعمال فشار به مقاومت انجام می شود. بن سلمان این اقدام را با این طمع انجام می دهد که جای اردن را در فلسطین گرفته، بتواند علاوه بر مکه مکرمه و مدینه منوره، تولیت قبله اول مسلمانان را نیز از صهیونیست ها بگیرد. نقشی که در معامله قرن ترامپ برای عربستان تعریف شد و حالا با روی کار آمدن «جو بایدن» جایی در سیاست های ایالات متحده ندارد. به نظر می رسد محمد به سلمان به دنبال گذران زمان و فرصت خریدن برای اجرای دوباره معامله قرن است تا خود را از شکست هایی که در منطقه خورده خلاص کند. طمعی که طعمه آن فلسطینی ها و مقاومت فلسطین است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار