توسط نشر هیرمند؛

رمانی از ولینا مینکوف به نمایشگاه رسید/سیمای تازه‌ای از کره شمالی

نشر هیرمند رمان «گزارش سرخ و آبیِ آمیبِ سبز» اثر ولینا مینکوف را با ترجمه فرید قدمی منتشر کرد و به سی و سومین نمایشگاه کتاب آورد. نویسنده در این رمان از تجربه‌های خود در کره شمالی گفته است.

به گزارش ذاکرنیوز، «گزارش سرخ و آبیِ آمیبِ سبز» رمانی است از ولینا مینکوف، نویسنده بلغاری، که به‌تازگی با ترجمه فرید قدمی در ۲۹۱ صفحه و بهای ۹۰ هزار تومان منتشر و در غرفه انتشارات هیرمند در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شده است. این رمان روایت دختر دانش‌آموزی بلغار است که در آخرین ماه‌های پیش از سقوط دیوار برلین و سالی پیش از فروپاشی شوروی به اُردوی بین‌المللی کمونیستی در کره شمالی اعزام می‌شود.


رمان ولینا مینکوف رمانی اتوبیوگرافیک است و آنچه او در این رمان روایت می‌کند از تجربه‌های شخصی خود او در کره شمالی، شوروی و بلغارستان گرفته شده و به تعبیر مترجم به همین دلیل است که او توانسته چنین سیمای یگانه‌ای را از کره شمالی در رمانش ترسیم کند، کشوری که در سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ در حال گذار از کمونیسم به توتالیتریانیسمی مخوف است، اما هنوز سرشار از شور و زیبایی است، درست در زمانی که بلغارستان در آستانه پایان کمونیسم و آغاز دورانی تازه است.


این رمان با مقدمه‌ای از ولینا مینکوف بر ترجمه فارسی منتشر شده است.


رمان این‌گونه آغاز می‌شود: «امروز توی مدرسه مراسمِ اهدای خون داشتیم، اما فقط بچه‌های دبیرستانی می‌توانستند شرکت کنند چون بزرگ‌تر بودند. حسودی‌ام شد که به آنها شکلات و ویفر دادند و گذاشتند دو روز برای خودشان بروند خانه، تا با آن نشان‌ها، که به‌رنگِ آبی روی صلیبی سرخ روشان نوشته بود «اهدای خون»، خودنمایی کنند.


من باید چند سالی منتظر بمانم که بتوانم از این کارها بکنم. کمی بعدش کلاس‌ها شروع شد و من توی حیاط می‌شنیدم که همکلاسی‌هایم می‌گویند نشان و ویفر چه اهمیتی دارد، ما که بزرگ شدیم نباید این‌قدر احمق باشیم که خون بدهیم، مخصوصاٌ دخترها. چون آن‌وقت دکترها خون دختران جوان را به رفیق تودور ژیوکوف تزریق می‌کنند، آن‌وقت او می‌تواند سالم و سرحال و جوان بماند، مثل همان پرتره‌اش که از دیوار کلاس‌مان آویزان است. دیروز که توی تلویزیون دیدیم‌اش پیرتر نشان می‌داد، اصلاً شاید به‌خاطر همین اهدای خون گذاشته‌اند که جوان‌ترش کنند.


اما این‌که بیشتر پسرها هم توی حیاط مدرسه با ویفرهای شکلاتی در دهن‌شان این‌ور آن‌ور می‌دویدند خیلی روی مخ بود. واقعاً ناعادلانه بود.» و پس از آن نویسنده مخاطبش را به سفری در زمان و مکان می‌برد، به کره شمالی کمونیستی، مسکو پیش از فروپاشی شوروی؛ و در نهایت نیز دوباره به بلغارستان پس از سقوط کمونیسم.


نشر هیرمند در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شبستان (سالن ناشران عمومی) راهروی ۲۶ غرفه شماره ۳۳ حضور دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار