رئیس جمهوری کلمبیا زیر تیغ انتقادات

تهران- ایرنا- در پی طرح اصلاح مالیاتی دولت کلمبیا موج اعتراضات مردمی در این کشور به راه افتاد. این موضوع به ویژه با اقدامات خشونت آمیز پلیس به دستور «ایوان دوکه» رئیس جمهوری کلمبیا و نظامی سازی شهر کالی (محل اصلی اعتراضات) انتقادات داخلی و جهانی را علیه وی برانگیخت.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از دوشنبه ایرنا از خبرگزاری کوبا، «ایوان دوکه» رئیس جمهوری کلمبیا دیشب خطاب به وزرای کشور و دفاع دستور نظامی سازی شهر کالی، سومین شهر بزرگ کلمبیا و استقرار نیروهای نظامی در سطح شهر را صادر کرد.

این تصمیم بحث انگیز رئیس جمهوری کلمبیا پس از آن روی داد که نیروهای شبه نظامی به سوی معترضان شلیک کردند. اما در شبکه های اجتماعی با اطلاعاتی دروغین قصد داشتند گارد بومی این کشور را عامل حملات به روی شهروندان اعلام کند.

«گارد بومی» جمعیتی از مردم بومی منطقه ای در کلمبیاست که هدفشان مقاومت و وحدت در دفاع از سرزمین های مادریشان و استقلال است. این گارد بومی ساختاری پلیسی نظامی نداشته و در واقع مکانیسمی بشردوستانه و ناشی از مقاوت مردمی به حساب می آید. هدف این گارد، محافظت از فرهنگ آبا و اجدادی و احقاق حقوقشان است.

«فلیسیانو والنسیا» نماینده جنبش اجتماعی و بومیان در مجلس سنا، با تکذیب اظهارات پلیس که بومیان را عامل تحریک مأمورین و این رویدادها عنوان می کرد، گفت: نیروهای بومی مسلح نیستند و خانه ها و فروشگاه ها را غارت نکرده اند. ما دزد و خرابکار نیستیم. این شبه نظامیان مورد حمایت پلیس بودند که به تظاهرکنندگان غیرمسلح حمله کردند.

سناتور والنسیا همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از مسئولان اصلی این خونریزی ها در ۱۱ روز اخیر، «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهوری سابق کلمبیاست که با دعوت از برخی نخبگان، آنها را به نشر اکاذیب علیه معترضان فراخواند.

«کمونس» حزب مخالف کلمبیا نیز ضمن انتقاد از اقدامات سرکوبگرانه دولت تاکید کرد: با این رخدادها، چهره واقعی دوکه و طرفداران اوریبه در برابر مردم به نمایش درآمد. دیگر فقط مانده بود که شهر کالی را نماد عزت کلمبیاست بمباران کنند.

همچنین حزب مارچا پاتریوتیکا (جنبش میهن پرستانه) خاطرنشان کرد: حزب دولت با این اقدامات نقاب از چهره فاشیستی خود برکشید.

هزاران شهروند کلمبیا از چهارشنبه گذشته علیه تغییرات مقررات مالیاتی به منظور پر کردن خلا مالی مربوط به دوره قرنطینه بحران همه گیری کرونا به خیابان ها ریختند که بتدریچ به تظاهرات فراگیر علیه دولت ایوان دوکه رئیس جمهوری تبدیل شد.

شهروندان معترض روز سه شنبه هم زمان با برپایی تظاهرات تازه در بوگوتا پایتخت و کالی در غرب این کشور، شماری از جاده ها را در چند نقطه شامل کالی بستند.

ایوان دوکه برای مهار اعتراضات، نظامیان را به خیابانها کشاند تا نشان دهد که اوضاع تحت کنترل است؛ اما این تصمیم و درگیری نیروهای امنیتی با معترضان منجر به تشدید تنش‌ها شد.

در روز ۴ مه (۱۳ اردیبهشت) خشونت ارتش و پلیس کلمبیا به حدی افزایش یافت که از کنترل خارج شد و باعث اعلام هشدار و محکومیت از سوی سازمان های بین المللی شد. یکی از تکان دهنده ترین تصاویر، خودروهای زرهی و هلی کوپترهایی بود که با گاز اشک آور و سلاح های انفجاری در شهر کالی مردم را متفرق می کرد.   به گفته سناتور والنسیا این وقایع صحنه های یک جنگ را به ذهن تداعی می کرد.

تاکنون ۴۷ هزار نظامی در سراسر این کشور مستقر شده اند که از این تعداد ۷۰۰ تن به همراه ۵۰۰ مامور پلیس ضدشورش و ۲ بالگرد از جمعه گذشته در خیابان های کالی سومین شهر بزرگ کلمبیا گشت زنی می کنند که در روزهای گذشته شاهد ناآرامی های شدیدی بوده است.

سرکوب اعتراضات به دستور رئیس جمهوری کلمبیا، باعث تعمیق نارضایتی ها از ایوان دوکه شد. به حدی که در یک نظرسنجی اخیر، ۷۴ درصد جوانان کلمبیایی بین ۱۸ تا ۲۵ سال، چهره ای منفور از رئیس جمهوری کشور خود در ذهن دارند.

نهادهای بین المللی، سرکوب و کشتار معترضان به فقر و خشونت توسط نیروهای امنیتی در کلمبیا را در پی بحران همه گیری کرونا که به جان باختن ده ها تن منجر شده، محکوم کردند.

در تظاهرات ضد دولتی مردم کلمبیا که از ۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت) علیه طرح مالیاتی دولت به راه افتاده، خشونت مرگبار پلیس تاکنون به کشته شدن ۴۷ نفر و زخمی شدن صدها تن منجر شده است. به باور کارشناسان موج عظیم اعتراضات مردمی، حاکی از زخمی کهنه و عمیق از عملکرد دولت «ایوان دوکه» رئیس جمهوری این کشور است که با بهانه ای سر باز کرده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار