دولت بایدن و چالش با عربستان سعودی

دولت بایدن قصد دارد شراکت استراتژیک با عربستان سعودی را حفظ کند، درست همان کاری که دولت ترامپ انجام داد. اما هرگونه ازسرگیری دوباره روابط باید با رفع نگرانی دو حزب اصلی در واشنگتن درباره نقض‌های حقوق بشری سعودی همراه باشد. پرونده ساختگی علیه فرزندان الجبری می‌تواند جای خوبی برای شروع باشد.

به گزارش ذاکرنیوز، دیوید ایگناتیوس در مطلبی برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: "یک مقام اطلاعاتی سابقا ارشد سعودی می‌گوید، از آنجا که دولت بایدن به دنبال مسیر بهتری در روابط آمریکا – سعودی است، یکی از موانع پرونده دو جوان عربستانی است که به دست محمد بن سلمان زندانی شده‌اند تا به پدر آنها فشار آورده شود. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تلاش داشته تا سعد الجبری، مقام اطلاعاتی سابق کشورش را که در تبعیدی خودخواسته در تورنتو به سر میبرد، به این پادشاهی بازگرداند. دو تن از فرزندان او، عمر و سارا الجبری، ۲۲ و ۲۰ ساله، مارس گذشته بازداشت و زندانی شدند. خالد، پسر بزرگتر سعد الجبری که همراه با پدرش ساکن کاناداست، میگوید که از آنها به عنوان "گروگان های سیاسی" برای تضمین بازگشت این مقام سابق استفاده می‌شود.


با گذار به یک دولت جدید در آمریکا، خالد الجبری در ایمیلی به من استدلال کرد که تضمین آزادی خواهر و برادر او "دقیق‌ترین آزمون ایالات متحده برای توانایی آنها در تأثیرگذاری و تغییر در رفتار محمد بن سلمان خواهد بود."


با وجود حمایت قاطع دونالد ترامپ از بن سلمان، براساس نامه‌ای که به دست خانواده الجبری رسیده، وزارت خارجه آمریکا ماه اوت فشار بر فرزندان الجبری را "غیر قابل پذیرش" دانسته و خواستار آزادی فوری آنها شد. براساس این نامه، هرگونه اتهام زنی سعودی علیه الجبری باید با شفافیت کامل از طریق کانال‌های حقوقی پیگری شود.


مدیریت این پرونده حساس اکنون در اختیار دولت بایدن است که میخواهد شراکت امنیتی آمریکا با عربستان سعودی را حفظ کند اما همچنین به دنبال بررسی دوباره است که تاکید بیشتری روی مسائل حقوق بشری داشته باشد.


یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: این وزارتخانه همچنان به تلاش برای روشن کردن این مساله برای مقام‌های سعودی ادامه خواهد داد که هر نوع پیگیری علیه خانواده الجبری پذیرفتنی نیست. علاوه بر این، نگران شرایطی هستیم که منجر به تبعید سعد الجبری در کانادا شد. ما همچنان به طرح این نگرانی‌ها با مقامهای ارشد سعودی ادامه خواهیم داد.


دولت بایدن با این پرونده عمیقا در تنگنا قرار دارد و میخواهد این پیام را به سعودیها انتقال دهد. به دلیل آنکه پیگرد فرزندان الجبری مدت ها پیش از انتخابات شروع شده بود، مقام‌ها آن را یک چالش مستقیم برای بایدن در نظر نمی‌گیرند. اما در شرایطی که آنها مجموعه روابط آمریکا – سعودی را مورد بررسی قرار خواهند داد، مقام ها به دقت سوابق حقوق بشری ریاض و هر گامی که آن در مسیر این حقوق برداشته است، مورد ارزیابی قرار میدهند.


پرونده الجبری در هفته های اخیر مبهم تر شد؛ خالد الجبری میگوید که عمر و سارا ماه نوامبر در دادگاهی غیر علنی بابت پولشویی ادعایی و توطئه برای فرار از عربستان محکوم و به ترتیب به ۹ و ۶ سال و نیم حبس محکوم شدند.


او اتهام زنی سعودی ها را نادرست خوانده و تاکید کرد که رفتار آنها با خواهر و برادرش نامناسب بوده و برنامه ادعایی فرار در شرایطی مطرح شد که مرزهای عربستان بابت کووید-۱۹ بسته شده بود. خالد الجبری همچنین گفت دادستان سعودی هیچگونه مدرک مستقیمی ارائه نداد که اثبات کند آنها چنین جرمی مرتکب شده‌اند و وکلایشان هم اجازه پیدا نکردند تا با آنها در محل بازداشتشان که فعلا نامشخص است، دیدار داشته باشند.


یکی از دلایلی که مایه نگرانی مقام‌های آمریکایی در دو دولت شده است، این است که سعد الجبری از شرکای اصلی سیا در مبارزه با تروریسم علیه القاعده بود. جمعی از سناتورهای آمریکایی از دو حزب در ژوئیه ۲۰۲۰ در نامه‌ای به ترامپ گفتند که الجبری بابت "کشف و جلوگیری از توطئه‌های تروریستی و نجات زندگی هزاران آمریکایی از سوی مقام‌های سابق سیا ستوده شد."


سعد الجبری در اوت ۲۰۲۰ از محمد بن سلمان در دادگاه منطقه‌ای فدرال در واشنگتن شکایت کرد و امید داشت که حکمی درباره این پرونده یا یک سازش بگیرد. همان روزی که این شکایت تنظیم شد، وزارت خارجه ترامپ در نامه‌ای از الجبری حمایت کرده و آن را "یک شریک باارزش برای دولت آمریکا" توصیف کرد.


دولت بایدن قصد دارد شراکت استراتژیک با عربستان سعودی را حفظ کند، درست همان کاری که دولت ترامپ انجام داد. اما هرگونه ازسرگیری دوباره روابط باید با رفع نگرانی دو حزب اصلی در واشنگتن درباره نقض‌های حقوق بشری سعودی همراه باشد. پرونده ساختگی علیه فرزندان الجبری می‌تواند جای خوبی برای شروع باشد."


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار