دلایل چهارگانه برتری ایران بر عربستان از نگاه سردبیر رای الیوم

تهران - ایرنا - «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در سرمقاله امروز (یکشنبه)، چهار دلیل برای برتری ایران بر عربستان در منطقه خاورمیانه برشمرد.

عطوان به مصاحبه جمعه گذشته "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی با شبکه "سی ان ان" آمریکا که در آن گفته بود که «هم اکنون فرصت نه تنها برای نزدیک شدن به ایران، بلکه برای مشارکت با آن نیز فراهم شده است»، اشاره کرده و نوشت: اگر بن فرحان تصور می کند که تهران نیازمند برقراری ارتباط با ریاض است و بی تاب مشارکت با عربستان است، به شدت دچار اشتباه شده، زیرا ایران هم اکنون به چهار دلیل در معادلات منطقه ای در مقایسه با عربستان دست برتر را در اختیار دارد که این چهار دلیل عبارتند از:

اول: ایران سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله با چین منعقد کرد که برای ساخت تاسیسات زیربنایی در ایران اختصاص ۴۵۰ میلیارد دلار سرمایه از سوی پکن، ستون فقرات این سند را تشکیل می دهد و بر همین اساس چین روزانه دو میلیون بشکه نفت از ایران وارد خواهد کرد که به تدریج امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

دوم: دولت کنونی آمریکا هم اکنون با التماس و بدون هیچ گونه پیش شرطی عاجزانه از ایران می خواهد تا به توافق هسته ای بازگردد، بدون آنکه ارائه امتیازات متقابل همزمان را به عنوان شرط مطرح کند. از سوی دیگر ایران قبل از انجام هر گونه مذاکره مستقیم با آمریکا بر لغو کامل و فوری و همزمان تحریم ها اصرار و پافشاری می کند، زیرا وضعیت کنونی به نفع ایران است و تهران هیچ عجله ای برای بازگشت بر سر میز مذاکرات با واشنگتن ندارد.

سوم: ایران به پیمان جدیدی ملحق شده است که در بردارنده دو ابرقدرت جهانی یعنی چین و روسیه و یک قدرت هسته ای یعنی کره شمالی است و احتمال پیوستن سایر قدرت های منطقه ای دیگر همچون ونزوئلا ، هند، پاکستان و چه بسا ترکیه و مصر نیز به آن وجود دارد. این در حالی است که اسراییل به عنوان همپیمان برخی از کشورهای خلیج فارس با بحران های داخلی فزاینده و محاصره موشکی همسایگانش مواجه است و در آستانه یک جنگ داخلی و شکاف های عمیقی قرار گرفته است.

چهارم: ایران در موضوع محوری جهان عرب و حمایت از گروهای مقاومت اسلامی در عراق ، یمن ، لبنان و نوار غزه سرمایه گذاری کرده است، در حالی که عربستان و برخی از همپیمانانش در زمینه عادی سازی مناسبات با رژیم اشغالگر اسراییل به طور مستقیم و یا غیرمستقیم سرمایه گذاری کرده اند. عربستان و همپیمانان منطقه ای و بین المللی اش هم اکنون بخش عمده ای از برتری خود را از دست داده اند و این بار برعکس گذشته نمی توانند جنگ ها را به سرعت به سود خود به پایان برسانند و در همین رابطه به عنوان مثال می توان به بحران یمن اشاره کرد . از سوی دیگر دلارهای نفتی به عنوان سلاح مالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به طور فزاینده ای کارآیی و افسونگری خود را از دست داده است و چه بسا حداکثر ظرف ده سال آینده این سلاح کاملا از بین برود.

سردبیر رای الیوم در ادامه با اشاره به سیاست های اشتباه عربستان در منطقه و فرار رهبران سعودی از اعتراف به اشتباهات گذشته خود، چنین اعترافی را برای بازنگری و انجام اصلاحات در این کشور بسیار لازم و ضروری توصیف کرد .

در همین راستا عطوان به عنوان نمونه به " تجاوز نظامی سعودی ها به یمن ، حمایت های مالی و نظامی ریاض از گروه های تروریستی در سوریه ، حمایت عربستان از اشغال عراق توسط آمریکا و پشتیبانی از حملات هوایی ناتو علیه لیبی " اشاره کرد.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب تلاش ایران جهت تامین منافع ملی اش را یک اقدام کاملا مشروع و قانونی برشمرده و اضافه کرد: ایران در صنعت نظامی بر توان درونی خود تکیه کرد و از نظر توان دفاع نظامی توانست به پیشرفت های چشمگیری در تمامی زمینه ها دست یابد. در حالی که برخی از کشورهای عرب و در راس آنها عربستان با پیوستن به طرح های آمریکایی، توان دفاعی خود را از دست دادند و از ارزشهای فراملی و در راس آنها آرمان فلسطین چشم پوشی کردند و حریم هوایی و مرزها و بازارهای خود را بر روی رژیم صهیونیستی و کالاهایش گشودند و در کنار این رژیم با جنبش های مقاومت مقابله کردند و در کانال طائفه گرایی سقوط نمودند.

عطوان افزود: عربستان و همپیمانانش در منطقه به جای بسیج امکانات و توانمندی های جهان عرب در جهت پیشرفت و سربلندی آن در دامان آمریکا و رژیم صهیونیستی غلطیدند و در نتیجه ماهیت اسلامی و جایگاه و موقعیت خود را در جهان اسلام از دست دادند.

۱۴۸۷

اگر خوشت اومد لایک کن
2
0
حسن ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
بسیار عالی و خوشم اومد، خسته نباشید، ان‌شاءالله همیشه پر از انرژی و تحلیل های قشنگ اینچنینی
پاسخ
آخرین اخبار