دلایل تحرکات نظامی خطرناک آمریکا در غرب عراق/ هلاکت بخش اعظم سرکرده‌های داعش

تحلیلگران امور امنیتی و شخصیتهای سیاسی عراق با اشاره به حمله اخیر آمریکا به نوار مرزی عراق و سوریه به دلایل این تحرکات و اهدافی که واشنگتن دنبال می‌کند، پرداختند.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از السومریه، «مهدی عبدالکریم الشمری» مدیر ناحیه «کنعان» در 18 کیلومتری جنوب شرق بعقوبه اعلام کرد: تروریست‌های داعش به روستای «الرویشد» در جنوب ناحیه کنعان حمله کردند و دو چوپان را کشتند و سومی را همراه خود بردند و یک خودرو را هم به آتش کشیدند و پا به فرار گذاشتند.

وی افزود: نیروهای امنیتی به محل حادثه شتافتند و به جستجوی تروریست‌ها پرداختند..

روستاهای جنوبی «کنعان» در استان دیالی از کانون های داعشی در دیالی محسوب می‌شود.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق در پی تظاهرات در شهر «ناصریه» مرکز استان «ذی قار»، تصمیماتی را از جمله مرتبط با عاملان قتل تظاهرات کنندگان اتخاذ کرد.

وی در جلسه شورای وزارتی امنیت ملی عراق درباره اوضاع استان «ذی قار» برگزار شد گفت: اقدامات امنیتی برای حفاظت از شهروندان، تظاهرات کنندگان و بخش‌های اجتماعی انجام شده است و دستوراتی واضحی از روز اول تشکیل دولت وجود دارد؛ حفاظت از تظاهرات کنندگان و حقی که قانون اساسی در خصوص آن تضمین کرده، مهم است و ما سرکوب هرگونه تظاهرات را نخواهیم پذیرفت و هرآنکه به تظاهرات کنندگان تعرض کند را محاکمه خواهیم کرد.

 

کشور عراق , کشور آمریکا ,

نخست وزیری عراق ضمن اعلام خبر تشکیل کمیته عالی تحقیقات به ریاست سپهبد ستاد «باسم الطائی»، متشکل از نیروهایی از ارتش، اطلاعات و امنیت ملی برای دستیابی به حقیقت آنچه طی روزهای اخیر در ذی قار رخ داده، گفت که به این کمیته یک هفته مهلت داده شده است تا ماجرا را پیگیری و به حقیقت آن دست یابد.

نخست وزیری عراق توضیح داد: بر هیچکس پنهان نیست که یک نوع کشمکش سیاسی در استان ذی قار وجود دارد از این رو باید مشکل استاندار حل شود، ما دو انتخاب داشتیم یا وضعیت استان به همان صورت ادامه یابد و یا پیام اطمینانی به شهروندان داده شود مبنی بر اینکه دولت در تلاش برای یافتن راه حلی است؛ بنابراین تصمیم برکناری استاندار گرفته و «عبدالغنی الاسدی» به اداره موقت امور استان مکلف شد تا زمانی که استانداری جدیدی انتخاب شود زیرا استان ذی قار به زودی شاهد اتفاق جهانی و انسانی مهمی که همان سفر «پاپ فرانسیس» به «ناصریه» است خواهد بود.

نخست وزیری عراق گفت که از اهالی ناصریه خواسته است مجموعه‌ای از نامزدها را برای تصدی پست استانداری ذی قار معرفی کنند و اظهار کرد که استاندار باید از طریق انتخاباتی عادلانه انتخاب شود اما به دلیل وجود مشکل قانونی و عدم توانایی برگزاری انتخابات از نیروهای سیاسی، سرشناسان و تظاهرات کنندگان و همه اهالی استان خواسته است بر سر یک نامزد استانداری توافق کنند.

وی در پایان به موفقیت عراق در نقش آفرینی در منطقه و سطح جهان در خصوص آرام کردن اوضاع اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه عراق در ایران و سپس عربستان و سایر کشورها بود، عراق نقش محوری در آرام کردن اوضاع ایفا می‌کند و همه امروز به عراق گوش می‌دهند، این دولت مکانی برای همه، تمامی فراکسیون‌های سیاسی، بخش‌های اجتماعی، تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و همه فعالیت های اجتماعی است و امیدوارم که پیام من به شما رسیده باشد.

هلاکت بخش اعظم سرکرده‌های داعش

«علی الحسینی» مسئول محور شمال حشد شعبی عراق اعلام کرد: داعش همه سرکرده‌های رده اول خود را درمرزهای دیالی، صلاح الدین و کرکوک پس از هلاکت اکثریت آنها در حملات هوایی و نیز در جریان عملیات حشد شعبی از دست داده است.

وی افزود: طی 18 ماه گذشته، بیش از 20 سرکرده رده اول داعش به هلاکت رسیده با بازداشت شده‌اند.

کشور عراق , کشور آمریکا ,

الحسینی گفت: داعش  از خلاء بزرگ رنج می‌برد. علاوه بر این نفوذ به شبکه‌های پنهان داعش نتایج مثبتی به همراه داشته است به کشف هویت بسیاری از آنها به ویژه راه‌های حمایت مالی و تسلیحاتی و جمع آوری اطلاعات آنها منجر شده است.

وی اعلام کرد: جنگ علیه داعش نبردی پیچیده است و به زمان برای یکسره کردن کار آنها نیاز دارد. تلاش‌های اطلاعاتی حشد شعبی نتایج بسیار مهمی در ماه‌های اخیر به دنبال داشته است و طی ماه‌های اخیر طی عملیات بیست اقدام تروریستی در سه استان علیه مناطق مسکونی و اهداف غیرنظامی خنثی شده است.

علت حمله آمریکا به حشد شعبی عراق

«قصی الانباری» مسئول سازمان بدر در استان الانبار اعلام کرد: حمله به نیروهای حشد شعبی به سبب مبارزه آنها با تروریست‌های مورد حمایت آمریکاست.

وی افزود: بر عراقی‌ها پوشیده نیست که حشد شعبی نگهبان دروازه اصلی عراق است و توانست که پای تروریست‌ها را به عراق قطع کند و این به مذاق آمریکا خوش نمی‌آید زیرا هر زمان و در هر مکان که می‌خواهد این تروریست‌ها را به حرکت در می‌آورد و به این دلیل نیروهای حشد شعبی را هدف قرار داد که از استقرار و حرکت آن در این مناطق کم کند.

الانباری با اشاره به عملیات حشد شعبی در «القائم» در الانبار آن را با هدف شکستن کمر داعش در این منطقه و واکنش دردناک به آمریکا که گمان می‌کرد که به حضور حشد شعبی در مناطقی که می‌خواهد بر آن سیطره داشته باشد و امنیت کشور را از آن کنترل کند، پایان داده است.

وی گفت: نیروهای حشد شعبی به پاکسازی مناطق مرزی در الانبار پرداختند تا هیچ داعشی نتواند به اراضی عراق رخنه کند. عملیات جاری و آتی در الانبار یا موصل فقط در نوار مرزی و به مثابه چالش طلبیدن نیروهای آمریکایی از طریق مبارزه با شبکه های خفته تروریستی آنها در این مناطق است.

واشنگتن به دنبال گشودن 6 راه نفوذ داعش به عراق است

«جبار المعموری» رئیس اتحاد علمای مسلمین دیالی اعلام کرد: نیروهای آمریکایی به دنبال گشودن 6 راه نفوذ داعش از سوریه به عراق است.

وی افزود: آمریکا از موفقیت حشد شعبی در تحکیم مرزها در مناطق صحرایی در مرز عراق با سوریه با وجود امکانات ناچیز دیوانه شده است به ویژه که حشد شعبی بسیاری از تحرکات سرکرده‌های بارز داعش را ناکام گذاشته است.

کشور عراق , کشور آمریکا ,

المعموری تاکید کرد: بمباران نیروهای حشد شعبی در مرز عراق با سوریه کاملا با هدف آشکار رخ داده است و آن دور کردن حشد شعبی از مسیرهای زمینی است که یکی از مهمترین نقاط رخنه داعش به اراضی عراق است.

وی بیان کرد: حشد در حال حاضر 6 راه مهم را بسته است و این علت حمله اخیر آمریکا به حشد شعبی است.

المعموری در ادامه با اشاره به انفجار خودرو بمبگذاری شده در غرب الانبار آنرا حاوی پیام خطرناک درباره آنچه در اردوگاه «الهول» می گذرد و عوامل انتحاری و خودروهای بمبگذاری شده از آن، روانه عراق چه در الانبار و چه در مناطق دیگر از جمله دیالی می‌شود، دانست.

هشدار درباره حمله مجدد آمریکا به مواضع حشد شعبی

یک منبع امنیتی عراقی درباره حملات مجدد آمریکا به حشد شعبی در مناطق مختلف الانبار هشدار داد و اعلام کرد: نیروهای آمریکایی بر دامنه تحرکات خود در الانبار در زمین و هوا افزوده‌اند و بر مناطق حضور حشدشعبی تمرکز کرده‌اند.

این منبع بیان کرد: اطلاعات حاکی از این است که آمریکایی‌ها قصد حملات هوایی به مواضع حشد شعبی را دارند.

منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: هواپیماهای جنگی آمریکایی دست به تحرکاتی در مناطق میان ناحیه «الرحالیه» به سمت مرزهای استان کربلا که نیروهای حشد شعبی وظیفه حمایت این مناطق را دارند، زده‌اند.

این منبع عراقی بیان کرد: افزایش تحرکات هوایی بالگردها و پهپادهای آمریکایی به طور مستمر بر فراز شهرهای الانبار به ویژه غرب آن علامت‌های سئوال زیادی را ایجاد می‌کند به ویژه در سایه نبود بالگردهای ارتش و نیروی هوایی عراق و بسنده کردن آن به عملیات جنگی محدود.

اهداف مهم عملیات دیالی

«طالب الموسوی» از فرماندهان حشد شعبی عراق با اشاره به عملیات جاری در دیالی علیه داعشی هایی که اخیرا حملاتی به نیروهای امنیتی عراق داشته اند، هدف از این عملیات را رسیدن به مناطق دورافتاده و نزدیک به نوار مرزی به ویژه در «حوض دیالی» که هرازگاهی شاهد حملات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیی و حشد شعبی است، دانست.

وی گفت: دامنه عملیات به مناطق شمال «جلولاء» و مرز با استان‌های کردستان عراق هم کشیده خواهد شد. هدف عملیات جاری نابودی و ریشه کنی تروریسم از این مناطق صعب العبور و بازگشت ثبات به آن و پایان دادن به حملات سریالی داعش است.

30 هدف داعشی مد نظر قرار دارد

 از سوی دیگر «صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق هم هدف از عملیات جاری را رسیدن به 30 هدف در 5 محور اصلی دانست و گفت: نیروهای حشد شعبی با حمایت بالگردهای ارتش به عملیات تعقیب تروریست‌ها در 5 محور اصلی که هر یک بخش امنیتی مهمی در محور شمال و شمال شرق دیالی است، در عملیات مشارکت دارند. هدف تعقیب 30 هدف مهم داعش است.

وی بیان کرد: عملیات بر محورهای بسیار مهمی که داعشی‌ها در آن فعال هستند، متمرکز است. به ویژه که اخیرا شاهد تحرکات داعشی‌ها چه تک تیراندازهای آنها و چه بمبگذاری بوده است.

کشور عراق , کشور آمریکا ,

الحسینی گفت: همه اهداف ترسیم شده از طریق تلاش اطلاعاتی انجام شده است و نیروی هوایی هم چتر حمایتی قوی از نیروهای حشد شعبی به عمل می‌آورد.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در دیالی اعلام کرد که «قاسم المحمدی» فرمانده نیروی زمینی عراق شخصا بر عملیات پاکسازی مناطق اطراف «خانقین»، «جلولاء» و «قره تپه» و مرزهای اقلیم کردستان عراق نظارت دارد.

این منبع محورهای عملیات را در مناطق شمالی «جلولاء» با بخش «کلار» و نیز مرزهای شمالی شرقی خانقین با مرزهای اقلیم و اطراف «قره تپه» در مجاور بخش «کلار» برای غلبه بر کانون های داعشی در این مناطق دانست.

آمریکا بر مناطق غربی عراق تمرکز کرده است

«علی الوائلی» کارشناس امور امنیتی عراقی اعلام کرد: آمریکا بر غرب عراق متمرکز شده است و به دنبال خالی کردن آن از حشد شعبی است.

وی افزود: آمریکا با حملاتی که گهگاه انجام می‌دهد به دنبال گشودن روزنه‌ای برای عبور سرکرده‌های داعشی به عراق است.

کشور عراق , کشور آمریکا ,

الوائلی بیان کرد: تمرکز آمریکا بر صحرای غربی با اهداف بسیاری  همراه است که از جمله آن این است که این منطقه قرار است که پایگاه راهبردی آمریکا برای آموزش تروریست‌ها باشد. همچنین به دلیل نزدیکی به تحرکات داعش در عراق و سوریه و نزدیکی به پایگاه «عین الاسد» و ارتباط آن با پایگاه «التنف» و نیز سهولت دست یابی به امداد رسانی از طریق کویت و جاده صحرایی بصره به الانبار، این منطقه مورد توجه آمریکاست.

این کارشناس عراقی افزود: نیروهای امنیتی به دنبال توسعه عملیات نظامی خود هستند به ویژه که آمریکا حمایت قوی از تروریست‌ها به عمل می‌آورند و به دنبال تکرار سناریوی سال 2014 با شیوه های مختلف و اهداف جدید هستند.

حشد شعبی روستای «الکبیة الکبیرة» در شمال خانقین را امن کرد

حشد شعبی عراق اعلام کرد: نیروهای تیپ 28 حشد شعبی روستای «الکبیة الکبیرة» در شمال خانقین در استان دیالی را امن کردند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار