داعش دوباره در عراق فعال می‌شود

با وجود آماده باش نیروهای امنیتی در بیشتر مناطق عراق از جمله شهرهای جنوبی که پایداری امنیتی نسبی دارند، داعش پس از عملیات انتحاری پنجشنبه گذشته در بغداد که ۳۵ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی برجا گذاشت، همچنان به انجام عملیات ویژه جدید در مناطقی از شمال و غرب این کشور ادامه می دهد.

به گزارش ذاکرنیوز، گروه تروریستی داعش روز پنجشنبه پس از گذشت سه سال ثبات و امنیت نسبی پایتخت در دو عملیات انتحاری تقریبا همزمان در میدان «الطیران» بغداد ده ها شهروند غیرنظامی را به خاک و خون کشید.
عناصر داعش در شب یکشنبه نیز با کمین، به خودرو حامل نیروهای الحشد الشعبی در جنوب تکریت در استان صلاح الدین  حمله کردند که طی آن ۱۰ نفر  کشته و ۱۱ نفر را زخمی شدند.
همچنان که در حمله ای در صحرای «الحضر» نینوا به نیروهای مشترک ارتش و الحشد الشعبی، چند تن از این نیروها را زخمی کردند و در آخرین حملات نیز با انفجار بمبی که توسط آنها در غرب الانبار در نزدیکی شهر «الرطبه» کار گذاشته شده بود، یک سرباز ارتش کشته و شماری دیگر زخمی شدند.
شب گذشته (یکشنبه شب) نیز در عملیاتی به هدف ناامن نشان دادن پایتخت، بسته انفجاری نزدیک یک فروشگاه در غرب بغداد منفجر شد.
این بسته انفجاری در محله «العدل» منفجر شد اما  در جریان آن کسی کشته نشده است.
اگرچه تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌ اما با توجه به اوضاع روزهای اخیر و شدت گرفتن تحرک های تروریست ها برخی بر این باورند که داعش عامل این انفجار است.
در همین پیوند، پایگاه خبری میدل ایست نیوز نوشت که عملیات جدید گروه تروریستی داعش در حالی انجام می شود که تشکیلات امنیتی و نظامی عراق، از جمله بارزترین آنها ارتش، دستگاه مبارزه با تروریسم، سرویس امنیت ملی، پلیس فدرال و سرویس اطلاعات افزون بر گروه های الحشد الشعبی، عملیات گسترده ای برای تعقیب عناصر داعش در عراق انجام می دهند.
یک مقام نظامی بلند پایه در عراق توضیح داد که عملیات «ثأر الشهداء» (انتقام از خون شهدا) با هدف دستگیری عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش انجام می شود و تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق هنوز اطلاعاتی درباره هسته تروریستی که عملیات انتحاری روز پنجشنبه در بغداد را انجام داد به دست نیاورده اند.
به گفته این مسئول، اطلاعات کنونی نشان می دهد که هسته های تروریستی فعلی در عراق در امتداد هسته های تروریستی در شمال شرق سوریه فعالیت می کنند و برخی از آنها توانسته اند وارد عراق شوند.
وی اظهار کرد که بیشتر تروریست های فعال در شمال شرق سوریه، عراقی و برخی از آنها انتحاری هستند و گفت که در آن سوی مرزهای عراق در سوریه که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است، ضعف در کنترل مرزها وجود دارد.
در همین راستا، «کریم الشبکی»، مسوول محور شمال سازمان الحشد الشعبی در گفت وگویی با العربی الجدید می گوید که موج جدید عملیات تروریستی از سوی تروریست هایی نبوده که به تازگی تصمیم به بازگشت برای عملیات و انفجار گرفته اند بلکه اکثر آنها از سوریه وارد عراق شده اند.
وی تاکید کرد که اکنون شناسایی مکان آنها که شمارشان از ۳۰۰ عنصر فراتر نمی رود مهم است چراکه آنها به صورت باند و غیر منظم فعالیت می کنند و برای بغداد و مناطق شمالی عراق خطرساز هستند.
روز گذشته نشانه هایی از تنش امنیتی در بغداد پدیدار شد و آن هم در حالی بود که سندی مبنی بر حضور ۱۵ انتحاری در بغداد فاش شده بود.
«محمد الساعدی»، عضو پیشین شورای استان بغداد در این باره گفت که نزدیک به ۹ میلیون نفر در پایتخت زندگی می کنند و خلل امنیتی می تواند فاجعه بار باشد اگر واقعا ۱۵ انتحاری در بغداد حضور داشته باشند.
در همین راستا «کریم علیوی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت وگویی تصریح کرد که فعالیت مجدد گروه تروریستی داعش نگرانی هایی را بین سیاسیون و مردم ایجاد کرده است به خصوص پس از دو انفجار انتحاری در بغداد. از این رو این امر به بررسی فوری طرح های امنیتی و پرکردن شکاف های امنیتی در واحدهای امنیتی و نظامی نیاز دارد.
از سوی دیگر «انتصار الجبوری»، نماینده ائتلاف القوی العراقیه در پارلمان عراق نیز بیان کرد که فعالیت مجدد گروه تروریستی داعش تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات عراق و عراقی ها محسوب می شود و تاثیر بسزایی در روند انتخابات آتی این کشور و حتی موعد آن خواهد داشت.
وی گفت که با وجود عملیات نظامی و امنیتی علیه داعش در شهرهای مختلف، اما هنوز این گروه عملیات انجام می دهد و این نشان دهنده وجود خلل امنیتی است که باید سریع رفع شود.
الجبوری اظهار داشت که نبرد فعلی با داعش فقط به عملیات نظامی نیاز ندارد بلکه نیازمند تلاش اطلاعاتی است چرا که نبرد فعلی نبرد اطلاعاتی است و برای جلوگیری از هرگونه عملیات تروریستی باید به این جنبه اهتمام داشت.
«سعد الحدیثی»، کارشناس مسائل عراق هم در این باره معتقد است که فعالیت مجدد داعش از روی شانس نبوده بلکه برای آن برنامه ریزی شده است.
وی افزود که دستگاه های امنیتی باید خطر فعالیت مجدد داعش در مناطق مرزی سوریه نزدیک به عراق را جدی می گرفتند و در طرح های امنیتی خود بازنگری می کردند.
عراق در سال ۲۰۱۷ پایان جنگ علیه داعش را اعلام کرد اما هنوز عناصر باقیمانده این گروه در مناطقی نظیر بغداد، صلاح الدین، کرکوک، الانبار و دیاله به صورت هسته های خفته فعالیت می کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار