خط و نشان ترامپ: اگر مدارس در موعد مقرر باز نشود بودجه نظام آموزشی را قطع می‌کنم

در پی تهدید دولت آمریکا به اخراج دانشجویان خارجی به بهانه آنلاین برگزار شدن کلاس‌ها ۲ دانشگاه «هاروارد» و «ام‌آی‌تی» از دولت شکایت کردند.
خط و نشان ترامپ: اگر مدارس در موعد مقرر باز نشود بودجه نظام آموزشی را قطع می‌کنم

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مرز «جنون در دولت‌داری» کجاست؟ رئیس‌جمهور اگر به حکم رای مردم بتواند به کاخ ریاست جمهوری برود تا کجا می‌تواند «هر کار» دلش خواست بکند؟ این سوالی است که در دوران دونالد ترامپ، تئوریسین‌های روابط بین‌الملل بار‌ها از خود پرسیده‌اند.

احتمالا با فرارسیدن ایام انتخابات آمریکا و عیان شدن رفتار‌های فراقانونی وی، شاهد اتفاقات عجیب و غریب‌تری در آمریکا خواهیم بود. یکی از کار‌های عجیب و غریب ترامپ تهدید نظام آموزشی این کشور در روز‌های گذشته بود که سبب شد آن روی دیگر ترامپ حالا کودکان آمریکایی را هم تحت تاثیر قرار دهد. ماجرا از آنجا آغاز شد که دست‌اندرکاران نظام آموزشی آمریکا به صراحت گفته‌اند نمی‌شود مدارس را با این وضعیت کرونا بازگشایی کرد و حالا ترامپ خط و نشان می‌کشد اگر باز نکنید، از بودجه آموزش خبری نیست!

* خط و نشان برای مدارس و مقامات بهداشتی

وضعیت در آمریکا به نحوی شده که مخالفت ترامپ با نظرات کارشناسان به یک گزاره همیشگی تبدیل شده و کمتر کسی انتظار دارد رئیس‌جمهور آمریکا به نظرات کارشناسی احترام بگذارد. در تازه‌ترین این موارد دستورالعمل‌های کارشناسان بهداشت و سلامت دولت آمریکا برای بازگشایی ایمن مدارس، مسأله‌ساز شد.

بیشتر بخوانید

آیا از مجموعه اتفاقات اخیر می‌توان نتیجه گرفت ترامپ بازنده انتخابات آمریکاست؟

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از یو‌اس‌ای‌تودی، دونالد ترامپ بشدت از دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا برای بازگشایی ایمن مدارس انتقاد کرده و این توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها را «بسیار سختگیرانه و پرهزینه» ارزیابی کرده است، ولی رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا تأکید کرده است دستورالعمل‌های اعلام شده پابرجا خواهد بود و دفتر وی بزودی اسناد جدیدی را برای شفاف شدن دستورالعمل‌ها منتشر خواهد کرد.

با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ همچنان بر باز شدن مدارس ایالات‌متحده تاکید دارد و کارشکنی در این روند را «به دلایل سیاسی» می‌داند. رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه گفته بود برای بازگشایی مدارس در فصل پاییز به فرمانداران فشار می‌آورد و این بخشی از فشار او برای بازگشایی کشورش به‌رغم اوج‌گیری دوباره موارد ابتلا به ویروس کروناست.

* انتقاد رئیس اتحادیه معلمان آمریکا از ترامپ

در واکنش به انتقاد‌های ترامپ از مواضع کارشناسان بهداشت درباره دستورالعمل‌های بازگشایی مدارس، رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه معلمان آمریکا بشدت از درخواست دونالد ترامپ برای بازگشایی مدارس در فصل پاییز انتقاد کرد و گفت این بازگشایی نمی‌تواند بدون تضمین سلامت دانش‌آموزان و کادر آموزشی انجام شود. لیلی اسکلسن گارسیا، رئیس انجمن آموزش ملی آمریکا (ان‌یی‌ای) گفت: آیا شما هم متوجه تنها حرفی که او نزد، شدید؟ ایمنی! هیچ‌کس بیش از معلمان نمی‌خواهد بچه‌ها به مدرسه بازگردند...، اما ما می‌خواهیم این بازگشت با حفظ ایمنی باشد.

او تاکید کرد: من دونالد ترامپ را به چالش می‌کشم که اگر جرأت می‌کند به یک کلاس با ۳۹ دانش‌آموز کلاس ششم بیاید و بدون هیچ‌گونه آمادگی درباره اینکه ما چطور قرار است کودکان‌مان را به صورت ایمن به مدارس بازگردانیم، در آنجا نفس بکشد. رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه معلمان آمریکا افزود: دیدیم که بعد از تصمیم عجولانه برای بازگشایی چه اتفاقی رخ داد. ما شاهد افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت‌هایی شدیم که بازگشایی زودهنگام داشتند. این کافه و بار نیست. ما درباره بچه‌های ابتدایی صحبت می‌کنیم.

* ترامپ: اگر مدرسه‌ها در پاییز باز نشود، بودجه‌ای در کار نخواهد بود!

روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار توئیتی تهدید کرد در صورتی که مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز بازگشایی نشوند، بودجه بخش آموزش را پرداخت نخواهد کرد. دونالد ترامپ نوشت: حالا که در مقیاسی بزرگ شاهد آن بوده‌ایم و به تجربه دریافتیم آموزش مجازی در مقایسه با آموزش در مدرسه یا دانشگاه افتضاح است و حتی به آن [نوع آموزش]نزدیک هم نیست، مدرسه‌ها باید در پاییز باز شوند. ترامپ در ادامه تهدید کرد: اگر [مدارس]باز نشوند، چرا باید دولت فدرال بودجه بدهد؟ [بودجه]نخواهد داد!

* شکایت دانشگاه‌‎های آمریکا از کاخ سفید

همزمان با انتقاد رئیس اتحادیه معلمان از ترامپ، ۲ دانشگاه مهم آمریکا هم با شکایت از دولت به این دستور واکنش نشان دادند. دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی با شکایت از دولت ترامپ خواستار توقف اجرای آن از سوی دادگاه فدرال شدند. هفته گذشته اداره مهاجرت و گمرک آمریکا اعلام کرد در صورتی که دانشگاه‌های این کشور کلاس‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند، دانشجویان بین‌المللی که در آمریکا تحصیل می‌کنند باید کشور را ترک کنند.

* ترامپ مجددا علت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا را آزمایش معرفی کرد

با وجود اینکه انتقاد‌ها از ترامپ درباره اظهارات جنجالی‌اش پیرامون کرونا روز‌به‌روز شدت می‌گیرد، اما رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین‌بار علت افزایش آمار مبتلایان کرونا در این کشور را گرفتن آزمایش زیاد از مردم عنوان کرد. دونالد ترامپ در یادداشت توئیتری که از خشم وی نسبت به افزایش انتقاد‌ها از عملکرد تیم او در مبارزه با کرونا حکایت دارد، نوشت: برای صدمین‌بار، علت اینکه موارد ابتلا به «کووید-۱۹» در آمریکا نسبت به کشور‌های دیگر بیشتر است- که حتی نزدیک به آنچه ما انجام داده‌ایم، نیستند- این است که آزمایش گرفتن ما بسیار بیشتر و بهتر است.

* رأی دادگاه عالی آمریکا علیه ترامپ

کمتر از ۴ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شدت انتقادات از عملکرد ترامپ و رفتار‌های غیرمسؤولانه او در رابطه با بحران‌های پیش‌آمده در آمریکا شدت گرفته است.

جدا از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در این مدت با اظهارات غیرکارشناسی خود درباره کرونا جان بسیاری از شهروندان آمریکایی را گرفت و در بحبوحه اعتراضات به نژادپرستی سیستماتیک در این کشور بار‌ها به معترضان توهین کرد، این بار با پنهان‌کاری مالیاتی در آستانه انتخابات چالش جدیدی را برای دستگاه قضایی آمریکا به وجود آورده است. همین امر نیز سبب شد دادگاه عالی آمریکا در حکمی ضمن رد مصونیت رئیس‌جمهور درباره مالیات، او را ملزم به ارائه اسناد مالیاتی به کنگره کند.

در حکمی که دیوان عالی آمریکا صادر کرده است دونالد ترامپ، اجازه خواهد داشت با تلاش‌های نماینده‌های دموکرات مجلس نمایندگان برای دسترسی به سوابق مالیاتی‌اش مقابله کند. این دیوان در عین حال حکم داده ترامپ در برابر تلاش‌های دادگاه منطقه‌ای «منهتن» برای دسترسی به اسناد مالی‌اش مصون نیست.

دفتر دادستان منطقه‌ای منهتن هنگام تحقیق درباره اقدام احتمالی ترامپ برای پرداخت حق‌السکوت به ۲ زن، خواستار دسترسی به سوابق مالیاتی ترامپ شده بود. روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت حکم دیوان عالی آمریکا به معنی آن است که ترامپ باید سوابق مالی‌اش را به دادستان‌های نیویورک ارائه دهد.

قضات دیوان عالی با ۷ رأی موافق و ۲ رأی مخالف این حکم را صادر کردند. در پرونده دیگر که مربوط به درخواست‌های کمیته‌های کنگره برای دسترسی به سوابق مالیاتی ترامپ است، دیوان عالی آمریکا باز هم با ۷ رأی موافق و ۲ رأی مخالف دسترسی قانون‌گذاران آمریکایی به این اسناد را مسدود و اعلام کرد این اسناد باید در دادگاه رده پایین‌تر مورد بررسی‌های بیشتر قرار گیرد، این در حالی است که ترامپ تاکنون مانع دسترسی کنگره به جزئیات مربوط به سوابق مالیاتی‌اش شده است.

بر اساس این گزارش رأی دادگاه عالی آمریکا یک چالش بزرگ برای ترامپ به شمار می‌رود، چرا که وی قبلا مدعی شده بود از هرگونه تحقیقات قضایی مصون است، ولی این ادعا از سوی دادگاه رد شد. البته این رأی می‌تواند به ترامپ این امکان را بدهد که گزارش‌های مالی‌اش را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، همچنان به طور خصوصی نگهداری کند.

* انتقاد ترامپ از جنبش سیاهان

در شرایطی که انتقاد‌ها از ترامپ به دلیل رفتار‌های جنجالی‌اش درباره کرونا و مسائل مالیاتی شدت گرفته است، وی در تازه‌ترین اظهارنظر خود بشدت از گروه موسوم به «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» که سازمان‌دهنده اصلی تظاهرات‌های ضدنژادپرستی اخیر است، انتقاد کرد.

ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست درباره این گروه گفت: «یک نگاهی بیندازید به آدم‌هایی که آن را اداره می‌کنند. مارکسیست هستند، آدم‌هایی هستند که شما نمی‌خواهیدشان». ترامپ تا به حال چندین بار از القاب توهین‌آمیز مانند «اراذل» و «غارتگر» درباره معترضان استفاده کرده و آن‌ها را به استفاده از زور تهدید کرده است. شدت توهین‌های ترامپ به حدی است که توئیتر در این مدت برچسب خشونت‌آمیز را به توئیت‌های وی اضافه کرده است.

* جزئیات تازه از مرگ شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا

همزمان با انتقاد ترامپ از جنبش سیاه‌پوستان، دادگاه بررسی پرونده قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در مینیاپولیس با بررسی صدا و تصاویر جدیدی که از لحظه بازداشت جرج فلوید به دادگاه ارائه شده، به حقایق جدیدی دست پیدا کرده است. این تصاویر نشان می‌دهد او ۲۰ بار تکرار کرده نمی‌تواند نفس بکشد و از درک شووین، افسر بی‌رحم پلیس، خواسته به خاطر «مادر و فرزندانش» پایش را از روی گردنش بردارد.

یورونیوز در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: جمله جدیدی هم که در این ویدئو‌ها شنیده می‌شود جالب توجه است: «آن‌ها (نیرو‌های پلیس) من را خواهند کشت». جرج فلوید، سیاه‌پوست ۴۶ ساله آمریکایی روز ۲۵ ماه مه پس از آنکه نزدیک به ۹ دقیقه زانو‌های افسر پلیس روی گردنش بود، جان باخت. در ویدئوی جدیدی که توسط دادگاه منتشر شده است، بار‌ها جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» شنیده می‌شود؛ جمله‌ای که تکرار چندین باره‌اش می‌تواند اتهامات افسران پلیس همراه با عامل قتل را بیشتر کند.

فلوید ۴۶ ساله بر این باور بود احتمالا به دلیل مشکل تنگناهراسی امکان دارد در خودروی پلیس جان خود را از دست بدهد. همچنین جمله دردناک دیگری که بتازگی منتشر شده است نیز شنیده می‌شود: «به مادرم بگویید عاشقش هستم، به فرزندانم بگویید دوست‌شان دارم. من می‌میرم، چون نمی‌توانم نفس بکشم». در این ویدئو‌ها می‌شنویم که افسر پلیس به فلوید می‌گوید: «وقتی می‌گویی نمی‌توانی نفس بکشی دهنت را ببند، حرف زدن انرژی زیادی از تو می‌گیرد».

* ظهور گروه جدید ضد سیاه‌پوستان در جریان اعتراضات

بررسی‌های انجام‌شده درباره تظاهرات علیه تبعیض‌نژادی در آمریکا نشان از افزایش بی‌سابقه خشونت در آن و وقوع یک تحول جدید دارد. روزنامه گاردین در گزارشی در این باره نوشت رانندگانی که به سمت جمعیت تظاهرات‌کنندگان هجوم می‌برند، گروه دیگری از «معترضان» به وضع موجود هستند.

در چندین شهر آمریکا گزارش‌هایی دریافت شده که طبق آن رانندگان به سمت معترضان حمله‌ور می‌شوند. چندین نفر بر اثر رویداد‌هایی از این دست زخمی و یک نفر کشته شده است. طبق گزارش گاردین، هفته قبل شاهدان عینی از هجوم یک کامیون به میان جمعیت در حال تظاهرات در شهر «نیوتن» واقع در ایالت ماساچوست گفتند. در ایالت نیویورک هم مقام‌های پلیس از دستگیری راننده‌ای خبر دادند که به سمت تظاهرات‌کنندگان جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» حمله‌ور شده است.

این حوادث جدیدترین رویداد از مجموعه حوادثی است که جان تظاهرات‌کنندگان را به خطر انداخته است. در ایالت نیویورک، روز دوشنبه راننده دیگری ۲ فرد را که در تظاهرات‌های ضدنژادپرستانه شرکت داشتند زیر گرفت. روزنامه گاردین اشاره‌ای به اینکه این خشونت‌ها توسط چه کسانی و با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود نکرده است. ماه گذشته میلادی دانشگاه شیکاگو گزارشی منتشر کرده و نوشته بود دست‌کم ۵۰ مورد از موارد حمله با خودرو به معترضان توسط گروه‌های افراطی راست‌گرا گزارش شده است.

*** [واکاوی اختلافات پنتاگون و کاخ سفید در کنگره]اعتراضات در آمریکا جدا از اینکه منجر به افزایش اختلاف نژادی بین مردم این کشور شده است، در بدنه حکمرانی ایالات‌متحده نیز شکاف جدی ایجاد کرده است. در این بین اختلاف‌نظر پنتاگون با کاخ سفید به جدی‌ترین مورد اختلاف بین مقامات حکومت درباره اعتراضات تبدیل شد. بر این اساس رهبران ارشد پنتاگون برای نخستین‌بار ظرف چند ماه گذشته راهی کنگره شدند تا به فهرست بالابلند جنجال‌ها از جمله اختلافات‌شان با دونالد ترامپ بر سر مدیریت اعتراضات ماه گذشته نزدیک کاخ سفید حین تظاهرات معترضان به مرگ جرج فلوید به دست پلیس آمریکا پاسخ دهند.

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: فشار ترامپ برای واکنش شدید به ناآرامی مدنی منجر به درگیری او با مارک اسپر، وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش شد. ژنرال میلی اول ژوئن رئیس‌جمهوری آمریکا را تا بیرون کاخ سفید به سمت کلیسای سنت جان در میدان لافایت همراهی کرد و ترامپ آنجا با به دست گرفتن انجیل، حین اعتراضات مردمی، عکس گرفت! در همان روز یک بالگرد گارد ملی در ارتفاع بسیار پایین به پرواز درآمد تا به متفرق کردن معترضان خیابان‌های پایتخت کمک کند و همین امر موجب شد پنتاگون تحقیق کند که آیا این مسأله استفاده مناسب از منابع ارتش آمریکا بوده است یا خیر.

مارک اسپر در کنفرانس خبری پنتاگون گفته بود مخالف استفاده از «قانون شورش» است؛ قانونی که به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد از نیرو‌های مسلح برای آرام کردن تحولات مدنی داخلی استفاده کند و همین موضوع هم خشم ترامپ را برانگیخت. به گفته وزیر دفاع آمریکا، او نیازی به چنین تدابیر فوق‌العاده‌ای نمی‌بیند و این نظر دقیقا نقطه مقابل نظر ترامپ بود که به استفاده از نیروی ارتش تهدید کرده بود.

مارک اسپر همچنین از همراهی ترامپ تا کلیسای سنت جان ابراز تاسف کرد. ژنرال مارک میلی هم بعدا از کار خودش ابراز پشیمانی کرد. او گفت همراهی با ترامپ در لباس نظامی، آن هم وقتی معترضان را از میدان لافایت پاکسازی کرده بودند، اقدامی اشتباه بود. ژنرال میلی افزود حضور او شائبه مداخله ارتش آمریکا در سیاست داخلی را به وجود آورده است. مارک اسپر و مارک میلی همچنین از سوی اعضای کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بابت زمزمه‌های تغییر نام پایگاه‌های ارتش آمریکا که به نام افسران ارتش کنفدراسیون است و ممنوع کردن دیگر سمبل‌های کنفدراسیون که نماد برده‌داری و نژادپرستی به شمار می‌رود، تحت فشار قرار گرفتند.

این امر همچنین آن‌ها را با ترامپ که علنا گفته است تمایلی به حذف اسامی کنفدراسیون ندارد، درگیر می‌کند. از دیگر مواردی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، ادعای پیشنهاد روسیه به شبه‌نظامیان وابسته به طالبان در افغانستان برای کشتن نیرو‌های ائتلاف و دریافت جایزه است. مورد دیگر، مخالفت کاخ سفید با ارتقای درجه نظامی الکساندر ویندمن بود که در جریان استیضاح ترامپ علیه او شهادت داد و اکنون خودش را بازنشسته کرده است.

منبع: وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار