جبهه مشترک علمای پاکستان مقابل افراط گرایی و تخریب وحدت در جهان اسلام

اسلام‌آباد - ایرنا - عناصر تکفیری و پدیده شوم افراط‌گرایی که سال‌های اخیر در کنار گروه‌های تروریستی از جمله داعش در خاورمیانه خون هزاران نفر بی‌گناه را در کشورهای مختلف به زمین ریختند تنها هدف تخریب چهره رحمانی و صلح‌دوست دین مبین اسلام را دنبال می‌کنند، خطری که در پاکستان نیز وحدت و انسجام مسلمانان را تهدید می‌کند و این موضوع باعث شده تا رهبران مذهبی و روحانیون این کشور زنگ بیداری در برابر تکفیریت و حامیان آنان در پاکستان را به صدا درآورند.

غده سرطانی افراط گرایی و تکفیریت از خاورمیانه و کشورهای اسلامی گرفته تا آمریکا، اروپا، آسیای میانه، شرق آسیا و کشورهای جنوب غربی آسیا سرایت کرده و آنان توانسته‌اند با پشتیبانی و حمایت‌های همه جانبه برخی از قدرت‌های غربی که مدعی کمک به ملت‌ها در برابر تروریسم هستند، ریشه‌های خود را محکم کنند. 

تخریب وحدت اسلامی، اهانت به اعتقادات و مشروع جلوه دادن تکفیریت و افراط گرایی مذهبی از عمده اهدافی است که گروه‌های تروریستی، تکفیری و همپیمانان آنان در کشورهای اسلامی دنبال می‌کنند، موضوعی که در پاکستان کشوری با ۹۷ درصد جمعیت مسلمان نیز تهدید بالقوه به شمار رفته و جامعه روحانیت از جمله وزیر امور مذهبی پاکستان نیز آن را خطری بزرگ برای هم زیستی مسالمت آمیز فرق مذهبی و پیروان ادیان الهی در این کشور می‌دانند. 

واکنش‌ها در پاکستان به یاوه گویی برخی از عناصر تکفیری

هفته‌های اخیر یاوه گویی برخی از افراط گرایان در ظاهر مذهبی در پاکستان علیه مقدسات اسلامی و تلاش برای تحت تاثیر قراردادن وحدت میان مسلمانان این کشور، واکنش شدید رهبران گروه‌های مذهبی و سیاسی پاکستان را به دنبال داشت. 

مجالس ملی و ایالتی پاکستان نیز در محکومیت اقدام شنیع و تفرقه انگیز یکی از روحانیون به اصطلاح مذهبی این کشور در ارائه احادیث جعلی و نسبت دادن آن به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به شدت محکوم کرده و اعلام کردند که اینگونه یاوه گویی‌ها قلب تمام ملل اسلامی را به درد می‌آورد.  

پیش از این ماجرا، برخی از گروه‌های به اصطلاح مذهبی در پاکستان در واکنش به اهانت به مزار شخصیت‌های اسلامی در سوریه، به جای محکومیت عناصر تروریستی مانند داعش و جبهه النصره که طی سال‌های اخیر بسیاری از اماکن مقدس اسلامی در عراق و سوریه را تخریب کردند، اقدام به همنوایی با عناصر پشت پرده این اقدامات کرده و سعی کردند به فضای وحدت میان شیعه و اهل تسنن در این کشور ضربه بزنند. 

این درحالی است که  رایزنی وزیر امور مذهبی پاکستان با وزیر امور مذهبی و اوقاف سوریه و اطلاع از اینکه گروه‌های تروریستی جبهه النصره و داعش عامل اصلی اهانت به مقدسات و اماکن اسلامی در سوریه هستند، باعث شد تا بار دیگر توطئه عناصر تکفیری در تخریب انسجام اسلامی در پاکستان با شکست مواجه شود. 

جبهه مشترک علمای پاکستان علیه جریان تکفیر

تحرکات اخیر عناصر تکفیری در پاکستان و واکنش‌ها به تلاش برای هدف قراردادن وحدت اسلامی در این کشور باعث شد تا وزیر امور مذهبی پاکستان در اقدامی بی‌سابقه مجمعی با حضور روحانیون ارشد فرق مختلف از جمله علمای شیعه و اهل تسنن را در اسلام آباد برگزار کند. 

«پیر نورالحق قادری» روز گذشته در محل همایش‌های باشگاه خبرنگاران اسلام‌آباد، طی سخنرانی در سمینار «پیام صلح» نسبت به تحرکات اخیر جریان تکفیر در پاکستان ابراز نگرانی کرد و گفت: تفرقه افکنی میان جامعه اسلامی یک اقدام شیطانی و انسجام یک عمل رحمانی است. 

وی افزود: در برخی موارد بعضی‌ها با بی‌احتیاطی و سخنان نسنجیده باعث تحریک و فساد در جامعه می‌شوند درحالی که ما باید با نفی تکفیر و توهین، پیام وحدت اسلامی را مخابره کنیم. 

وزیر امور مذهبی پاکستان اعلام کرد که جامعه مسلمانان این کشور از جمله شیعه و اهل تسنن نگاه مشترک علیه توهین به مقدسات اسلامی و تکفیر دارند بنابراین جامعه پاکستان کشوری که متعلق به همه فرق اسلامی و ادیان الهی می‌باشد، در مقابل تکفیریت متحد و هماهنگ است. 

برخی از شخصیت‌های برجسته روحانیت پاکستان نیز در این سمینار گفتند: گروه‌های تکفیری تلاش می‌کنند که در بلاد اسلامی به ویژه پاکستان فضای تفرقه، سوء تفاهم و نفرت میان فرقه‌های مختلف ایجاد کنند، بنابراین آنان دست به توهین به مقدسات، یاوه گویی، انتساب سخنان جعلی به سایر فرق و در آخر کشتار راه می‌اندازند. 

آنان تاکید کردند: با توجه به اهداف تروریست تکفیری، تمام فرق اسلامی به ویژه شیعه و اهل تسنن با هم متحد هستند و سد محکمی در مقابل تکفیریت ساخت و با انسجام و همدلی آنان را رسوا می‌کنند. 

«مولانا محمد عبدالخیر آزاد» امام جمعه و جماعت مسجد پادشاهی شهر لاهور، «پیر نقیب الرحمان» از روحانیون ارشد اهل تسنن پاکستان، علامه «عارف واحدی» دبیرکل شورای علمای شیعه و برخی دیگر از رهبران مذهبی پاکستان نیز در این سمینار با محکوم کردن تحرکات عناصر تکفیری بر تقویت وحدت و انسجام میان جامعه مسلمانان این کشور تاکید کردند. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار