تلاش عربستان برای استخراج اورانیوم در مرز یمن

تهران - ایرنا - روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس از تلاش‌های عربستان برای اکتشاف و استخراج «اورانیوم» در مرزهای این کشور با یمن خبر داد و نوشت که «جنبش انصارالله» تاکنون مانع این اقدام ریاض شده‌اند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، پایگاه " پورتال اخبار یمن " روز یکشنبه نوشت: بر اساس یک گزارش محرمانه از منابع چینی که گاردین آن را به دست آورده است، عربستان برای اکتشاف اورانیوم در مرزهای یمن، جایی که مقادیر زیادی اورانیوم وجود دارد، تلاش می‌کند، اما انصارالله و شبه نظامیان قبیله‌ای این کشور مانع این تلاش عربستان شده‌اند.  

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، در چارچوب توافقنامه همکاری ریاض و چین در زمینه انرژی هسته‌ای، زمین‌شناسان چینی به ریاض سفر کرده‌اند تا به اکتشاف ذخایر اورانیوم در این کشور سرعت بخشند و در این باره آن‌ها تعدادی گزارش را به مقامات سعودی ارائه کرده‌اند. 

در گزارش چینی‌ها، چگونگی فعالیت زمین‌شناسان این کشور در طول سال برای شناسایی ذخایری ۹۰ هزار تُن اورانیوم قابل استخراج از معادن عربستان در مرز یمن برای هموار کردن تولید سوخت هسته‌ای در داخل اشاره شده است. 

این گزارش شامل اطلاعات مختلف درباره عملیات اکتشاف اورانیوم در مرز عربستان با یمن است که کارشناسان چینی در سال ۲۰۱۷ آن را آغاز کرده‌اند.  

بر اساس اعلام کارشناسان چینی، ۹ منطقه مختلف عربستان از جمله مناطق مرزی با یمن دارای ذخایر احتمالی اورانیوم است.  

عملیات اکتشاف اورانیوم در عربستان مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد که برخی از آنها در مناطق دور افتاده‌ای قرار دارند و دسترسی به آن‌ها دشوار است و هیچ‌گونه راه مواصلاتی ندارند. 

به نوشته گاردین،  یکی از مشکلاتی که کارشناسان چینی با آن روبرو شده‌اند این است که افراد مسلح (نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن) به طور پیوسته عملیات حفاری در منطقه‌ای نزدیک مرز یمن که در آن جنگ در جریان است را مختل می‌کنند. 

این روزنامه به این موضوع اشاره کرد که ساکنان محلی که دارای گرایش قبیله‌ای هستند، مخالفت خود را با اکتشاف اورانیوم در مناطق خود توسط عربستان اعلام کرده‌اند. 

بر اساس پورتال اخبار یمن، گاردین به این موضوع اشاره کرده است که بررسی‌ها در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم در عربستان می‌تواند سوخت مورد نیاز راکتورهای هسته‌ای مورد نظر این کشور را تامین کند و مازاد آن صادر شود. 

گاردین به این موضوع اشاره کرده است که نمی‌تواند بصورت مستقل درباره این گزارش تحقیق کند، زیرا موسسه تحقیقات زمین‌شناسی اورانیوم پکن و «شرکت ملی هسته‌ای چین» با همکاری سازمان زمین‌شناسی عربستان آن را تهیه کرده‌اند. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار