بیش از 3.2 هزار میلیارد ریال مالیات ارزش افزوده در استان مرکزی وصول شد

گروه استان‌ها- مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی از وصول بیش از 3.2 هزار میلیارد ریال مالیات ارزش افزوده در این استان خبر داد.
- اخبار استانها -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، عباس مزیکی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت مالیات اظهار داشت: امروز از سوی مودیان و حاکمیت به موضوع مالیات توجه بسیاری شده و مالیات به عنوان بهترین، موثر ترین، پایدار ترین و پاک ترین منبع در آمد دولت شناخته شده بعد از سیاست کلی در اصل 44 مالیات را به عنوان منبع در آمد شناخت و شعارهای سال به گونه ای شد که مالیات را به عنوان منبع در آمد درنظر گرفتند.

وی افزود: در سنوات اخیر شعار جدا شدن بودجه از نفت پررنگ تر شد و تحریم‌ها سبب کاهش منبع درآمدی شد و منبع اول دولت که از نفت بود با ایجاد تحریم‌ها کم‌کم کاهش پیدا کرد و طی چند سال اهمیت موضوع مالیات به سبب تحریم‌ها افزایش پیدا کرده و مالیات یک درآمد پایدار و مستمر است و مالیات نقش موثری در جامعه دارد.

مزیکی تصریح کرد: یکی از آثار مالیات در جامعه تامین درآمد است و آثار متعددی دارد که مورد توجه مسئولان و مردم است و دیگر آثار مالیات در جامعه توزیع ثروت و عدالت اجتماعی است نظام مالیاتی کشور تنها مجری قانون بوده و باید طبق قانون وضعی عمل نماید.

وی ادامه داد: قانون باید به موقع و صحیح وضع شود تا اثر مالیات در جامعه نمایان شود و هرکسی درآمد بالاتری داشته باشد باید مالیات بیشتری بپردازد و از خدمات بهتر و مطلوب تری در جامعه بهر ببرد و این امر سبب توزیع ثروت و عدالت اجتماعی می‌گردد.

643 میلیارد تومان به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاها کمک شد

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی بیان کرد: یکی از کارکردهای مالیات در جامعه رفاه اجتماعی که تامین درآمد سبب رفاه اجتماعی می‌شود، در ارزش های افزوده دریافتی یک درصد آن متعلق به سلامت است اگر امروز و در شرایط موجود شیوع ویروس کرونا جامعه متکی به کشورهای دیگر نیست و با توجه به شرایط موجود از امکانات بهداشتی نسبی برخوردار است بخش‌هایی از آن را مدیون کمک‌های مردم از طریق مالیات است.

مزیکی خاطرنشان کرد: در سال 97 حدود 5 هزار میلیارد تومان و در سال 96 حدود 6 هزار میلیارد تومان از محل یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به سلامت کمک شد و محل ارزش‌ افزوده حدود 27 صدم درصد متعلق به ورزش جوانان که در سال 97 یک هزار میلیارد تومان و در سال 97 یک هزار و 200 میلیارد تومان از این طریق کمک رسانی شد.

وی افزود: از محل ارزش افزود سه درصد به شهرداری‌های پرداخت می‌شود، سال گذشته استان مرکزی از محل آلایندگی و 3 درصد ارزش افزوده که طبق قانون دریافت می شود 643 میلیارد تومان به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاها کمک شد که از این مبلغ 130 میلیارد تومان از محل آلایندگی و 530 میلیارد تومان از سه درصد ارزش افزوده تامین شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تعیین پایه مالیاتی مانع فرار مالیاتی می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی: دریافت مالیات باید براساس میزان درآمد و ثروت باشداردبیل| ترویج فرهنگ پرداخت مالیات با هدف برقراری عدالت مالیاتی الزامی است

آغاز بخشودگی جرائم از مرداد سال 98 با دستورالعمل‌های متعدد

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی عنوان کرد: اگر مبالغ پرداختی از سوی سازمان امورمالیاتی به دهیاری‌ها، شهرداری و روستاها در جهت آبادانی بهره برداری گردد باعث رفاه اجتماعی می‌شود و این مبالغ در استان مرکزی بر اساس جمیعت شهرها توزیع شده و مبالغ دریافتی اثرات مستقیم و  متعددی در جهت آبادانی و بهبود شرایط شهر دارد.

مزیکی تصریح کرد: مردم انتظار دارند مالیات اثر خود را بر تنظیم بازار و درآمدهای سودگرایی بگذارد، مالیات نقش موثری در کار و رونق تولید دارد سیاست‌های صحیح و کارآمد در این راستا به رونق تولید و کار کمک می‌کند و اما اگر پافشارهای بر رویه‌های گذشته و غلط بکنیم باعث رونق تولید و کار نمی‌شود و اشتیاق به تولید کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر نرخ دریافت مالیات به صفر برسد باعث ایجاد اخلال در روند دولت و کشور می‌شود و دولت نمی‌تواند درآمدی را کسب کند و نرخ مالیات در رونق تولید، تشویق به تولید و جهش تولید موثر است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی اضافه کرد: در سال‌های گذشته نحوه تشخیص توسط سازمان امور مالیاتی سبب بی اعتماد به این سازمان می‌گردید، سال‌های گذشته نحوه تشخیص بر مبنای تشخیص علی‌الراس بود و این امر منجر اعتماد بین مودیان و مردم نمی گرددید و در این راستا در سال 94 ماده 97 قانون امور مالیاتی اصلاح شد و به نظام امور مالیاتی فرصت اصلاح این روش داده شد و در این راستا هم نظام امور مالیاتی و هم روش و برخورد مودیان تغییر داده می شد و در سال 98 این امر در حال اتفاق است و اختلافات کاهش پیدا می کند.

مزیکی عنوان کرد: سازمان‌های امور مالیاتی به حساب‌های سنوات گذشته شرکت‌هایی امسال در بورس پذیرفته می‌شوند ورود پیدا نمی‌کند اما این شرکت‌ها باید حساب‌های خود را شفاف و حسابرسی‌های خود را انجام دهند.

وی افزود: بخشودگی جرائم از مرداد ماه سال گذشته با دستورالعمل‌های متعددی آغاز شد و تعداد زیادی از مودیان از مزایای آن بهره برند و براساس دستورالعملی که صادرشده کسانی که برگ قطعی آنها تا تیر 98 ابلاغ شده اگر تا پایان خرداد ماه اصل بدهی خود را پرداخت کرده باشند برای واحدهای تولیدی 10 درصد جریمه و مابقی 20 درصد جریمه آنها بخشیده شد.

در بخش مشاغل حدود 60 هزار پرونده وجود دارد

مدیریرکل امورمالیاتی استان مرکزی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی تدبیری در راستای ابلاغ الکترونیکی انجام داده اعم از نرم افزاری تحت عنوان ابلاغ الکترونیکی تهیه و تدوین کرده که با توجه به شرایط موجود مزایای از جمله کاهش هزینه و کاهش تردد را به همراه دارد و مودیان مالیاتی می‌توانند به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند و بخش ابلاغ الکترونیکی را انتخاب و فرم قبولی ابلاغ الکترونیکی را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و پس از تکمیل اطلاعات ابلاغ به صورت الکترونیکی برای آنها انجام می‌شود.

مزیکی خاطرنشان کرد: در ابلاغ الکترونیکی همیشه مودیان و ادارات به مشکل مواجه می‌شدند و هزینه‌هایی برای سازمان امور مالیاتی ایجاد و گاهی اوقات ابلاغ به صورت صحیح صورت نمی‌گرفت و احتمال تضییع حقوق مودی و دولت می‌گردید در سال گذشته 20 هزار نفر برای دریافت گواهی 187 به سازمان امور مالیاتی مراجعه کردند و سازمان امور مالیاتی در مرحله اول برون سپاری را انجام داد تا حجم مراجعات کاهش و سرعت رسیدگی افزایش پیدا کند

وی ادامه داد: اگر مودیان مالیات خود را نپردازند 2 درصد جریمه به جرائم آنها اضافه می‌شود و کسانی که از ابتدای بهمن ماه به بعد اوراق قطعی آنها ابلاغ شده تا پایان تیرماه بدهی خود را پرداخت کنند مشمول بخشودگی 100 درصدی می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی با اشاره به تعداد مودیان مالیاتی گفت: در بخش مشاغل حدود 60 هزار پرونده وجود دارد که حدود 6 هزار پرونده در بخش اشخاص حقوقی و مابقی مربوط به اشخاص حقیقی است، در صورت کاهش در آمدها مالیات‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و همچنین در اشتغال و تولید موثر نیز اثر مالیات نیز آشکار می‌شود و بعضی اثرات آن فوری است.

مزیکی تصریح کرد: کاهش درآمدها بر مالیات‌ها و تولید ناخالص نیز اثر می‌گذارد در سال 98 سهم بودجه مالیات یک هزار و 40 میلیارد تومان و در سال 99 یک هزار و 80 میلیارد تومان است و عدم تحقق درآمد سبب کسری بودجه می‌شود.

امسال نسبت به سال گذشته 63 درصد ارزش افزوده رشد دارد

وی با اشاره به اینکه هرچه مبادلات بورس بیشتر شود درآمد سازمان مالیاتی نیز افزایش پیدا می‌کند گفت: افزایش ارزش افزوده بستگی به افزایش قیمت‌ها دارد و با افزایش قیمت ارزش افزوده افزایش پیدا می‌کند و 85 درصد مالیات خود اظهاری است امسال نسبت به سال گذشته 63 درصد ارزش افزوده رشد وجود دارد و این امر ناشی از رشد نرخ‌ها است و در سال 99 نسبت به سه ماه سال گذشته 18 درصد ارزش افزوده با رشد مواجه شده و این امر ناشی از خوداظهاری افراد است و در سه ماه امسال 3 هزار و 250 میلیارد ریال ارزش افزوده دریافت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعریف مشخص و مناسبی از خانه‌های خالی وجود ندارد تا بتوانیم مالیات دریافت کنیم و این امر اثر درآمدی ندارد و در این راستا اعمال قانون تکلیف قانونی خود را انجام می‌دهیم.

مزیکی با اشاره به فرارهای مالیاتی گفت: متاسفانه پرونده‌هایی وجود دارد که درآمدهای کلان برخوردار هستند  اما مالیات را پرداخت نمی‌کند و باید ایجاد شرکت های صوری مالیات پرداخت نمی‌کند و این امر باعث عدم بازگشت ارز به کشور می‌شود و برای تحقق درآمد باید به سمت واحدهایی که مالیات خود را پرداخت نکردند حرکت کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار